در نشست شورای کشاورزی فارس مطرح شد:

رشد ۵۴۴ هزار تنی تولید گندم در فارس، ۸۱ هزار میلیارد ریال ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند

فارس_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از رشد حدود 50 درصدی تولید گندم در سال زراعی جاری نسبت به گذشته خبر داد و گفت: بر اساس پیش بینی کارشناسان این سازمان، تولید گندم در سال زراعی جاری رشد 544 هزارتنی را تجربه خواهد کرد که ارزش اقتصادی آن، رقمی بالغ بر 81 هزار میلیارد ریال خواهد بود.

کلمه نیوز_ مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی که به ریاست محسن ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس برگزار شد، تصریح کرد: ارزش اقتصادی این میزان تولید در گندم آبی حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال و در گندم دیم ۳۱ هزار میلیارد ریال می باشد.

به گفته وی؛ سطح زیر کشت گندم آبی نسبت به سال گذشته ۸درصد افزایش داشته است و سطح زیر کشت گندم دیم تقریبا برابری می کند اما پیش بینی می شود سطح قابل برداشت گندم دیم نسبت به سال گذشته ۷۱ درصد افزایش داشته باشد.

او اضافه کرد: میانگین تولید گندم نسبت به سال زراعی گذشته در گندم دیم و آبی به ترتیب افزایش ۸۸ و ۲۵ درصدی داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه علاوه بر شرایط اقلیمی، اقدامات کارشناسی صورت گرفته از عوامل موثر در افزایش تولید گندم در سال زراعی جاری بود، ابراز کرد: افزایش درجه مکانیزاسیون و اصلاح آرایش کاشت، استفاده از ارقام مناسب گواهی شده، رعایت تاریخ و تراکم کاشت، تغذیه متعادل، کنترل آفات ، بیماری ها و علف های هرز، توسعه آبیاری نوین، حفظ بقایای گیاهی و توسعه کشاورزی حفاظتی از اقدامات کارشناسی صورت گرفته بود.

دهقان پور اظهار کرد: بر اساس بررسی های علمی تغذیه متعادل گندم و توزیع مناسب آن از نظر زمانی و میزان مورد نیاز، بیشترین درصد تاثیر در عملکرد نهایی گندم داشت.

کشت قراردادی گندم یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است و استان فارس با اجرای کشت قراردادی در سطحی بالغ بر ۲۳۳ هزار هکتار گندم آبی که حدود ۸۱ درصد سطح زیر کشت گندم فارس را شامل می شود،جایگاه دوم را کشور دارد این موضوع از دیگر موارد مطرح شده در شورای کشاورزی بود.

افزایش ضریب مکانیزاسیون در سنوات اخیر

دهقان پور؛ با اشاره به اینکه میزان تخصیص اعتبارات مکانیزاسیون در سنوات اخیر روند کاهشی داشته و در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۴ میلیارد تومان رسیده است، گفت: علی رغم کاهش میزان تسهیلات ضریب مکانیزاسیون از ۱٫۲۵ در سال ۹۲ به ۲٫۴۴ در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است که نشان می دهد فارس تولید کنندگان آگاه و خبره دارد.

وی با بیان اینکه استان فارس بزرگترین ناوگان برداشت گندم را دارد و ۲۴ استان کشور را در برداشت غلات پشتیبانی می کند، افزود: ۳۸۰۰ دستگاه کمباین غلات، ۱۵۰۰ دستگاه کمباین برنج در فارس مشغول به فعالیت و در این زمینه بیش از ۱۵ هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است.

به گفته دهقان پور؛ حدود ۷۴ درصد از کمباین های استان فارس عمری بالاتر از ۱۳ سال دارند و فرسوده هستند و ارزش کل نهاده های کشاورزی تلف شده از محل ریزش کمباین های فرسوده در یک سال ۸ هزار میلیارد تومان می باشد که اگر تسهیلاتی معادل این مبلغ به نوسازی ناوگان برداشت تخصیص داده شود صرفه جویی زیادی در تولید به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه عدم تخصیص تسهیلات به حوزه مکانیزاسیون از سایر منابع اعتباری از جمله تبصره ۱۸ و بند الف ماده ۵۲ الحاق علی رغم اینکه در دستورالعمل های پرداخت این منابع تجهیز و نوسازی ناوگان ماشین های کشاورزی و توسعه تکنولوژی های نوین در این حوزه در اولویت قرار گرفته است از جمله چالش ها می باشد، افزود: افزایش بی رویه و مکرر قیمت ماشین ها وادوات کشاورزی و نبود سازکار مناسب جهت نظارت برقیمت این تجهیزات از دیگر چالش ها است.

هدفمند کردن پرداخت تسهیلات با تدوین و اجرای برنامه جایگزینی ماشین های کشاورزی و اولویت در تأمین ماشین های تخصصی مورد نیاز محصولات اساسی از جمله پنبه، چغندر قند و محصولات باغبانی و ایجاد راهکار مناسب به منظور نظارت بر قیمت عرضه ماشین ها و ادوات کشاورزی از جمله پیشنهادات و درخواست های این مسئول بود.

دهقان پور، به مهمترین چالش های زراعت گندم نیز گریزی زد و افزود: تاخیر در پرداخت وجه خرید گندم و به صورت علی الحساب و پایین بودن قیمت تضمینی گندم در مقایسه با هزینه های تولید از جمله چالش های مطرح شده بود.

در زمان کمبود انرژی، کشاورزی نباید در اولویت قطع برق قرار گیرد

دهقان پور با تاکید بر اینکه بر اساس ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار “در زمان کمبود برق و گاز یا سایر خدمات، واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق قرار داشته باشند”، تصریح کرد: نحوه جبران خسارت های وارده به مزارع بر اثر قطع برق پیش بینی شده در قانون نیز مورد بی توجهی قرار گرفته است.

وی افزود: قطعی برق مشکلاتی از جمله افزایش مصرف آب و کاهش بهره وری به علت نیمه کاره ماندن آبیاری، اجبار کشاورز به دوباره کاری، خسارت آنی و یا تجمعی سالانه به تاسیسات و بدنه چاه را به دنبال دارد.

تجمیع قطعی ها در یک روز مشخص از هفته وتوسعه پنل های خورشیدی در مزارع با اولویت تسهیلاتی از جمله پیشنهادات مطرح شده از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این خصوص بود.

دهقان پور؛ به توانمندی های استان فارس در حوزه تولید بذر اصلاح شده نیز گریزی زد و افزود: رتبه اول تولید بذر کشور، دو مرکز تحقیقاتی فعال در شهرستان های داراب و زرقان و بیشترین تعداد شرکت تولید بذر کشور دارد.