ظهره‌وند: جایگاه و موقعیت روبه رشد جمهوری اسلامی ایران را مدیون تفکر انقلابی می‌دانم

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگوی زنده با استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا، ضمن ارزیابی صحبت‌های کاندیداها در چهارمین دور از مناظرات انتخاباتی پیرامون مباحث سیاست خارجی، درباره مناظره انجام شده و هم‌چنین بایسته‌هایی که دولت آینده باید در عرصه سیاست خارجی پیش بگیرد اظهار کرد: . البته ارتباط این دو موضوع را می‌توان از این […]

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگوی زنده با استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا، ضمن ارزیابی صحبت‌های کاندیداها در چهارمین دور از مناظرات انتخاباتی پیرامون مباحث سیاست خارجی، درباره مناظره انجام شده و هم‌چنین بایسته‌هایی که دولت آینده باید در عرصه سیاست خارجی پیش بگیرد اظهار کرد: . البته ارتباط این دو موضوع را می‌توان از این جهت دید که اگر بر بایسته‌ها تاکید داشته باشیم، به عنوان یک شاخص می‌توان دید که کدام یک از کاندیداها نظرات و دیدگاه‌های‌شان به این شاخص و بایسته نزدیک‌تر بوده است.

وی اظهار کرد: بنده به عنوان شخصی که ۴۰ سال از دوران شغلی خود را در عرصه سیاست خارجی طی کردم، جایگاه و موقعیت روبه رشد جمهوری اسلامی ایران را مدیون تفکر انقلاب می‌دانم.  این را در عرصه پیرامونی و در عرصه بین‌الملل همه شاهد هستند. ایران به عنوان یک کشور پیشرو قاعدتا مسئله سیاست خارجی را بسیار مرتبط بداند در راستای تحقق مصالح و منافع امنیت ملی. یعنی به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای و یک بازیگر بین المللی  نمی‌تواند منافع خود را صرفا در حوزه جغرافیای طبیعی تعریف کند. ظهور و بروز بازیگران متعدد در صحنه بین‌الملل و چالش‌هایی که طبیعتا به واسطه تنگناها ایجاد می‌شود، جمهوری اسلامی را ناگزیر می سازد به عنوان کشوری که پرچم دار گفتمان متفاوتی از حکمرانی است، این گفتمان انقلابی را صادر کند که در این زمینه نیز موفق بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما توانستیم دستاوردهای قابل توجهی در عرصه بین‌الملل داشته باشیم. امروز همه اذعان دارند که ایران از ژئوپولتیک و استراتژیک منطقه صیانت می‌کند. اگر ایران اسلامی نبود قطعا منطقه با یک نقشه جدیدی مواجه بود. از پاشیدن ژئوپولتیک منطقه پروژه دشمنان از قبل انتخابات بوده که هنوز نیز در حال کار کردن بر روی آن هستند.

وی تاکید کرد: امروز همه اذعان دارند که اختاپوس در ایران است. این نشان دهنده قابلیت های ایران است. امروز رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خود در طول این ۷۰ سال است. خودشان هم تصور نمیکردند که به این وضع بیافتد. ایران برای منطقه آورده داشته و دارد. توانستیم در تراز ویژه‌ای در نظام بین الملل مطرح باشیم. حالا چگونه بتوانیم در کنار مدیریت تهدید، مدیریت فرصت هم داشته باشیم به دیپلماسی اقتصادی ما و دستگاه سیاست خارجی ما باز می‌گردد که تا بتواند از این ظرفیت‌های بوجود آمده به درستی استفاده کند.

ظهره‌وند افزود: مقاومتی که بنده بر آن تاکید دارم مبتنی بر این است که ایران توانسته تا قدرت رشد داشته باشد و ژئوپولتیک منطقه را در دست بگیرد. از سوی دیگر به دلیل گفتمان انقلاب با اقبال در محیط پیرامونی هم راستایی شکل گرفته است. ما اگر به تنهایی با داعش مواجه می شدیم، هزینه های ما بسیار بسیار بالا می رفت.

وی خاطر نشان کرد: ما کمترین هزینه و بیشترین دستاورد پروژه عظیم غرب را شکست دادیم. سردار سلیمانی و دوستان ایشان در کل منطقه حماسه آفریدند. این یک بخش کار است که می‌شود مدیریت تهدید. اما در بخش دیگر امروز ملت‌های منطقه نیز وام دار ایران هستند و همدلی و همراهی با ایران دارند. فلذا بازارهای آنان مانند آغوش آنان به روی ما باز است. ما باید با مدیریت صحیح از این فرصت ها نیز به خوبی استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه بیان کرد: ما باید برای ارتقای روابط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فی مابین خود با همسایگان کار کنیم که خروجی آن خنثی‌سازی تحریم‌هاست. بنده سال‌هاست که این را می‌گویم که ما یک گفتمان متفاوت و یک پارادایم جدیدی در حوزه بین الملل هستیم که شیوه حکمرانی جدیدی عرضه کردیم‌. این سیره علوی در مقابل سیره خلافت در جهان است. خروجی این را ما در شیوه حکمرانی خود می‌بینیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر ما به درستی تبیین می کردیم بحث تحریم یک فرصت است برای ما. دشمن این نقطه ضعف ما را شناسایی کرده و سعی کرده با شبکه نفوذ داخلی و ترفندهای مختلف این را به فشار علیه ملت ایران تبدیل کند. ما اگر قرار بود در سیره انقلاب حرکت می کردیم تا الان این تهدید را به فرصت تبدیل کرده بودیم‌. سیستم بانکی ما چرا باید مبتنی بر ربا باشد. پول ما نباید وابسته به دلار باشد. ما باید مناسبات خود را با کشورهایی که همسو ما هستند به حداکثر می رساندیم.

وی خاطر نشان کرد: تحریم آمریکا علیه ما مانند رابطه پلیس آمریکا با گردن جورج فلوید است. اگر قرار باشد با خواهش و تمنا و برون‌سپاری ظرفیت‌های ملی تحریم را حل کنیم، راه به جایی نمی‌بریم. باید تحریم‌ها را که نشان دهنده نقاط قوت ماست و دشمن دارد از آن استفاده می‌کند به فرصتی تبدیل می‌کردیم که بایسته تفکر انقلاب اسلامی است‌. باید طرح های ابداعی در این حوزه داشته باشیم.
انتهای پیام