به میزبانی هرمزگان محقق شد ؛

افتتاح ۱۰۲ پروژه زیست محیطی همزمان در ۱۹ استان کشور

هرمزگان/ کلمه نیوز- با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور 102 پروژه زیست محیطی  همزمان در 19 استان کشور  با اعتبار بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به میزبانی هرمزگان و در سالن اجتماعات نفت ستاره خلیج فارس به بهره برداری رسید .

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشوردر  این آیین که با حضور استاندار هرمزگان ، محمد آشوری تازیانی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ، مدیرعامل پالایشگاه  نفت ستاره خلیج فارس ، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست هرمزگان ، خبرنگاران و جمعی از مدیران برگزار شد گفت: امروز بیش از ۱۰۰ پروژه در حوزه‌های مختلف از جمله تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، مراکز قرنطینه حیات وحش و مراکز پایش هوا در حدود ۱۹ استان به صورت همزمان به بهره‌برداری رسید .

علی سلاجقه ادامه داد: با اشاره به شعار عملکردی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۲ مبنی بر نظارت بر اجرای سیاستهای ابلاغی محیط زیستی مقام معظم رهبری گفت: فرمان ۱۵ ماده ای مقام معظم رهبری ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ابلاغ شد و تاکنون دستگاههای متولی در زمینه اجرای مواد این فرمان اقداماتی معظم رهبری در انجام داده اند اما برای تاکید و نظارت بیشتر این شعار به عنوان شعار عملکردی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۲ انتخاب شده است.
وی افزود: در حال حاضر عملکرد دستگاهها در زمینه اجرای سیاستهای ابلاغی محیط زیستی مقام معظم احصا شده و در آبان ماه امسال همزمان با سالروز ابلاغ فرمان ۱۵ ماده ای، طی مراسمی از دستگاه های برتر تقدیر خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به رویکرد محیط زیستی دولت سیزدهم که برگرفته از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه محیط زیست مساله اول کشور است گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری ” محیط زیست ” یک مسئله‌ی درجه یک برای کشور به شمار می‌آید و به هیچ‌عنوان امری تجملاتی نیست چنانچه امروز شاهدیم محیط‌زیست به مسئله‌ای جهانی تبدیل شده و در ایران نیز گاها احساس می‌کنیم، پایداری محیط زیست در کشور  به هم خورده است.

کلنگ هیچ پروژه ای بدون مجوز زیست محیطی بر زمین نخواهد خورد

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: سیاست دولت از روز اول بر این بوده که کلنگ هیچ پروژه ای در این دولت بر زمین نخواهد خورد مگر آنکه مجوز محیط زیستی داشته باشد.

تعیین تکلیف ۴۱۱ پروژه فاقد مجوز زیست محیطی

سلاجقه با اشاره به دستور رئیس جمهور در خصوص تعیین تکلیف ۴۱۱ پروژه فاقد مجوز زیست محیطی گفت: این پروژه ها کاملا غربالگری و بر اساس میزان پیشرفت طبقه بندی شده اند و به زودی تعیین تکلیف می شوند.

وی تغییر اقلیم را خطری فزاینده برای کشور دانست وگفت: سازمان محیط‌زیست لایحه تغییر اقلیم را تدوین کرده  تا تمام ظرفیت‌های کشور را برای مقابله با تغییر اقلیم بسیج کند، این لایحه در حال ارائه شدن به دولت است و اگر قانون شود و ابلاغ شود دستگاه‌های اجرایی مکلف هستید در راستای سازگاری به محیط‌زیست به وظایف خود عمل کنند.

در زمینه بهره‌برداری از دریا اولویت با صید سنتی و صیادان بومی است 

معاون رئیس جمهور  تصریح کرد : در زمینه بهره‌برداری از دریا اولویت با صید سنتی و صیادان بومی است  و ما به عنوان مستاجرین دریا حتما بایستی حرمت ساکنین را رعایت کنیم و نسبت به آنچه که در دریاها هستند حرمت نگه‌داریم.

علی سلاجقه با اشاره به لزوم توجه به وضعیت تالابهای کشور گفت: از جمله اقداماتی که سازمان حفاظت محیط زیست در دوره اخیر در بحث حفاظت و احیای تالابهای کشور انجام داده است می توان به مواردی چون انجام مطالعات تعیین نیاز آبی و استقرار مدیریت زیست بومی در ۴۳ تالاب کشور ،افزایش تعداد تالابهای رامسر سایت به ۲۶ مورد و اتمام پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه به طول ۳۴ کیلومتر مسیر تونلی و سیصد میلیون متر مکعب حقابه سالانه که با اجرای فاز دوم به ۶۰۰ میلیون متر مکعب می رسد، اشاره کرد.

ایجاد صندوق منطقه ای مبارزه و کنترل اثرات گرد و غبار

معاون رییس جمهورهمچنین  با تاکید بر سیاست سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر گسترش دیپلماسی منطقه ای با حضور اثر بخش در مجامع و کنوانسیونها از ایجاد صندوق منطقه ای مبارزه و کنترل اثرات گرد و غبار با کمک سازمان ملل متحد خبر داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مدیریت پسماند و کاهش اثرات آن با همکاری در کاهش ۳۸۶۰ مرکز دفن زباله کشور و اجرای ۸۸۰ طرح جامع مدیریت پسماند شهری از مهمترین اقدامات در حوزه مدیریت پسماند بوده است.

سلاجقه با اشاره به اجرای حدود ۳۰۰ هزار هکتار قرق اختصاصی گفت: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهمی طرح های توجیهی تفصیلی مناطق در ۴۰ منطقه تحت مدیریت با رویکرد بهره گیری از ظرفیت اقتصاد مردمی اجرا شده است. همچنین در این بازه زمانی مطالعات در ۱۶۵ منطقه اجرای برنامه مطالعه و احیا ۱۹ گونه در معرض خطر و تهدید جانوری خشکی و ۷ گونه در معرض خطر دریایی انجام شده است. گفته وی تهیه لباس و تجهیزات محیط بانی از جمله خرید تجهیزات انفرادی البسه و تامین جیره غذایی کامل برای ۳۸۰۰ نفر محیط بان در عرصه های کشور و اخذ مجوز جذب انجام فرآیند استخدام و تبدیل وضعیت برای ۸۵۰ نفر خانواده معزز شهدا و ایثارگران و ۵۷۰ نفر کارشناس و محیط بان از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

سالانه ۱۸۵ هزارتن پلاستیک در کشور تولید می شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار هفته محیط زیست امسال مبنی بر نهضت ملی کاهش آلودگی های پلاستیکی» یادآور شد: سالانه ۱۸۵ هزارتن پلاستیک در کشور تولید می شود و در بخشهای مختلف صنعتی و خدماتی مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون رییس جمهور افزود: آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در کشور آبان ماه ۱۴۰۱ ابلاغ شده است که اتفاق مبارکی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری چندین نشست بین المللی توسط این سازمان در سال جاری خبر داد و گفت: یکی از این نشست ها کنفرانس بین المللی گرد و غبار است که ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه امسال با حضور مقامات عالی رتبه بیش از ۵۰ کشور جهان در تهران برگزار می شود.

هرمزگان به عنوان مرکز پایش دریاها و سواحل معرفی شود

استاندار هرمزگان نیز در این آیین  با اشاره به اقلیم خاص هرمزگان و و جود یکی از بزرگترین ژئوپارک‌های بزرگ دنیا در آن خواستار توجه ویژه به این استان شد.

مهدی دوستی با تاکید بر اینکه می‌طلبد هرمزگان به عنوان مرکز پایش دریاها و سواحل معرفی شود، گفت: آماده راه‌اندازی پژوهشکده و مراکز تحقیقاتی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: همانطور که بر نام خلیج‌فارس تعصب داریم، باید بر خود خلیج‌فارس نیز تعصب داشته باشیم از این رو با توجه به مزیت استان در برداشت آب، شیرین‌سازی و انتقال آن به سایر استان‌های ‌کشور و پسابی که وارد دریا می‌شود باید تعرفه‌ای برای این آب نیز لحاظ شود.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: با توجه به مزیت هرمزگان در برداشت آب، شیرین‌سازی و انتقال آن به سایر استان‌های ‌کشور و پسابی که وارد دریا می‌شود باید تعرفه‌ای برای این آب نیز لحاظ شود.

عوارض آلایندگی باید به استان‌هایی اختصاص یابد که درگیر آلایندگی هستند

مهدی دوستی خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشورگفت : در بحث عوارض آلایندگی اختلافاتی با استان بوشهر داریم که انتظار است در این حوزه به ما کمک شود چرا که عوارض آلایندگی باید به استان‌هایی اختصاص یابد که درگیر آلایندگی هستند و قرار نیست کشور درآمدی در این حوزه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خودبه اهمیت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس  اشاره کرد و افزود: این پالایشگاه به دلیل تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت، دارای اهمیت بالایی است چرا که سوخت تولیدی آن به عنوان سوختی پاک در همه جای کشور توزیع می‌شود و به محیط‌زیست از این حیث کمک می‌کند.

پالایشگاه نفت ستاره ۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می‌کند

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز در این آیین گفت : نفت ستاره خلیج‌فارس با دارا بودن حدود ۲۰ درصد از  ظرفیت پالایشی کشور، ۴۰ درصد بنزین کشور را تولید می‌کند که بنزین یورو ۵ است و از لحاظ سولفور استاندارد بسیار بالایی دارد.

علیرضا جعفرپور با بیان اینکه پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس برای کشور دارای جایگاهی حیاتی است افزود: بر همین اساس مسائل توسعه‌ای با جدیت دنبال می‌شود و در اقدامی که از سال گذشته آغاز کردیم یک واحد تصفیه دیزل را آماده راه‌اندازی داریم که به صورت آزمایشی وارد مدار شده و در انتظار افتتاح رسمی آن هستیم.

وی تصریح کرد: در این فاز حدود ۴۲ هزار بشکه گازوئیل تولیدی نفت ستاره، تبدیل به گازوئیل یورو ۵ خواهد شد که دارای استاندارد های زیست محیطی و گوگرد آن نیز زیر حد استاندارد است‌.

راه اندازی واحد تولید آمونیاک در پالایشگاه نفت ستاره

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس با اشاره به راه اندازی واحد تولید آمونیاک در این پالایشگاه گفت: حدود ۱۵ تن در ساعت گاز هیدروژن در پالایشگاه تولید می‌شود که متأسفانه در طراحی اولیه پالایشگاه برای بازاستفاده از آن تمهیدی اندیشیده نشده است اما  بنا‌داریم با این هیدروژن‌ها یک واحد تولید آمونیاک را به مجموعه اضافه کنیم و  ۵۰۰ هزار تن آمونیاک و حدود ۵۰۰ هزار تن سولفات آمونیوم و بی آمونیوم فسفات در سال تولید کنیم.

علیرضا جعفر پور همچنین خواستار تسریع در صدور مجوز ها از سوی سازمان محیط زیست جهت جلوگیری از هدر رفت فرصت‌ها و موقعیت ها شد.

پایان خبر/

خبرنگار : شهین صادقی