حال نامناسب وانت‌های ایرانی

گروه اقتصادی: براساس ارزیابی کیفی صورت گرفته از وانت‌های تولیدی خردادماه سال جاری، علیرغم اینکه طی چند سال اخیر برای اولین بار در اسفند ماه ۱۳۹۹، وانت در سطح کیفی چهار ستاره تولید شد، اما گویا این سطح کیفی برای خانواده وانت‌ها همان یکبار بود و مجددا پای وانت‌های با یک ستاره کیفی به گزارش‌ها […]

گروه اقتصادی: براساس ارزیابی کیفی صورت گرفته از وانت‌های تولیدی خردادماه سال جاری، علیرغم اینکه طی چند سال اخیر برای اولین بار در اسفند ماه ۱۳۹۹، وانت در سطح کیفی چهار ستاره تولید شد، اما گویا این سطح کیفی برای خانواده وانت‌ها همان یکبار بود و مجددا پای وانت‌های با یک ستاره کیفی به گزارش‌ها باز شده است.

 ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نشان می‌دهد که همچنان نه‌تنها وانت با درجه کیفی بالاتر از سه ستاره وجود ندارد، بلکه دو مدل وانت گروه زامیاد تک ستاره‌ هستند.
البته بسیار اتفاق خوبی است که تولید وانت زامیادهای تک‌ستاره که تولید اولین نسخه آن در ایران به حداقل ۴۵ سال قبل باز می‌گردد، به شمارش معکوس افتاده است و خوشبختانه تا پایان سال از خط تولید خارج و با محصولات جدید جایگزین خواهند شد. این نوع وانت‌های تک ستاره که در پارکینگ این خودروسازی هستند، بایستی مجهز به استاندارد یورو ۵ باشند تا شماره‌گذاری شوند؛ لذا براین اساس آنطور که شنیده می‌شود، هزاران دستگاه از این نوع خودرو در پارکینگ گروه سایپا انبار شده است.
در آخرین ارزیابی صورت گرفته از وضعیت کیفیت گروه وانت‌های تولیدی داخل در سومین ماه امسال، تنها وانت‌های در سطح قیمتی ۲ مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
وانت سایپا ۱۵۱ (سایپا بن رو)، وانت کارا ۲۰۰۰ تک‌کابین تیپ ۳ و وانت کارا ۲۰۰۰ دوکابین تیپ ۳ (تولید بهمن موتور) وانت‌هایی هستند که با کسب سه ستاره از پنج ستاره کیفی، عنوان باکیفیت‌ترین وانت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.  
همانطور که اشاره شد، پایین‌ترین سطح کیفی در تولید وانت‌ها همچنان متعلق به وانت نیسان تک‌سوز آپشنال و دوگانه‌سوز آشپنال تولید گروه خودروسازی زامیاد است که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است.