قرعه‌کشی ایران خودرو حذف می‌شود؟

گروه اقتصادی: دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه قرعه کشی برای ایران خودرو هم حذف می شود یا خیر؟ گفت: هم اکنون با توجه به اینکه قیمت محصولات سایپا در کارخانه با بازار یکی شده، طرح قرعه کشی برای برخی از محصولات سایپا حذف شده است و اگر قیمت محصولات ایران […]

گروه اقتصادی: دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه قرعه کشی برای ایران خودرو هم حذف می شود یا خیر؟ گفت: هم اکنون با توجه به اینکه قیمت محصولات سایپا در کارخانه با بازار یکی شده، طرح قرعه کشی برای برخی از محصولات سایپا حذف شده است و اگر قیمت محصولات ایران خودرو با کارخانه یکی شود، قرعه کشی برای این کارخانه هم حذف می شود. 
 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احمد نعمت بخش افزود: اکنون شاهد تفاوت قیمت در مدل های مختلف هستیم و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار از بین نرود، رانت به وجود می آید و دلالی در بازار به رشد خود همچنان ادامه می دهد. روش های بهتری برای حذف دلالان وجود دارد اما  از تجربه گذشته استفاده نمی شود.  
دبیر انجمن خودروسازان اضافه کرد: باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمت ها کم شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه تک نرخی شود. اکنون اگر از سال گذشته تاکنون قیمت خودرو افزایش یافت، به دلیل قیمت گذاری دستوری است که اثرات آن به خودروساز می رسد.

نعمت بخش در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است، اظهارکرد: اکنون خودروسازان بدهی زیادی به قطعه سازان دارند و تا زمانی که قطعه سازان به خودروسازان قطعات را ندهند، خودروسازان نمی توانند خودروهای ناقص را تکمیل کنند و به همین ترتیب تعداد خودروهای ناقص افزایش می یابد.  

 

او بیان کرد: اکنون ۱۲۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که دلیل آن هم نبود قطعه است و در صورتی که خودروسازان مطالبات قطعه سازان را نپردازند، این میزان افزایش می‌یابد.دبیر انجمن خودروسازان افزود: اکنون مشکل اصلی که داریم، برای قیمت گذاری دستوری است و اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تک نرخی خواهد شد و قیمت ها در بازار کاهش می یابد. در زمانی که خودرو در حاشیه بازار به فروش می رفت، قیمت خودرو در بازار و حاشیه بازار یکسان شده بود و شاهد توازن در عرضه و تقاضا بودیم.  او ادامه داد: اصولا قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص می کند و اگر تقاضا افزایش یابد، قیمت ها افزایش می یابد و با کاهش تقاضا، قیمت ها کاهش پیدا می کند. شرایط باید طوری مهیا شود که فروشنده برای خریدار فرش قرمز پهن کند.