توسط کوهنورد اراکی رقم خورد،

اعزام کوهنورد اراکی به اکسپدیش قله ۷۱۳۴ متری لنین

مرکزی-کلمه نیوز-عمادالدین فتحعلیان ، کوهنورد اراکی بعد از پشت سر گذاشتن تست های فدراسیون کوهنوردی و صعود های ورزشی در کمیته هیمالیا نوردی جهت تلاش بر روی قله ۷۱۳۴ متری لنین در منطقه کوهستانی پامیر عازم قرقیزستان شد .

این ورزشکار بعد از تایید شدن در چند اردوی تست شورای برون مرزی فدراسیون و در نهایت اخذ مجوز از این شورا و وزارت ورزش و جوانان کشور در قالب تیمی متشکل کوهنوردان چند استان و سرپرستی روح الله علی اکبری از باشگاه آلابرز شمیرانات برای تلاش و صعود به قله ۷۱۳۴ متری لنین یکی از قلل پنج گانه پروژه پلنگ برفی، عازم کشور قرقیزستان شد .

وی برای حضور در این اکسپدیش ظهر ۱۸ تیر ماه تهران را از فرودگاه امام خمینی (ره) با پرواز ترانزیتی به مقصد شارجه امارات و سپس فرودگاه مناس بیشکک ترک ، و کار خود را بعد از پرواز داخلی بیشکک – اوش و سپس انتقال به بیس کمپ قله لنین در ارتفاع ۳۶۰۰ متری آغاز خواهد کرد .

گفتنی است، این کوه دارای ۴ کمپ اصلی (بیس کمپ و کمپ های ۱-۲و۳) و یک کمپ فرعی اورژانسی می‌باشد و برای صعود به آن چالش هایی همچون عبور از شکاف های برفی ، یخچال های عظیم و همچنین تیغه معروف نایف (چاقو) در کنار سرمای قابل توجه را باید پشت سر گذاشت .

قله لنین یا ابن سینا، سومین قله بلند در اتحاد جماهیر شوروی سابق در جنوب قرقیزستان و در مرز با تاجیکستان واقع شده است و یکی از پنج کوه پروژه پلنگ برفی می باشد. یکی از مرگبارترین حوادث کوهستان نیز به این کوه تعلق دارد. در سیزدهم ژوئیه ۱۹۹۰ ، زمین لرزه باعث ایجاد بهمن عظیمی شد که کمپ ۲ را کاملا مدفون کرد. در اثر این حادثه مجموعا ۴۳ کوهنورد جان خود را از دست دادند.