سه هزار هکتار زمین به محدوده شهر های هرمزگان اضافه شد/بهره برداری از ۱۰ هزار واحد مسکونی در هرمزگان

هرمزگان/ کلمه نیوز-مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در این استان،گفت: ۴۹ هزار و ۹۵۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۱۶ هزار واحد مسکونی روستایی به عنوان برنامه چهارساله در این استان تعیین شده که باید ساخته شود و لازمه اجرایی شدن این موضوع تأمین زمین بود که اکنون  سه هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای هرمزگان اضافه شده است.

مسکن یکی از نیازهای پایه و اساسی همه افراد و خانوارهاست که مطلوبیت آن نقش مستقیمی در کیفیت زندگی دارد. از این رو همه جوامع به نوعی با مشکل مسکن مواجه هستند. در حال حاضر, مشکل تامین مسکن, به ویژه برای اقشار کم درآمد, به عنوان یکی از چالش های اساسی کشورها محسوب می گردد. لذا, دولت ها با ویژگی های گوناگون اقتصادی, اجتماعی و سیاسی برای حل کردن مسائل مربوط به مسکن اقدام نموده اند و در این راستا, از سیاست های متنوعی بهره گرفته اند.

در ایران نیز عوامل بسیاری موجب پیدایش و تشدید مشکل تامین مسکن گردیده اند که به فراخور آنها سیاست هایی اتخاذ شده است. ولیکن, در دوره های زمانی مختلف, شرایط خاصی بر جامعه حاکم بوده است که به طور مستقیم و غیر مستقیم روش های مواجهه با مشکلات و اجرای قوانین و سیاست های مسکن را تحت تاثیر قرار داده اند.

علاوه بر اهمیت بازار مسکن در سطح کلان، مسکن در سطح خرد و خانوار نیز دارای اهمیت فراوانی است. مسکن بخش قابل ملاحظه‌ای از ثروت خالص بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است.

اهمیت بخش مسکن از نظر اقتصادی از دو دیدگاه مورد توجه است؛ نخست این که مسکن تأمین کننده یکی از نیازهای مهم انسان یعنی سرپناه است و دیگر این که بخش مسکن ارتباطات پسین و پیشینی قوی با سایر بخش ها دارد. علاوه بر این املاک و مستغلات نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز جایگاه ویژه‌ای در سبد سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی دارد.

با توجه به اهمیت مسکن و تامین آن برای اقشار مختلف جامعه خصوصا اقشار آسیب پذیر و کم درآمد ،بسیج رسانه استان هرمزگان در اقدامی شایسته نشست هم اندیشی با فعالان و پیشکسوتان مطبوعات و رسانه های استان با مدیر کل راه و شهر سازی استان برگزار نمود.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در این استان،گفت: ۴۹ هزار و ۹۵۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۱۶ هزار واحد مسکونی روستایی به عنوان برنامه چهارساله در این استان تعیین شده که باید ساخته شود و لازمه اجرایی شدن این موضوع تأمین زمین بود که اکنون  سه هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای هرمزگان اضافه شده است.

عباس کمالی در نشست هم اندیشی با فعالان و پیشکسوتان مطبوعات هرمزگان که به همت بسیج رسانه برگزار شد با بیان اینکه افزایش یک‌هزار هکتار به محدوده شهر بندرعباس از مصوبه‌های هیات دولت در سال ۸۶ برای این استان بود که در آن زمان به سرانجام نرسید افزود: ۴۶۷ هکتار زمین هم به محدوده روستاها افزوده شده و مشکلی از بابت زمین برای طرح‌های نهضت ملی مسکن در هرمزگان وجود ندارد و ۱۲۳ درصد نیاز زمین هرمزگان در محدوده‌های شهری تامین شده است.

بیش از۱۵۸ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن هرمزگان ثبت نام کردند

وی بیان کرد: بیش از۱۵۸ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن برای هرمزگان ثبت نام کردند که از این تعداد ۴۶ هزار نفر با شاخص‌ها و معیارهای در نظر گرفته شده به عنوان واجد شرایط شناخته شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: برنامه احداث مسکن برای هرمزگان چهار ساله بود که تصمیم گرفته شد این برنامه به صورت یک‌جا اجرایی شود.

کمالی تاکید کرد: آپارتمان‌های ۱۵ هزار واحدی بندرعباس که عملیات تسطیح آن‌ها در چند روز گذشته آغاز شده تا چند ماه آینده کلنگ زنی خواهد شد.

۱۰ هزار نفر در بندرعباس آورده ۴۰۰ میلیون ریالی را واریز کرده‌اند

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان تصریح کرد: ۱۰ هزار نفر واجد شرایط در بندرعباس آورده ۴۰۰ میلیون ریالی خود را واریز کرده‌اند و تنها عملکرد بانک مسکن در زمینه تأمین مالی این طرح خوب بوده است.

کمالی اشاره کرد: سایر بانک‌ها هم باید در زمینه تأمین مالی طرح ملی نهضت ملی مسکن در هرمزگان عمل‌کردشان را بهتر کرده و سهل‌گیری داشته باشند تا بتوان این طرح بسیار حایز اهمیت را به خوبی پیش برد.

بهره برداری از ۱۰ هزار واحد مسکونی در هرمزگان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکمیل ۱۰ هزار واحد مسکونی در هرمزگان گفت : این واحدهای مسکونی در سراسر هرمزگان آمده شده که در سفر رئیس جمهور به استان به بهره‌برداری خواهد رسید و امیدواریم بتوانیم تا ۲۲ بهمن این میزان را به ۱۳ تا ۱۵ هزار واحد افزایش دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان  ادامه داد: درسایر بخش‌های وزارت راه و شهرسازی هم طرح‌هایی برای افتتاح در سفر پیش روی رییس جمهور به هرمزگان آماده شده که می‌توان به بندرگاه سیریک و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اشاره کرد.

عباس کمالی با اشاره به اینکه  ۴۳ درصد شهر بندرعباس را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد گفت : ۱۱ شهرهرمزگان دارای بافت فرسوده است که شهرستانهای  میناب و بندرلنگه پس از بندرعباس دارای رتبه دوم و سوم هستند.

صدور سه هزار و ۳۳۷ سند برای ساکنان بافت فرسوده

وی از تشکیل ۵۷۰۰ پرونده برای  دریافت سند توسط ساکنان بافت فرسوده در اداره‌های راه و شهرسازی شهرستان‌ها و دفاتر پیشخوان دولت در بندرعباس خبر دادو گفت : سه هزار و ۳۳۷ سند  برای ساکنان این مناطق تا کنون صادر شده است.

کمالی همچنین به صدور سند برای سکونتگاه‌های غیر رسمی اشاره کرد و افزود: بیشتر این سکونتگاهها در حاشیه بافت‌های فرسوده تشکیل شده که امکان صدور سند برای آن‌ها فراهم بوده و در این زمینه اطلاع رسانی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین بیان کرد: ۲ شهر جدید بنام های شهر جدید« خلیج فارس »و شهر جدید «کوشک » در انتظار تصویب هستند.

عباس کمالی با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکران بیان کرد: مطالعات مسیر ریلی بندرعباس- چابهار در دست اقدام است و در زمینه مسیر ریلی بندرعباس- شیراز هم گفته شده که اقداماتی از سمت شیراز انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرساری هرمزگان در خصوص دوبانده شدن مسیر بندرعباس به لار گفت: ۱۹ کیلومتر از مسیر بندرعباس لار در استان هرمزگان آماده شده و ۲۰ کیلومتر آن در این استان باقی‌مانده تا این مسیر در این استان ۲ بانده شود.

سرهنگ پاسدار،محمد رسول جلالی،رییس بسیج رسانه هرمزگان نیز در این نشست با بیان اینکه دولت سیزدهم یک دولت مردمی است و تمام تلاشش را برای آسایش،رفاه و امنیت مردم به کار بسته ،رسانه ها نیز برای جلوگیری از انتشار اخبار دروغ و جعلی توسط دشمنان نظام و انقلاب که هدفی جز تضعیف و ضربه زدن به انقلاب و نا امید کردن مردم از نظام ندارند  را با انتشار عملکرد خوب و مثبت دولت در زمینه های مختلف، ترفند های دشمنان را خنثی نمایند.

پایان خبر/

خبرنگار: شهین صادقی