همراه اول به پیشواز طرح صیانت رفت

گروه اقتصادی: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هنوز در مجلس در حال بررسی است و بررسی آن مدام تایید و تکذیب می‌شود. اما گویا اپراتور همراه اول قبل از تصویب نهایی این طرح، به استقبال آن رفته است. این اپراتور ابتدا به کاربران خود اینترنت داخلی هدیه داد و حالا هم گویا […]

گروه اقتصادی: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی هنوز در مجلس در حال بررسی است و بررسی آن مدام تایید و تکذیب می‌شود. اما گویا اپراتور همراه اول قبل از تصویب نهایی این طرح، به استقبال آن رفته است. این اپراتور ابتدا به کاربران خود اینترنت داخلی هدیه داد و حالا هم گویا پهنای باند اینترنت را کاهش داده است. همان حدی که طرح صیانت دنبال می‌کند.این اپراتور پیش‌ از این هم، از راه‌ اندازی اپلیکیشن‌های داخلی روبیکا و ذره‌بین حمایت کرده بود. حالا به نظر می‌رسد با کاهش پهنای باند و کیفیت خدمات‌رسانی یکی از اپراتورهایی است که به پیشواز طرح صیانت رفته است.اما آیا کاهش سرعت اینترنت کاربران همراه اول به دلیل کاهش پهنای باند است یا دلیل دیگری دارد؟

همراه اول به پیشواز طرح صیانت رفته؟!
کیوان نقره‌کار، کارشناس حوزه آی‌تی  درباره دلیل کاهش سرعت اینترنت همراه اول گفت: «به نظر می‌رسد که همراه اول زودتر از دیگر اپراتورها به استقبال طرح صیانت رفته است. زیرا تعداد سیم‌کارت‌های بیش‌تری نسبت به دیگر اپراتورها دارد.»او در ادامه گفت: «اگر ما به صورت داخلی‌ به ماجرا نگاه کنیم، همراه اول پروژه بزرگ‌تری را جلو می‌برد. اگر طرح صیانت اجرایی شود، روبیکا بسیار منفعت می‌برد. به همین دلیل همین به نظر می‌رسد که اپراتور همراه اول برای اجرای این طرح از دیگر اپراتورها مشتاق‌تر باشد.»

 
چرا اینترنت همراه اول مشکل دارد؟

نقره‌کار درباره علت اصلی کاهش سرعت اینترنت همراه اول گفت: «یکی از دلایل نگرانی از اجرایی کردن طرح صیانت و داخلی شدن خدمات این است که مجموعه‌های داخلی نشان‌ داده‌اند که عمدتا پاسخگو نیستند. این عدم پاسخگویی به این دلیل است که از حمایت‌هایی برخوردارند و پاسخگویی و شفافیت لازم را ندارند.»او در ادامه توضیح داد: «نمونه این ماجرا هم همین اختلال‌هایی است که رخ می‌دهد. کاربر می‌داند که اگر در هریک از شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، توئیتر یا هر پیام‌ رسان دیگری به مشکل بر بخورد می‌تواند با یک پیام این مشکل را برطرف کند چون این پیام رسان‌ها پاسخگو هستند.»

نقره‌کار درباره تمایز پیام رسان‌های داخلی و خارجی گفت: «هر نوع اختلالی در هر جایی که رخ دهد سرویس‌دهنده‌ها باید مشکل را اعلام کنند تا کاربر در جریان قرار بگیرد. اما در ایران این عدم پاسخ‎گویی و تفکیک مردم از مسئولین، بزرگ‌ترین دغدغه موجود است.»این کارشناس درباره اتهامات وارد شده به همراه اول گفت: «به عنوان یک سرویس دهنده اگر بابت اختلالی که در خدماتم وجود دارد، توضیحی ارائه ندهم، باید هر جمله‌ای که له یا علیه من گفته می‌شود را بپذیرم چون شفافیت ندارم و همین موضوع عملکردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

همراه اول به پیشواز طرح صیانت رفت
این کارشناس درباره عدم شفافیت درباره اختلال‌های همراه اول گفت: «تا زمانی که دلیل اصلی درباره اختلال‌های اینترنت همراه اول وجود ندارد، می‌توانیم هر نوع حدس و گمانی درباره آن بزنیم. هیج توضیحی درباره این اختلال‌ها از جانب همراه اول ارائه نشده و بحث صیانت دوباره در مجلس مطرح شده است. پس به عنوان یک کارشناس می‌گویم که بله یک بخشی از این ماجرا به علت تست شبکه برای اجرایی کردن طرح صیانت است.»نقره‌کار درباره علت اختلال سایت همراه اول در باز کردن سایت‌های داخلی گفت: «همین موضوع نشان می‌دهد مشکل از زیرساخت‌ها است. ما زیر ساخت لازم برای اجرایی کردن طرح صیانت را نداریم. بنابراین وقتی می‌خواهیم دسترسی به یکی از سایت‌های خارجی را محدود کنیم به سایت‌های داخلی هم آسیب می‌زند.»