هشدار دامپزشکی خوزستان در خصوص مسمومیت دام با کود کشاورزی

خوزستان - روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان در خصوص مسمومیت دام با کود مغذی کشاورزی اوره و سایر منابع نیتروژن غیر پروتئینی هشدار داد.

کلمه نیوز – حسین شانه سازان مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان در خصوص مسمومیت دام هشدار داد: نیاز است دامداران و دامپروران در زمان چرای آزاد در خصوص مسمومیت دام با کود مغذی اوره و یا سایر منابع نیتروژن غیر پروتئینی آگاهی‌های لازم را داشته باشند.

این مقام مسئول اظهارکرد: کود اوره و سایر منابع نیتروژن غیرپروتئینی از کودهای مغذی کشاورزی است که در این فصل از سال به منظور تقویت خاک و غنی‌سازی مزارع کشاورزی از آن استفاده می‌شود و در مزارع اغلب با حل‌کردن مقادیر قابل توجهی کود در استخرهای ذخیره سازی آب، برای کود دهی مزارع اقدام می‌شود که در صورت دسترسی دام‌ها به این منابع آبی، مسمومیت و برخی مواقع تلفات ناشی از مسمومیت در دام‌ها رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: این مسمومیت، نوعی رخداد بیماری حاد در اثر مصرف مقادیر بالای نیتروژن غیرپروتئینی است که به صورت عمده با تلفات بسیار سریع و گسترده در نشخوارکنندگان همراه می‌شود که دام‌ها پس از مصرف منابع آلوده به کود اوره، علائمی از جمله لرزش عضلانی، تشنج، خروج آب و کف از دهان و بینی و زمین‌گیری را از خود بروز می‌دهند و در نهایت تلف می‌شوند.

این مقام مسئول اظهارکرد: علائم مسمومیت می‌تواند ظرف ۱۰ دقیقه پس از مصرف و یا بلع اوره رخ دهد و به صورت درد شکم، ایجاد کف در دهان و بینی، لرزش عضلات، ضعف و مرگ بروز کند که برای کاهش موارد مرگ و میر باید به سرعتدام‌ها را از دسترس منبع کود دور کرده و برای دام‌هایی که وضعیت مناسبت‌تری دارند با مراجعه به مراکز درمانی دامپزشکی و انجام پروتکل‌های درمانی زیر نظر دکتر دامپزشک نسبت به درمان اقدام شود.

شانه‌سازان با بیان اینکه دامداران باید هنگام استفاده از کودهای شیمیایی و آلوده نبودن منابع آبی و غذایی دام‌ها به کودهای شیمیایی اطمینان حاصل کنند بنابراین دامداران باید با توجه به سمپاشی باغ‌ها و مزارع با سموم شیمیایی از وضعیت مراتع قبل از ورود دام‌ها به این مناطق نیز اطلاع داشته باشند.

وی تاکید کرد: دامداران باید تدابیر پیشگیرانه برای اجتناب از مصرف آب‌های آلوده به کود اوره کشاورزی در گله‌های دام خود را اتخاذ کنند.