لنگیدن چرخ معیشت زیر شاسی کرامت
شهر بندرعباس به دلیل ویژگی های منحصر به فرد در زمینه های مختلف از جمله مهاجر پذیر بودن و رشد جمعیت و نیز ایجاد بافتهای جدید شهری در کنار بافت قدیمی جدا از مشکلاتی مانندکمبود تاکسی و نبود تاکسی در برخی خطوط که به زخمهایی کهنه بر پیکره حمل و نقل عمومی شهر بندرعباس تبدیل شده اند، این روزها مشکل دیگری در این حوزه نمود پیدا نموده است .
افزایش بدون مصوبه نرخ کرایه ها توسط تاکسی داران داد مسافران بندرعباسی را در آورده ،از طرفی نیز رانندگان تاکسی به شدت از افزایش نیافتن کارشناسی نرخ کرایه تاکسی طی چند سال اخیر گله مندندکه این امر درگیری روزانه مسافران و رانندگان تاکسی را در بندرعباس به دنبال دارد.
در سال ۱۳۹۹ نرخ کارشناسی کرایه تاکسی بابت هر کیلومتر ۴۶۶ تومان است که شورای شهر ۴۱۶ تومان مصوب کرده است .
در سال ۱۴۰۰ نرخ کارشناسی شده برای هر کیلومتر ۶۳۷ تومان بوده با ۳۶ درصد افزایش در حالی که شورای شهر ۲۵ درصد افزایش نرخ کرایه یعنی ۵۲۰ تومان را مصوب کرده است.
در سال ۱۴۰۱ نرخ کارشناسی ۸۹۰ تومان بابت هر کیلومتر بوده در حالی که با ۳۱ درصد افزایش نرخ از طرف شورا موافقت شده یعنی ۷۰۲ تومان بابت هر کیلومتر و در سال ۱۴۰۲ نرخ کارشناسی ۱۲۰۹ تومان بابت هر کیلومتر مسافت برای تاکسی های بندرعباس تعیین شده است.
این در حالی است که در سال گذشته ستاد تنظیم بازار مصوبه نرخ های پیشنهادی حمل و نقل عمومی را برای اجرا ابلاغ نکرد و طی چهار مرحله به کمیته استانی ارجاع داده شد، اما بی نتیجه ماند و هیچگونه نرخی تصویب نشد.
بر همین اساس تاکسی داران به صورت غیر رسمی و با توجه به نرخ تورم بالا در شهر بندرعباس و عدم اجرای قول ها در خصوص ارائه بسته های حمایتی اقدام به افزایش کرایه تاکسی ها در مسیر های مختلف شهر بندرعباس نمودند.
چندی پیش در نشستی که نمایندگان تاکسی داران با مسئولین حوزه حمل و نقل شهر بندرعباس در صحن شورا داشتند خواستار احقاق حقوق خود بر اساس نرخ کارشناسی کرایه تاکسی شدند.
نبود نرخ پایه کرایه تاکسی ،طولی بودن شهر بندرعباس و طولانی بودن مسیر اصلی واز طرفی متناسب نبودن نرخ کرایه با این مسافت ، عدم حمایت از تاکسی داران در زمینه های مختلف با نبود بسته های حمایتی و به دنبال آن فشار اقتصادی ناشی از تورم بالای شهر بندرعباس باعث شده که چرخ معیشت تاکسی داران در زیر شاسی کرامت تاکسی ها بلنگد .
نباید فراموش کرد که تاکسی داران نیز جزئی از بدنه همین اجتماع هستند که همراه و همگام با مردم در همین شرایط اقتصادی و معیشتی روزگار می گذرانند.
تعیین نرخی واقع بینانه ، ارایه بسته های حمایتی ،ارایه تسهیلات کم بهره برای نوسازی ناوگان حمل و نقل می تواند باری از دوش این قشر زحمتکش بردارد و نباید فراموش کرد؛ احترام و حمایت از تاکسیداران، احترام به حقوق شهروندی و ارزش دادن به وسایل حمل و نقل عمومی ارزش گذاری به شخصیت و جایگاه شهروندان است.
گفتنی است؛ شهر بندرعباس بر اساس استاندارد باید ۳۵۰۰ تاکسی فعال داشته باشد که از ۲۶۰۰ دستگاه تاکسی موجود تنها ۶۰۰ دستگاه فعال و مابقی فرسوده و زمین گیر هستند این درحالی است که ۸۰ درصد بار حمل و نقل مسافر بر دوش رانندگان تاکسی است.
شهین صادقی
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰