مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

اختصاص ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار جهت کنترل های بحران های زیست محیطی تالاب میقان

مرکزی-کلمه نیوز-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: با حمایت استاندارمحترم مرکزی ودستورجناب آقای دکتر نامی رئيس محترم سازمان مدیریت بحران کشور مبلغ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور به منظور ساماندهی وضعیت تالاب میقان اراک اختصاص یافته است.

یوسف یوسفی افزود: تالاب میقان اراک با وسعت ۲۵۰۰۰ هکتار یکی از مهمترین تالابها در مرکز کشور است که به لحاظ ویژگی های بوم شناختی سالانه میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است که در میان آنها بعضی از گونه های نادر و حمایت شده دیده می شود.

وی بیان داشت در سالهای اخیر سطح سفره های آب زیززمینی در این منطقه ۱۴ متر افت داشته که این موضوع خطر شور شدن آب های زیرزمینی و آسیب های ثانویه به محیط تالاب را دو چندان کرده است .

یوسفی ادامه داد : همچنین بر اثر ورود پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر اراک به این تالاب ، شوری خاک قسمت جنوب شرقی تالاب کاهش پیدا کرده که گسترش پوشش گیاهی متراکم نیزارها در این قسمت را بدنبال داشته که این موضوع باعث دگرگونی زیست بوم تالاب شده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: خشکسالی های ناشی از کم بارشی در سالهای اخیر موجب شده که تالاب میقان در زمره ۱۸۷ کانون فرسایش بحران بادی و تولید ریزگردها در کشور قرار گیرد و باعث شود تا آب و هوای شهر اراک و شهرهای مجاور به علت ذرات برخاسته از تالاب دچار آلایندگی ناشی از گرد و غبار تالاب شوند.

وی افزود :هوای کلانشهر اراک در سال گذشته ۱۳۷ روز ناسالم را ثبت کرد که ۱۰۰ روز آن مربوط ریزگردها و گرد و خاک از کویرهای مرکزی بود و ۲۳ روز ناسالم نیز از ابتدای امسال تاکنون در اراک به ثبت رسیده است، تالاب میقان اراک علاوه بر چالش ریزگردی با چالش‌های دیگر از جمله آتش‌سوزی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و طغیان پشه نیز همراه است.

یوسفی بیان کرد: مبلغ۵۰ میلیارد تومان ازاین اعتبار به پروژه تثبیت خاک و جلوگیری ازحرکت ریزگردها به اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اختصاص یافته ،۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی وکنترل بحران‌های آتش سوزی ،آنفولانزای فوق حادپرندگان و همچنین مقابله با طغیان پشه درتالاب میقان اختصاص یافته ومبلغ ۲۵ میلیارد تومان نیز برای خرید تراکسور وایستگاههای سنجش گردوغبار درنظرگرفته شده که انشاءالله تا پایان دولت سیزدهم به استان تخصیص می یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با تاکید براینکه به حوزه بحران های زیست محیطی تالاب باید نگاه ویژه ای داشت، گفت: در طرح مدیریت زیست بومی تالاب میقان اراک توجه به بحران ها مدنظر قرار گرفته است و برای روش های مقابله با بحران ها و اعتبارات اجرایی این طرح راهکارهایی تدوین شه است و با توجه به تدوین جزئیات برنامه، مسئولیت هر دستگاه مشخص است، اما باید به روند اجرای آنها توجه شود.