دونده های حرفه ای بیشتر از بقیه عمر می کنند؟

استاد دانشگاه و دکترای فیزیولوژی ورزشی با اشاره به اینکه بر اساس نتایج تحقیقات موجود، احتمال افزایش طول عمر دونده های حرفه‌ای بیشتر از بقیه افراد است، تصریح کرد‌: دویدن حتی به میزان کم و با سرعت پایین می‌تواند احتمال مرگ را کاهش دهد.

کلمه نیوز_ دکتر سمیه رشید فرد، استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: به طور میانگین، دوندگان حداقل ۳ سال بیشتر از افرادی که نمی‌دوند زندگی می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده است که حتی با دویدن با سرعت کم می‌توان به این فایده دست یافت.

وی ادامه داد: طول مدت و شدت دویدن در افزایش یا کاهش میزان سلامت قلب و عروق و در نتیجه طول عمر دونده‌ها تاثیر دارد. دویدن به میزان و با شدت مناسب با سطح آمادگی جسمانی فرد، می‌تواند در کاهش احتمال مرگ و میر تاثیر مثبت داشته باشد به شرط اینکه، میزان فشار در حین انجام فعالیت متناسب با سطح آمادگی جسمانی فرد باشد و نه بیشتر.

او می‌گوید: برای هر فرد ورزش و تحرک بدنی روزانه، تضمینی برای حفظ سلامت بدن در بلندمدت است اما اگر تمرینات بیش از طاقت بدن به دستگاه قلب و عروق فشار وارد کند بهایی که باید در ازای آن بپردازید سلامت قلب شما خواهد بود و بی‌تردید فشار زیادی ناشی از تمرینات به این عضو حیاتی آسیب جدی می‌رساند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: بر اساس مستندات موجود، دویدن هفتگی حتی ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز و با سرعت پایین (کمتر از ۱.۵ کیلومتر در ساعت) ریسک مرگ را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.

او به این نکته اشاره کرد و گفت: مطالعات فراوانی نشان می‌دهند که فعالیت فیزیکی باعث افزایش طول عمر می‌شود. اما همچنان مشخص نیست که ورزش بیش از حد توصیه‌شده برای سلامتی خوب است یا بد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برخی از دانشمندان می‌گویند سبک زندگی ورزشکارانی که در ماراتن، دوچرخه‌سواری استقامت یا ورزش سه‌گانه شرکت می‌کنند می‌تواند فشاری غیرضروری به قلب وارد کند و آن‌ها را در معرض ریسک مرگ زودهنگام قرار دهد. اما با این که این سبک زندگی برای ورزشکاران تازه‌کار یا معمولی مشکلاتی ایجاد می‌کند، احتمالاً نتایج آن برای ورزشکاران حرفه‌ای متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه ارتباطی بین دویدن حرفه‌ای با طول عمر است، تصریح کرد: دوچرخه‌سواران تور دو فرانس، ورزشکاران المپیک و قایق‌رانان بیشتر از جمعیت عادی عمر می‌کنند.

دکتر رشیدفرد در ادامه سخنانش گفت: افرادی که می‌توانند یک مایل را در کمتر از چهار دقیقه بدوند، بسیار اندک هستند. این افراد از دستگاه‌ قلبی‌عروقی و عضلات اسکلتی خود را به طور بهینه به کار می‌گیرند.

وی در همین راستا ادامه داد: این ورزشکاران، برای رسیدن به این سرعت، در طول هفته به‌طور منظم در راندهای فعالیت فیزیکی بسیار شدید شرکت می‌کنند.

این مقام مسئول به این نکته اشاره کرد و گفت‌: احتمالاً افزایش طول عمر دوندگان و دیگر ورزشکاران حرفه‌ای، فقط ناشی از سبک زندگی و عوامل محیطی نباشد بلکه، این امکان وجود دارد که این ورزشکاران، ژن‌های مطلوب بیشتری نسبت به عموم افراد داشته باشند. پژوهشگران، از میان یک گروه ۲۰۰ نفره دوندگان برجسته، تعداد ۲۰ زوج برادر و خواهر و چندین پدر و پسر یافتند.

رشید فرد ادامه داد: ممکن است دلایل دیگری نیز باعث افزایش عمر دوندگان باشد. مثلاً اینکه افراد سالم‌تر بیشتر به سمت دویدن می‌روند. افراد باید حداقل ۷۵ دقیقه در هفته بدوند یا فعالیت هوازی با شدت زیاد انجام دهند یا بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت با شدت متوسط انجام دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال افرادی که کمتر از این میزان ورزش می‌کنند نیز از فواید آن بهره‌مند می‌شوند. دویدن کمتر از ۵۰ دقیقه در هفته و با سرعت کم نیز می‌تواند مفید باشد.

رشیدفرد خاطر نشان کرد: خطر مرگ در افرادی که به‌طور مداوم، هر هفته، کمتر از یک ساعت می‌دوند، کاهش می‌یابد. در این راستا، مطالعه‌ای بر روی ۵۵ هزار فرد بین ۱۸ تا ۱۰۰ سال انجام شد. حدود یک‌چهارم این افراد دونده بودند. بررسی‌ها نشان داد افرادی که می‌دوند به صورت متوسط ۳ سال بیشتر از دیگران زندگی می‌کنند.

وی در همین راستا افزود: دویدن، می تواند تا ۳۰ درصد خطر مرگ به دلایل مختلف و ۴۵ درصد احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی یا سکته را کاهش ‌دهد. در واقع ۵ تا ۱۰ دقیقه دویدن در طول روز می‌تواند ۲۸ درصد احتمال مرگ را کاهش دهد.

سمیه رشید فرد در پایان این گفتگو افزود: کاهش احتمال مرگ در دوندگان به زمان، مسافت، تداوم و سرعت دویدن بستگی دارد. فاکتورهای دیگر از جمله سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و وزن نیز بر احتمال مرگ تأثیرگذارند. افرادی که چند سال به صورت مداوم می‌دوند و زندگی سالمی دارند، بیشتر از همه، از دویدن بهره می‌برند. یکی از فواید دویدن افزایش کارایی عضلات قلب و شش‌ها است.

وی ادامه داد: نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که حتی اگر فردی زمان لازم برای انجام ورزش پیشنهاد شده را ندارد بهتر است هر چقدر که می‌تواند فعالیت ورزشی داشته باشد، زیرا بهتر از داشتن زندگی ساکن است.

خبرنگار/ فاطمه شعبانی