خامه‌یار: مساله فلسطین مساله‌ای جهانی و انسانی است

به گزارش ایسنا  عباس خامه‌یار  در گفت‌وگوی زنده با استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا در تحلیل سومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در پاسخ به اولین سوال و تحلیل این مساله که بعد از طوفان‌الاقصی ایران کجای بازی‌های منطقه‌ای قرار دارد، با بیان این‌که «کمتر کسی نقش بازیگری ایران را می‌تواند کتمان کند»، گفت: از […]

به گزارش ایسنا  عباس خامه‌یار  در گفت‌وگوی زنده با استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا در تحلیل سومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در پاسخ به اولین سوال و تحلیل این مساله که بعد از طوفان‌الاقصی ایران کجای بازی‌های منطقه‌ای قرار دارد، با بیان این‌که «کمتر کسی نقش بازیگری ایران را می‌تواند کتمان کند»، گفت: از آن اول ما داعیه‌دار دفاع از قدس بودیم امروز مساله فلسطین مساله‌ای جهانی و انسانی است شاید اگر فلسطینی‌ها می‌دانستند،  طوفان الاقصی این تاثیرات را در پی‌خواهد داشت آن را سونامی می‌نامیدند.

واکنش دانشگاه‌های غرب به حوادث غزه نتیجه گفتمان ایران است

وی با اشاره به واکنش دانشگاه‌های غرب به حوادث غزه نیز آن را نتیجه گفتمان ایران دانست.

وی عملیات وعده صادق را عملیاتی شیک از هر جهت برشمرد.

کارشناس مسایل سیاست خارجی با اشاره به صحبت یکی از کاندیداها در این مناظره مبنی بر این‌که «ما باید مشکلات‌مان را باجهان حل کنیم»، در پاسخ به این سوال که چرا می‌گویند ما باید مشکلمان را باجهان حل کنیم؟ تصریح کرد: باید بپرسیم کدام جهان مدنظر آن‌هاست ، آمریکا و دنیای غرب یک مشکل با ما دارند معتقدند آن‌چه آن‌ها دیکته می‌کنند را ما باید بنویسیم . جمهوری اسلامی اهداف والایی دارد که در قانون اساسی حتی تدوین شده و بایگانی شدنی نیست.

وی یادآور شد که هر قدم ما عقب نشینی کنیم آمریکا و دنیای غرب می‌خواهند قدم بیشتری به عقب از سوی ما برداشته شود.

وی با تاکید بر این‌که «در ایران اختلاف نظرهایی هست اما این نهادهای رسمی هستند که مواضع جمهوری اسلامی را اعلام می‌کنند» گفت: این باید به درستی برای جهان خارج  تبیین شود .

خامه‌یار با اشاره به آن‌چه در مورد سفارت عربستان رخ داد و در نهایت رهبری آن را تقبیح کردند بار دیگر بر این مساله تاکید کرد که باید به درستی تبیین شود مواضع رسمی جمهوری اسلامی از طریق نهادهای رسمی اعلام می‌شود.

وی دوستی با کشورهای همسایه را سیاست رسمی همه دولت‌ها و روسای جمهوری که تا به حال در ایران بر سر کار آمدند توصیف کرد.

نگاه به شرق اما باید با هوشمندی همراه باشد

این کارشناس مسایل سیاست خارجی در ادامه در پاسخ به سوالی که ناظر به اظهارات یکی از کاندیداها مبنی بر این  که باید در سیاست خارجی تعادل داشته  و  تک چشمی به جهان نگاه نکنیم؟ گفت: آمریکایی ها وحشت دارند که کشورهای منطقه به سمت شرق حرکت کنند و تمایل کشورها به شرق همواره با واکنش جدی غرب همراه بوده ، مخصوصا کشورهایی که ضعیف بوده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به تغییر نگاه کشورهای منطقه که قبلا تنها به آمریکا و غرب تکیه داشتند، و اکنون به سمت غرب گرایش دارند، از عربستان سعودی به عنوان سند مدعای خود یاد کرد که چندی است به چین و روسیه تمایل دارد چراکه معتقد است در زمینه خارجی و خصوصا اقتصادی باید به یک تعادل برسد .

خامه یار در ادامه تعامل با چین و روسیه را سیاست ایران در همه دولت ها برشمرد و دلیل آن را شرایط کشور از جهت تحریم ها تحلیل  کرد و گفت: نگاه به شرق اما باید با هوشمندی همراه باشد که به وادادگی تعبیر نشود که البته همواره این هوشمندی رعایت شده، هر چند برخی از آن همواره به عنوان یک ابزار تبلیغاتی بهره برده اند.

عملیات وعده صادق پاسخی مدرن به شکستن حریم سفارت ایران در سوریه بود

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در باره تحلیلش از تعامل میدان و دیپلماسی و آنچه در نمایش قدرت سخت جمهوری اسلامی در عملیات وعده صادق شاهدش بودیم اظهارکرد:امروز قدرت نرم در روابط بین الملل برای پیشبرد روابط سهم تعیین کننده‌ای دارد.

وی با اشاره به آنچه امروز در غزه می‌گذر و قدرت نرم مردم مظلوم غزه قدرت سخت رژیم صهیونیستی را به عقب رانده است و قضیه غزه جهانی شد گفت: در کل منطقه ایران را به خاطر قدرت نرم اندیشه اش می شناسند چرا که کشوری هستیم که در کل تاریخ همواره متمدنانه برخورد کرده است.

وی همچنین عملیات وعده صادق را پاسخی مدرن به شکستن حریم سفارت ایران در سوریه برشمرد و با یادآوری رویارویی شهید سلیمانی با داعش و تکفیری ها در قالب قدرت سخت تصریح کرد : این رویارویی شهید سلیمانی نیز به خاطر حفاظت از دین ، فرهنگ ، تمدن و قدرت نرم کشور بود.

وی با اشاره به اتفاق نظر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بر قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و دفاع از تمامیت عرضی کشور از آن به عنوان یکی از نقاظ قوت چهارمین مناظره  کاندیداهای ریاست جمهوری یاد کرد.

نباید جایگاه ایران در منطقه و جهان را  نادیده بگیریم

خامه یار در جمعبندی این مناظره با اشاره به موضوع چهارمین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری  یادآور شد :در این مناظره متاسفانه شاهد این بودیم که طوری دستاوردهای دولت ها و روسای جمهور گذشته را زیر سوال بردند که گویا دستاوردی نداشتم.

وی اضافه کرد: ممکن است به واسطه نوع مدیریت‌ها، فشارهای خارجی و حتی مشکلات داخلی و عملکرد ما ضعف هایی وجود داشته باشد، اما با همه این صحبت ها ایران مقتدر در صدر حرکت می‌کند و نسل جوان پرخروشی داریم که با از خودگذشتگی زائد الوصفی توانسته ایران را به این جایگاه برساند.

وی تاکید کرد: دستاوردهای به دست آمده دستاورد همه دولت ها و روسای جمهور است، ما امروز در منطقه و جهان دستاوردهای بزرگی داریم که همه باید به آن افتخار کنیم ایران  با وجود همه فشارها و تحریم ها در جایگاه رفیعی در منطقه و جهان قرار دارد که نباید نادیده بگیریم.

وی تصریح کرد: کاندیداهای محترم باید با نگاهی منصفانه و واقع بینانه به عملکرد دولت ها و روسای جمهور گذشتنه نگاه کنند.

انتهای پیام