هانی زاده: هیچ دولتی نمی‌تواند در عرصه سیاست خارجی از ارزش های انقلاب عبور کند

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگوی زنده با استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا ضمن ارزیابی صحبت‌های کاندیداها در چهارمین دور از مناظرات انتخاباتی پیرامون مباحث سیاست خارجی، بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و جهان و این‌که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعامل با جامعه جهانی و کشورهای منطقه شرایط و ویژگی‌های خاص خود را […]

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگوی زنده با استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا ضمن ارزیابی صحبت‌های کاندیداها در چهارمین دور از مناظرات انتخاباتی پیرامون مباحث سیاست خارجی، بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و جهان و این‌که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تعامل با جامعه جهانی و کشورهای منطقه شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد، ایران یک کشور انقلابی بوده و بخشی از محور مقاومت در برابر هژمونی آمریکا و حذف نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه و دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مستصعفان جهان است.

وی اظهار کرد: این‌ها بخشی از ارزش‌ها و الگوهای تعریف شده در جمهوری اسلامی ایران است و هیچ دولتی از هر طیفی نمی‌تواند این اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی را زیر پا گذاشته و از آن ها عبور کند. طبیعتا قدرت‌های استکباری یک نگاه پرخاشگرایانه نسبت به ایران دارند. به همین دلیل حرکت به سوی تعامل با جامعه جهانی با این شرایط و با این ویژگی‌ها و حفظ این ارزش‌ها سخت خواهد بود.

این کارشناس عرصه سیاست خارجی تصریح کرد: بخشی از این مشکلات متوجه دستگاه دیپلماسی است که وزرای خارجه بر اساس حفظ شرایط و الگوهای تعریف شده باید با جامعه جهانی ارتباط برقرار کرده و یک سری معیارهایی را نیز در نظر بگیرند که ایران نباید دچار انزوای سیاسی شود. در طول ۴۵ سال اخیر ایران با فراز و فرودهایی در حوزه روابط خارجی مواجه بوده است. بخش مهمی از کشورهای منطقه و جهان تابعی از اراده آمریکا هستند و بخش مهمی از کشورها ارتباط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی دارند و جمهوری اسلامی ایران باید در این فصا جایگاه و نفوذ خود را حفط کند.

وی خاطرنشان کرد: این کار بسیار دشوار و مشکلی است. نباید همه اتهامات را متوجه وزرای خارجه کرد برای این‌که ایران باید به گونه‌ای حرکت کند که هم تعامل سازنده با جامعه جهانی داشته باشد و هم از ارزش‌های انقلابی خود عدول نکند. به همین دلیل وزیر خارجه باید یکسری ویژگی‌هایی داشته باشد. دولت چهاردهم نیز باید در این خصوص گام هایی بردارد. که هم همگرایی و رابطه با کشورهای منطقه در دستور کار باشد و هم تحریم هایی که در طول سه چهار دهه گذشته بر ما اعمال شده است برطرف شود و هم تعامل سازنده با جامعه جهانی داشته باشد. این کار نیازمند هوشمندی بالا و وحدت ملی است.
انتهای پیام