از هیجان صدام برای آغاز جنگ تا طی شدن مسیر تکاملی انقلاب

در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهای متعددی در حوزه ایثار و شهادت در گوشه کنار کشور بودیم بر همین اساس در این گزارش مروری بر شاخص‌ترین‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا، در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادهای متنوعی در حوزه ایثار و شهادت بودیم و تمرکز بیشتر این مراسم‌ها حول محور سالروز ارتحام امام خمینی (ره) و قیام مردم ورامین بود. از جمله این رویدادها، برگزاری «اختتامیه کنگره ملی شصتمین سالگرد قیام پانزده خرداد، شهدای قیام پانزده خرداد» بود.

انقلاب مسیر تکامل خود را طی می‌کند

در بخشی از این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی بیان کرد: «امروز انقلاب مسیر تکاملی خود را طی می‌کند و دولت مردمی وظیفه خود را استقرار جامعه اسلامی می‌داند، و این امر یعنی برقراری سیره و سلوک مومنانه در همه بخش‌های جامعه و تا جامعه اسلامی را به معنای کامل پیاده نشود امکان تحقق تمدن نوین اسلامی وجود نخواهد داشت.»

یادی از شهید صدرزاده در سخنان رهبر انقلاب

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهاردهم خرداد ماه در بخشی از سخنرانی خودشان در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) در تجلیل از جوانان کشور به نام مصطفی صدرزاده اشاره کردند.

مصطفی صدرزاده در سال ۹۲ برای دفاع از دین و حرم بی‌بی زینب (س) با نام جهادی «سید ابراهیم» داوطلبانه به سوریه عزیمت کرد و به علت رشادت در جنگ با دشمنان دین، فرمانده گردان عمار و جانشین لشکر فاطمیون شد. وی سرانجام ظهر روز تاسوعا مقارن با ۱ آبان ۹۴ در عملیات محرم در حومه حلب سوریه به آرزوی خود، یعنی شهادت در راه خدا رسید.

گلباران محل شهادت شهدای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲

علاوه بر این مشهد الشهدای قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ با حضور مسوولان شهرستان‌های ورامین و قرچک گلباران شد. مردم شهرستان‌های ورامین و قرچک پیش از ظهر دوشنبه ۱۵ خرداد ماه در شصتمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، پس از اجتماع در مقابل بوستان ۱۵ خرداد، به سمت مشهد شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد در پل باقرآباد این شهرستان حرکت کرده و عشق و ارادت خود را به ارزش‌های اسلامی به نمایش گذاشته و یاد شهدای گرانقدر این روز را گرامی داشتند.

چهارمین یادواره ۱۰۰ شهید شهر نراق

سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در چهارمین یادواره ۱۰۰ شهید شهر نراق در سخنانی یاد آور شد:«باید عوامل پدید آمدن یک جنگ در جامعه یا بین دو جامعه شناخته شده و خاستگاه اصلی عوامل جنگ مشخص شود. هیجان یکی از عوامل جامعه‌شناسانه پدید آمدن جنگ است. همان چیزی که در صدام نیز وجود داشت. احساس قدرت یا توهم قدرت به همراه هیجان کور زمینه ساز تلاش صدام برای زورآزمایی بود تا شاید بتواند به زعم خود، شکست خفت‌بار اعراب در دو جنگ با اسرائیل را ترمیم کند. صدام تلاش کرد تا اراده نظامی خود را به کشور ما تحمیل کند.»

مسئول معراج شهدا منصوب شد

سردار «سید محمد باقرزاده» فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در حکمی «محمدمهدی شمس» را به‌عنوان مسئول معراج شهدا منصوب کرد. همچنین در مراسمی با حضور کارکنان کمیته جست‌وجوی مفقودین و ستاد معراج شهدا از زحمات ۴۰ ساله سرهنگ پاسدار «ابراهیم رنگین» تقدیر به عمل آمد و وی در حکمی به‌عنوان مشاور در امور معراج و مسئول تعیین هویت شهدا منصوب شد.

پایش عملکرد مسئولان استانی برای خدمات‌رسانی به ایثارگران

رضا رحیمی‌نسب مدیرکل و دبیر شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران توضیح داد: «بیش از ۵۰ مشاور وزیر و رئیس دستگاه در امور ایثارگران در حال فعالیت هستند و هر ماه یک نشست با حضور یکی از وزرا و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود و اگر این نشست در یک وزارت‌خانه برگزار نشد به میزبانی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود و خوشبختانه تا به امروز بیش از ۳۰۰ نشست هماهنگی برگزار شده است.»

سردار بازیار به همرزمان شهید خود پیوست

«سردار حاج سیدرحیم بازیار» جانباز ۷۰ درصد متولد اول مهرماه سال ۱۳۴۲ در روستای بلیان از توابع شهرستان کازرون بود که با آغاز جنگ تحمیلی وارد سپاه شد و  در جبهه حضور یافت.   او ۲۳ اسفند سال ۱۳۶۳ در عملیات «بدر» در منطقه شرق دجله بر اثر اصابت گلوله کالیبر دشمن قطع نخاع شد.سردار حاج سیدرحیم بازیار پس از تحمل ۳۹ سال رنج ناشی از جانبازی، دوشنبه ۱۵ خرداد به همرزمان شهیدش پیوست.

انتهای پیام