مجتمع کشتی سازی فرا ساحل ایران، ایستگاه نخست جام رسانه امید
سه شنبه ۲۸ آذرماه سال ۱۴۰۲،قرار بود در سفری یک روزه با همکاران رسانه ای به مجتمع کشتی سازی فراساحل(ایزو ایکو) ،پیشرفت صنعت دریایی کشور را از این مکان روایت کنیم ، اما در ابتدای سفرمان با روایتی دیگر روبرو شدیم ، روایتی از عشق و دلدادگی به محبوب ، شمیم عطر بهشت مشاممان را عطر آگین کرد .
آمده بودیم راوی جهادو امیدو خدمت باشیم ،اما روایتگر عشق و ایستادگی که سر در راه عشق مام میهن ، انقلاب و اسلام نهاده بود بر ما پیشی گرفت و ما جا ماندیم . جا مانده در میان اشک و حسرت خویش .
راوی دلاور مردی و جانفشانی در محوطه ایزو ایکو بر شانه های تشییع کنندگان پیش می رفت و ما در پس قافله عشق به حال خود می گریستیم .
آمده بودیم روایت کنیم پیشرفت را و چه زیبا رقم خورد این روایت، زیرا در حقیقت شهدا الگوی پیشرفت ایران اسلامی هستندو نباید هرگز فراموش کنیم که آنان با جانفشانی خود راه نجات ،پیشرفت و بالندگی را به ما نشان دادند.آنها خمیده در سنگر ها راه رفتند تا ما امروز بتوانیم قامت راست کنیم و سر افراز بایستیم .
واین چنین جام رسانه امید با تشییع پیکر مطهر شهید گمنام ۸ سال دفاع مقدس و پلاک گذاری یک نفر نخل با نام شهید گمنام کار خود را آغاز نمود تا راوی و مروج فرهنگ ایثار و شهادت از بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور باشد.
جانشین فرماندهی سپاه امام سجاد (ع) در امور اقشار بسیج استان هرمزگان در این آئین اظهار کرد: آن چیزی که امروز برای شهدای گرانقدر میتوانیم بگوییم این است که “شهدا، ما شرمنده شما هستیم”. شهدایی که تمام هستی خود را نثار کردند تا ما امروز آسایش داشته باشیم و در نظام مقدس جمهوری اسلامی به راحتی زندگی کنیم.
جعفر اسلامی، افزود: بزرگترین نعمتی که خداوند به انسان عطا میکند زندگی است، شهدا از نعمت زندگی گذشتند و ما نمیتوانیم بر این نعمت، قیمت بگذاریم اما شهدا این کار بزرگ را انجام دادند و ایثارگری کردند.
وی بیان کرد: موضوع مشترکی که در وصیتنامه همه شهدا شاهدیم؛ پشتیبانی از ولایت فقیه است، چراکه نعمت ولایت فقیه سبب شد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به پیروزی برسد و رهبریهای مدبرانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) سبب شد مردم بر رژیم منحوس پهلوی به پیروزی دست یابند.
جانشین فرماندهی سپاه امام سجاد (ع) در امور اقشار بسیج استان هرمزگان تاکید کرد:به برکت ولایت مطلقه فقیه است که نظام مقدس در جهان مقتدرانه در برابر زیادهخواهیهای استکبار ایستاده و ولایت فقیه همچون خاری در چشم دشمنان اسلام و انقلاب است.
اسلامی با اشاره به اینکه حجاب در وصیتنامه همه شهدا مورد تاکید است گفت: حجاب برای زنان یا مردان فرقی نداردو امروزه شاهدیم که دشمن، حجاب را مورد هجمه قرار داده و لذا باید این موضوع را مورد بررسی قرار داد.
وی تأکید کرد: وظیفه همه ما در برابر ایثارگری شهدا، این است که پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی باشیم، هرکس در هر منصب و موقعیتی که هست باید به این وظیفه خود به نحو احسن عمل کند.
در راستای تحقق فرمان رهبری از هیچ کوششی دریغ نمیکنیم
علیرضا مروج ،قائم مقام مجتمع ایزوایکو نیز در این مراسم گفت: ما در مجتمع کشتیسازی و در حضور اصحاب رسانه همقسم میشویم که در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب، از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم و همه با هم با همت و جدیت برای پیشرفت ایران اسلامی تمام تلاشمان را به کار ببندیم و دشمن را از بابت مشکلات و تمام مسائلی که دشمنان را دنبال میکند مأیوس کنیم.
وی بیان کرد: همان گونه که در زمان جنگ تحمیلی موفق شدیم در حال حاضر نیز با تلاش و کوشش در جنگ اقتصادی با تمام توان ایستادیم و توانستیم پرچم صنعت دریایی مملکت را با دستان پر توان جوانان این مرزو بوم بالا نگه داریم .
رسانهها روایتگر پیشرفتهای انقلاب اسلامی باشند
محمد رسول جلالی ،رئیس بسیج رسانه استان هرمزگان نیز در این مراسم گفت: مقام معظم رهبری طی سخنانی انتظاراتی از اصحاب رسانه داشتند و فرمودند رسانهها باید پیشرفتهای انقلاب اسلامی را برای مردم بازگو کنند، در واقع رسانههای انقلابی دیدهبان این نظام و انقلاب هستند.
وی با اشاره به وظیفه و رسالت اصحاب رسانه افزود: این قشر تاثیرگذار رسالت سنگینی که بر دوش دارند این است که روایتگر پیشرفتهای انقلاب اسلامی ایران باشند.
جلالی به موضوعات و محورهای جام رسانه امید اشاره و تصریح کرد: این رویداد ۴۸ ساعته با سه موضوع؛ جهاد تبیین، جهاد خدمت و جهاد امیدآفرینی هم اکنون آغاز شده و اصحاب رسانه میبایست در این سه موضوع و همچنین پیشرفتهایی که طی سالیان اخیر در مجتمع ایزایکو رخ داده را در قالبهای ایدهپردازی، گزارش مکتوب اعم از گزارش خبری، تحقیقی و تحلیلی، یادداشت و سرمقاله، عکس و تهیه کلیپ ویدیویی تولید محتوا کنند.
وی در ادامه به تشریح اهداف برگزاری جشنواره جام رسانه پرداخت و تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و امید آفرینی را از اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: شرکت کنندگان در این جشنواره میبایست لینک محتواهای تولیدی خود را در سایت جامع رسانه به آدرس https://jromid.ir یا به سرشماره ۰۹۹۶۱۶۱۱۶۵۳ در پلتفرم ایتا ارسال کنند تا تیم داوری با بررسی آثار، برگزیدگان را انتخاب کنند.
مسئول بسیج رسانه استان هرمزگان سپس به شاخصهای جشنواره جام رسانه امید اشاره کرد و گفت :این شاخصها شامل حجم و تعداد انتشار آثار، کیفیت محتوا، تعداد بازدیدها و اشتراکگذاری مطالب و همچنین میزان بازخورد و عکسالعمل مخاطبان از مطالب تهیه شده است.
جلالی اذعان داشت: جشنواره جام رسانه امید با دو رویکرد فردی و گروهی کار خود را آغاز کرده است و اصحاب رسانه میتوانند در حوزه محورهای ذکرشده، تولید محتوا کنند.
وی گفت: اصحاب رسانه ظرف مدت ۴۸ ساعت مهلت دارم تا در زمینه محورها و موضوعات بیان شده تولید محتوا کنند و محتواهای تولید شده پس از ۴۸ ساعت مورد بررسی و داوری قرار گرفته و برگزیدگان معرفی و تجلیل خواهند شد.
مسئول سازمان بسیج رسانه استان هرمزگان در پایان گفت اصحاب رسانه میبایست در نشر مطالب تولید شده #پیشرفت هرمزگان را مد نظر داشته باشد.
ایزو ایکو ،سرآمد صنعت دریایی منطقه
دکتر سلمان ضربی، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره ایزوایکو نیز در جریان این بازدید با بیان اینکه دولت ها در گذشته سرمایه گذاری های فراوانی در این مجتمع انجام داده اند تا امروز یکی از سر آمد ترین صنعت دریایی منطقه شویم و خدمات بسیار خوبی را به مشتریان داخلی و خارجی ارائه نماییم .
وی ابراز کرد: این مجتمع خدمات خوبی در زمان تحریم به بخش دریایی کشور داده است و در زمینه نفت و گاز اکنون ۲ طرح بزرگ را در میدان نفتی فروزان و فاز ۱۱ پارس جنوبی در دست دارد که مجموع اعتبار اجرای آنها ۲۵۰ میلیون دلار است.
دکتر ضربی با اشاره به اینکه ایزوایکو توانست با اثبات توانمندی های خود و نیز ایجاد باورمندی به مدیران داخلی، قرارداد ساخت دو شناور بزرگ را در داخل کشور منعقد کند افزود: اکنون مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در زمینه ساخت کشتی قرارداد ساخت ۲ فروند کشتی را منعقد کرده که بهزودی عملیات ساخت کشتی اول آغاز خواهد کرد و یکی از کشتی ها ۱۴۵ متر طول دارد روند ساخت آن در هفتههای آینده آغاز خواهد شد.
ضربی با بیان اینکه کشور دارای زیرساخت خوب و کم نظیری برای کشتی سازی در بندرعباس است تصریح کرد:ساخت کشتی برای مجتمع ایزوایکو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیرعامل ایزوایکو بیان کرد: در بخش تعمیرات در این مجتمع وضعیت خوبی را شاهدیم به طوری که تا پایان سال ظرفیت خالی برای تعمیرات نداریم و در حوزه ساخت سکوهای نفتی و گازی در بخش دریا نیز سفارشات خوبی گرفته شده که در تلاشیم ظرف ۱۸ ماه آینده آنها را تحویل دهیم.
ضربی، از ثمرات سفارش ساخت کشتی در داخل را جلوگیری از خروج ارز و کاهش قیمت تمام شده کشتی و نیز ایجاد باورمندی در وجود صنعت داخلی برای انجام کارهای بزرگ در مسیر اقتصاد دریامحور عنوان کرد.
وی بیان کرد : در سال گذشته ۹۴ فروند شناور پذیرفتیم و ۳۵ هزار تن تولید داشتیم که یک افزایش ۴۲ درصدی را شاهد بودیم .
مدیرعامل ایزوایکو گفت : در حال حاضر ۲ هزار و ۶۳۰ نفر در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در زمینههای تعمیر کشتی، ساخت جکتهای نفتی و غیره مشغول بکار هستند که بنا به گفته مسئولان آن میتواند تا ۱۰ هزار نفر افزایش یابد.
ایران حدود یک درصد اقتصاد دریایی دنیا را به خود اختصاص داده است
یاد اور می شود ؛ایران حدود یک درصد اقتصاد دریایی دنیا را بدون احتساب منابع نفتی و گازی و حدود ۵/۲ درصد را با احتساب این منابع به خود اختصاص داده است و از آنجا که صنعت دریایی با بسیاری از صنایع و مشاغل ارتباط تنگاتنگ دارد، توسعه این صنعت، اشتغال پایدار را تضمین می کند.
صنایع دریایی و کشتی سازی از جمله صنایعی هستند که ایجاد اشتغال در آن ها به مدت زمان ساخت سازه محدود نمی شود بلکه اتمام طرح مورد نظر ایجاد فرصت های شغلی فراوانی را نیز به دنبال دارد .
بررسی ها نشان می دهد که به ازای ایجاد یک شغل در بخش اقتصاد دریا، چهار شغل جدید ایجاد می گردد که در مقایسه با سایر بخش ها بسیار قابل توجه است.
کشتی سازی و صنایع دریایی بخش عظیمی از فعالیت های صنعتی ، که شامل ساخت ، تعمیر و نگهداری و تامین لوازم و قطعات بخش ساحلی و فراساحلی است را دربر می گیرد. این صنعت همچنین شامل بخش حمل و نقل دریایی، خدمات و تسهیلات بندری ، ساخت و تعمیر کشتی ، ساخت و تعمیر سکو های نفتی ، سازه های دریایی ساحلی و فراساحلی، صنایع نظامی و ماهیگیری می شود.
بر اساس تحقیقات Sea News Agency نزدیک به ۶۷ درصد هزینه های ساخت یک کشتی به فعالیت های خارج از کارخانه کشتی سازی اولیه مربوط می شود که می تواند بازار خوبی در صنایع بالادستی بوجود بیاورد .
در حقیقت به ازای هر شخصی که در یک کارخانه ی کشتی سازی کارمی کند چهار نفر در خارج از کارخانه در صنایع وابسته مشغول به کارند .
برای ساخت یک کشتی ۲۰۰۰۰ تنی ، ۲/۱میلیون ساعت کار نیاز است. استفاده از تکنولوژی روز در ساخت کشتی موجب می شود تا ۵۰ % نیروی کار درگیر درساخت را کارگر معمولی تشکیل بدهد و این سیستم می تواند بازار کار خوبی را در نواحی ساحلی بوجود آورد .
بعنوان نمونه در کشور ژاپن ۱۲۰۰۰۰ نفر درصنایع کشتی سازی مشغول به کارند که از این تعداد ۴۸۰۰۰ نفر به طور مستقیم و ۳۳۰۰۰ نفر برای پیمانکاران این بخش و ۳۹۰۰۰ نفر دیگر در صنایع وابسته مشغول به کار می باشند . بکارگیری این روش در ایران می تواند کاملا انجام پذیر باشد .اگر بتوان ۲۵ % اقتصاد کشور را درگیر این صنعت کرد ، می توان علاوه بر پایین آوردن نرخ تولید میزان بیکاری در مناطق حاشیه ای ، عواقب مر بوط به آن را کاهش داده و بازار کار ۲ میلیارد دلاری را بوجود آورد
ازدیگر مزیت های رشد صنعت کشتی سازی توجه به مهارت های تعمیرات در ساخت کشتی است . صرف نظر از میزان اشتغالی که این صنعت در مناطق جنوبی کشور ایجاد می کند توسعه ی صنعت کشتی سازی می تواند در کنار خود بازار پررونقی را برای ایران به ارمغان آورد.
قطعا تولید کشتی بدون وابسته های آن یعنی قطعه سازی و تعمیرات یا به اصطلاح خودروسازان، خدمات پس از فروش امکان پذیر نیست .
در کنار رشد صنعت کشتی سازی صنایع دیگر ی هم متولد خواهند شد
قطعه سازی می تواند منبع درآمد مناسبی برای سرمایه گذاران در این صنعت شود . از سو ی دیگر بخش تعمیرات کشتی هم در نوع خود می تواند سرمایه گذاران را به این سو جلب کند .
باتوجه به میزان اهمیت صنایع دریایی در ایجاد اشتغال پایدار و خودکفایی کشور، فراهم کردن زیرساخت ها،نقدینگی، حمایت گسترده ی مالی و سازمانی دولت برای توسعه ی این صنایع ضروری است .
صنعت دریایی وکشتی سازی با ارتباط با رشته های مختلف و متعدد مهندسی و صنعتی علاوه بر ایجاد مشاغل گوناگون، زمینه ی توسعه ی صنعت حمل و نقل و بازرگانی را بصورت گسترده در سطح کشور فراهم می کند.
ایزوایکو پشتیبان صنعت حمل و نقل دریایی کشور
به گفته سلمان ضربی ،مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) ، این مجتمع در سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی «بلو اند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهمرور بخشهای مختلف آن بهعنوان طرح توسعه ایجاد گردیـد و از سال ۱۳۷۹ در زمینه پروژه های ساحلی و فراساحلی فعالیت خود را در قالب گروه مبین سازه گستر خلیج فارس آغاز کرده و تاکنون توانسته رکوردهای بی نظیری را از خود برجای بگذارد .
رکورد زنی در راه اندازی سکوی ۱۸B پارس جنوبی و متعاقب آن شکستن رکورد شرکت شل انگلیس با انجام عملیات فلرینگ سکوی ۱۷B پارس جنوبی طی ۲۶ روز از جمله عملکردهای بی نظیر این شرکت فعال ایرانی است که تحسین بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه صنعت نفت را به همراه داشته است.
این شرکت توانسته تمامی مراحل مهندسی ، خرید ، ساخت ، پیش راه اندازی و راه اندازی و نصب سکوهای نفتی و گازی را به صورت کاملاً بومی به مرحله اجرا در آورد و علاوه بر صرفه جویی ارزی فراوانی که برای کشور به همراه داشته ، سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال داشته و دارد.
ایزوایکو به عنوان یکی از برندهای معتبر در پروژه های فراساحلی کشور
ایزوایکو همچنین به عنوان پیمانکار EPCI خطوط لوله دریایی و کابل گذاری ، تعمیر و نگهداری سازه دریایی ، برچیدن و بازیافت سکوهای از کار افتاده ، پروژه های نفت و گاز ساحلی ، ساخت سکوهای حفاری جک آپ ، حمل و نقل دریایی و عملیات نصب دریایی دارای تخصص و مهارت کافی است که همگی این عوامل باعث شده است از ایزوایکو به عنوان یکی از برندهای معتبر در پروژه های فراساحلی کشور یاد شود ، که این عملکرد مثبت زمینه رایزنی شرکت های خارجی نظیر توتال را برای همکاری در برخی از پروژه های فراساحلی و مهم به همراه داشته است.
گروه سازه های دریایی ایزوایکو تاکنون در پروژه فازهای «یک ، دو ، سه ، شش ، هفت ، هشت و دوازده پارس جنوبی» مشارکت داشته و «ساخت سکو و متعلقات فاز ۱۶» ، «ساخت دو سکو و تمامی متعلقات آن مربوط به فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی» ، ساخت دو سکو و متعلقات مربوط به فاز ۱۴ پارس جنوبی ، طرح توسعه مجموعه فراساحلی هندیجان شامل دو سکو و متعلقات آن را به اتمام رسانده و اکنون در چرخه تولید و بهره برداری قرار گرفته است.
پروژه طرح توسعه فراساحلی هنگام شامل یک سکوی اصلی و دو سکوی اقماری نیز از جمله پروژه های جاری ایزوایکو است که با توان و همت مهندسان داخلی این مجتمع در حال اجراست.
ایزو ایکو بزرگترین کارخانه و زیرساخت صنایع دریایی خاورمیانه
مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به عنوان بزرگترین کارخانه و زیرساخت صنایع دریایی خاورمیانه و ایران توانسته در سالهای اخیر ضمن رکورد زنی در راه اندازی سکوهای گازی و رسیدن به تولید و صدور گاز ، در حوزه ی ساخت کشتی های اقیانوس پیما نیز ساخت ۳ کشتی اقیانوس پیما کانتینربر با ظرفیت ۲۲۰۰TU کانتینر ، ساخت یک کشتی فراورده بر با ظرفیت ۳۵۰۰۰ تن ، یک شناور پشتیبان صیادی که رشد ۴۰ درصدی ظرفیت صید کشور را به همراه داشته و ده ها شناور مختلف را در کارنامه چند سال اخیر خود داشته باشد.
مجموعه کارخانجات ایزوایکو شامل پنج گروه تابعه شامل گروه طراحی وساخت سازه های دریایی (نفت وگاز) ، گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ، گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای متوسط ، گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای کوچک ، گروه تعمیرات شناورهای متوسط پرشیا هرمز ، در قالب منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس با مدیریت واحد مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به عنوان یک هولدینگ منسجم در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس قرار گرفته است.
ایزوایکوبه عنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی و فراساحل کشورهمچنین استارت ساخت اولین ریگ حفاری داخلی ، ساخت پیشرفته ترین شناور جمع آوری آلودگی های نفتی ، ساخت اولین آمبولانس دریایی آلومینیومی و پروژه های نوسازی و تعمیرات متعدد دیگری که ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک بسزایی نیز در اشتغالزایی و رونق صنایع مرتبط داشته موفق عمل کرده است .
مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) یک منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده است که مجموعههای صنعتی و مدرن به ویژه مرتبط با کشتیسازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است. ایزوایکو تلاش میکند در افق ایران ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتیسازی، سکوسازی و ترمینالهای نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشد.
بر اساس اعلام IMO ( سازمان بین المللی دریانوردی که یکی از موسسات تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد می باشد ) و موارد ایمنی ،امنیت ، کشتیرانی کارآمد در اقیانوسهای عاری از آلودگی را دنبال می کند با توجه به گرایش خدماتی و صنعتی بودن این منطقه که محوطه های مجاور اسکله ها به صنعت و خدمات فعالیت دارد بهترین فرصت برای فعالیتهایی مانند احداث مینی پالایشگاهها ، احداث مخازن جهت عملیات بانکرینگ ( سوخت رسانی به کشتیها ) احداث مخازن جهت صادرات ، ترانزیت و سوآپ ، احداث و بهره برداری از آب شیرین کن ، احداث و بهره برداری از نیروگاه برق ، دریافت و پردازش مواد زائد کشتی ها ، احداث ذوب آهن های کوچک و احداث کارگاه های کوچک وابسته به صنعت کشتی سازی و .. می باشد.
ایزوایکو تاریخ ساز تعمیرات شناورهای غول پیکر در کشور است
لازم به ذکر است که ایزوایکو تاریخ ساز تعمیرات شناورهای غول پیکر در کشور است و تیرماه ۱۳۹۸ در این مجتمع و برای اولین بار در تاریخ کشتی سازی و کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش غول پیکر ۳۲۰ هزار تنی (نفنکش Dore) در خاک این مرز و بوم، آبگیری و اورهال شد، ورود دوباره یک نفتکش از این کلاس به مجموعه ایزوایکو نشان از رضایت ، کیفیت کاروپایبندی به تعهدات این مجتمع عظیم صنعتی دارد.
ایزوایکو پشتیبانی قدرتمند و مطمئن برای صنعت حمل و نقل دریایی کشور
در حال حاضر ایزوایکو پشتیبانی قدرتمند و مطمئن برای صنعت حمل و نقل دریایی کشور است و طی ماه های اخیر عملکرد این مجتمع در پروژه های انجام شده گواه این مسئله است تا جایی که مراجعاتی از خارج مرزهای کشور جهت انجام تعمیرات نیز داشته است.
ایزوایکو به عنوان زیرساختی ارزشمند در راستای توسعه اشتغال، اقتصاد و محرکی برای صنایع پایین دستی می تواند فرصتهای خوبی را پیش روی کشور قرار دهد و با ارائه خدماتی با کیفیت و دارای استانداردهای بین المللی از خروج ارز جلوگیری نموده و درآمدزایی قابل توجهی ایجاد نماید.
پذیرش پروژه هایی در سایز های کوچک، متوسط و بزرگ شامل انواع شناورهای تخصصی، نفتکش، کانتینربر، ریگهای حفاری و… نشان از تخصص و کارآمدی ایزو ایکو در صنایع مادر واستراتژیک کشتی سازی دارد.
اهتمام به اقتصاد دریایی میتواند به ایجاد و رشد صنایع استراتژیک مانند صنعت ساخت و تعمیر شناورها کمک نماید که خود عامل موثری در توسعه صنعتی و اقتصادی هرکشور و زمینهای برای رشد صنایع جانبی مختلف است که در نهایت به افزایش تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به عنوان شاخص و ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی منجر شود.
ایزوایکو به عنوان یک زیرساخت بزرگ صنعتی ظرفیتی بسیار قوی و ارزشمند جهت تحقق تولید دانش بنیان و توسعه اشتغال در کشور و جلوگیری از خروج ارز و سرمایه کشور است .
پایان خبر/
خبرنگار :شهین صادقی
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰