چرا همستر کامبت مخاطبان میلیونی دارد؟

این روزها حتی اگر قصد خرید یا به سرپرستی گرفتن یک همستر داشته باشید و همین کلمه را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید اولین نتایجی که برایتان نمایان می‌شود مربوط به «همستر کامبت» است. یک ربات تلگرامی که به واسطه تبلیغات دهان به دهان، سودای کسب درآمد آسان را بدون اینکه حتی بدانند واقعا چه چیزی در انتظارشان است، به جان خیلی‌ها انداخته. اما چه چیزی باعث شده همستر کامبت در این مدت کوتاه تا این حد در جذب مخاطب موفق باشد؟

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر، پدیده نوظهور گیمیفیکیشن یا بازی‌وار سازی با استفاده از مولفه‌های انگیزشی بازی و روش‌های طراحی بازی، باعث تحولات بسیاری در حوزه‌های غیربازی شده است. این مفهوم و عملکرد آن در زمینه‌های غیربازی به یک اقدام سریع در حال ظهور و یک گرایش مهم تبدیل شده است. در حال حاضر بازی‌وارسازی یکی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند انگیزه و مشارکت کاربران را افزایش دهد. اتفاقی که طی هفته‌های گذشته شاهد یکی از نمودهای مهم آن بودیم.

مینی‌اپِ همستر کامبت در تلگرام به دلیل ترکیب منحصربه‌فرد سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری و بازی‌وارسازی توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند تا حدی که اپلیکیشن تلگرام را نیز تحت تاثیر قرار دهد. استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه و مشارکت‌ها نیز نقش مهمی ایفا کرده‌اند. همستر کامبت با بهره‌گیری از روند رو به رشد گیمیفیکیشن و ترکیب آن با سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری، توانسته توجه میلیون‌ها کاربر را به خود جلب کند.

بیشتر بخوانید: 

همستر کامبت اصلا بازی نیست!

از طرفی این واقعیت که همستر کامبت در تلگرام یکپارچه شده است نیز باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود چون باعث می‌شود کاربران بدون نیاز به دانلود برنامه جداگانه، به آن دسترسی داشته باشند.

موفقیت همستر کامبت را می‌توان به چندین عامل کلیدی نسبت داد. مکانیک‌های گیم‌پلی بازی که به راحتی قابل درک است، آن را برای کاربران در هر سنی در دسترس قرار می‌دهد، اینکه قرار باشد کاربر صرفا به صفحه گوشی ضربه بزند اصلا کار سختی نیست. علاوه بر این، جوایز و رقابت برای کسب سکه‌های بیشتر باعث ایجاد تعامل بین بازیکنان می‌شود.

بازیکنان همستر کامبت می‌توانند با ضربه زدن روی آن امتیازهایی کسب کنند؛ سپس احتمال دارد بتوانند از این همستر برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مختلف استفاده کنند. اما ضربه زدن و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تمام این فرآیند نیست. برای افزایش تجربه بازی، کاربران می‌توانند در فعالیت‌های مختلف هم شرکت کنند و پاداش بگیرند.

همین ویژگی‌های اضافی باعث می‌شود بازیکنان برای کسب اطلاعات بیشتر به بازی بازگردند. همچنین باید توجه داشت، گیمیفکیشن (بازی‌وارسازی) بر روی مکانیک‌هایی تاکید دارد که باعث ترشح دوپامین می‌شود و تمایل به بازی ادامه می‌یابد به شکلی که حتی اگر همستر واقعا پولی به کاربر ندهد، همین امتیازها و پاداش‌های مجازی برای او جذاب خواهد بود.

تکتیک‌های بازی‌وارسازی همستر کامبت

رشد و پیشرفت

یکی از مهم‌ترین محرک‌های ایجاد انگیزش در بازی‌وارسازی استفاده از محرک رشد و پیشرفت است که در اصل موجبات توسعه مهارت و نهایتا غلبه بر چالش‌ها را فراهم می‌کند. در این بخش مفهوم چالش اهمیتی ویژه دارد. در طراحی بازی‌وار مفهوم «رشد» بر روند سیاق امتیازدهی، نشان‌ها، تابلوی امتیازات و … موثر است.

تملک و تصاحب

این محرک به کاربران این احساس را منتقل می‌کند که صاحب چیزی هستند. هنگامی که بازیکن احساس مالکیت می‌کند به طور ذاتی در پِی بهتر کردن آنچه که به او تعلق دارد می‌رود. این محرک در کاربر تمایل به جمع‌آوری ثروت از طریق کالاهای مجازی یا ارزهای دیجیتال در سامانه‌های بازی‌وار را ایجاد می‌کند. یکی از تکتیک‌های مورد استفاده در این مینی‌اپ تکنیک Exchangeable Points است، در این تکنیک، امتیازات برای به دست آوردن سایر اشیای با ارزش، قابل معامله است. یعنی کاربران می‌توانند از امتیازات خود به صورت استراتژیک استفاده کنند و با مدیریت منابع خود سعی کنند اشیای با ارزش دیگری به دست آوردند.

توانمندسازی خلاقانه

توانمندسازی خلاقیت و بازخورد زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران در یک فرایند خلاق درگیر شده و دائما در پی کشف و شناسایی اجزای آن بوده و نهایتا ترکیبات متفاوتی را بیازمایند. در واقع بازیکنان نه تنها نیازمند روش‌هایی برای ابراز خلاقیت خود هستند بلکه باید نتایج خلاقیت خود را ببینند و بازخوردهایی را دریافت کنند و به آن پاسخ دهند. یکی از تکنیک‌های مورد استفاده در این محرک استفاده از Boosters است. بوسترها در بازی چیزهایی هستند که شما با به دست آوردنشان، می‌توانید سریع‌تر به نقطه پایانی و بُرد برسید. البته این بوسترها که تقویت‌کننده به حساب می‌آیند، ظرفیت محدودی خواهند داشت و دائمی نیستند. این تقویت‌کننده‌ها فقط در موقعیت‌های خاصی ظاهر می‌شوند و با به دست آوردن مهارت جدید متفاوت‌اند. داشتن بوستر به افراد اجازه عملکردهای متفاوت از حالت عادی خود می‌دهد مثلا سرعت آن‌ها را به یکباره زیاد می‌کند. به همین دلیل، آن‌ها به وجد آمده و از این حرکت جدید خوشحال می‌شوند.

اشتیاق و بی‌تابی

این محرک به معنای ایجاد اشتیاق به چیزی است که در ظاهر افراد نمی‌توانند داشته باشند. این واقعیت به افراد انگیزه می‌دهد که تمام مدت به دستیابی به آن فکر کنند.

بیشتر بخوانید: 

با «همستر کامبت» پولدار می‌شویم؟

یکی از تاکتیک‌های موثر در این محرک، محدودیت در زمان است و معروف‌ترین تکنیک‌ بازی برای ایجاد محدودیت هم تکنیک Appointment Dynamics است. یعنی دسترسی به چیزی یا توانایی انجام یک فعالیت فقط در یک زمان مشخص و محدودی امکان داشته باشد. در این راستا استفاده از کدهای مورس به صورت کوتاه مدت از جمله ابزارهای کاربردی در این مینی‌اپ است.

چرا همستر کامبت مخاطبان میلیونی دارد؟

بنا بر اعلام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مجموع می‌توان گفت این مینی‌اپ یک بازی رایانه‌ای نیست چراکه بازی‌ها اهداف و قوانین مشخص دارند، اما در فرایند گیمیفیکیشن، تنها مجموعه‌ای از وظایف امتیازدار یا پاداش‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در بازی‌ها احتمال شکست خوردن و برد و باخت، محل اعراب دارد در حالی که همان‌گونه که در این مینی اپ دیده می‌شود برد یا باخت اهمیت ندارد و همان‌گونه که مدیران تلگرام هم تاکید داشته‌اند هدف از ایجاد آن، انگیزه‌سازی در افراد برای فعالیت در حوزه رمزارز و آشنایی با این محیط است.

نکته مهم این است که باید توجه داشت که استفاده از این مینی‌اپ علاوه بر ایجاد فرصت سرگرمی ممکن است به دلیل نداشتن زیرساخت‌های قانونی و مطمئن، امنیت کاربرانش را به خطر بیاندازد.

انتهای پیام