یادداشتی به قلم مریم تجلی اردکانی

در گرمای سوزان تابستان، صنعت برق را دریابیم!

کلمه نیوز_ «مریم تجلی اردکانی» کارشناس رسانه شرکت برق منطقه ای فارس در یادداشتی به عنوان «در گرمای سوزان تابستان، صنعت برق را دریابیم!» به پایگاه خبری کلمه نیوز آورده است؛ فیلم و عکس مهندسان جوان نیروگاه رامین اهواز دست به دست در فضای مجازی می چرخد، آنقدر که “بدون تعارف” صدا و سیما هم […]

کلمه نیوز_ «مریم تجلی اردکانی» کارشناس رسانه شرکت برق منطقه ای فارس در یادداشتی به عنوان «در گرمای سوزان تابستان، صنعت برق را دریابیم!» به پایگاه خبری کلمه نیوز آورده است؛

فیلم و عکس مهندسان جوان نیروگاه رامین اهواز دست به دست در فضای مجازی می چرخد، آنقدر که “بدون تعارف” صدا و سیما هم مصاحبه اختصاصی برایشان ترتیب داد.آن ها، حقوق ناکافی، شرجی نود درصد و دمای ۶۰ درجه را تنها با یک کلمه “غیرت” توجیه می کنند و خودشان را سربازان وطن می نامند…

حالا اما سهم ما از این هیاهو تنها نگاه کردن، لایک کردن و نهایت اشک در چشم حلقه بستن است؟! مصاحبه های مردمی را می دیدم، دست مریزاد می گفتند و آفرین و درود و باریکلا به این جوانان غیور. همه این ها خوب است اما واقعیت اینکه، کافی نیست! این صحنه ها چندین سالی است که کم و بیش تکرار می شود، شاید بعضی هاشان به قاب دوربین ها نیز راه پیدا نکند، با توجه به روند گرمایش زمین، جمعیت، سبک زندگی امروزیمان و …. صنعت برق سالهاست که تابستان ها را کابوس وار از سر می گذراند و با این وصف قرار نیست که نقطه پایانی داشته باشد و یا تغییری حاصل شود، راستش را بخواهید، آنچه باید تغییر کند، روندها و رفتارهای ماست!

تک تک ما مسئول رفتارهایمان هستیم، در خانه و محل کار، در هر جا که مجبور به استفاده از انرژی باشیم، باید هوشمندانه رفتار کنیم. صنعت برق یک صنعت ارزشمند وکلیدی و حیاتی است. بگذریم که اگر فداکاری جوانان غیور نیروگاه رامین نبود چه فاجعه ای خانه ها، مغازه ها، ادارات، بیمارستان ها، مراکز خدمات رسان و … اهواز را تهدید می کرد اما مسئولیت اجتماعی افراد این جامعه چه می شود؟

در روزهایی که داغی آفتاب از همه ایام سال بیشتر می سوزاند، باید به داد صنعت برق رسید، این صنعت بی تعارف روی فرد به فرد این جامعه حساب باز کرده است و به همت مردم است که می تواند این پیک تابستان را نیز به سلامت پشت سر بگذارد. صدای صنایع بزرگ و کوچک درآمده است آن ها شاکی اند که فعالیتشان مختل شده، تا اینجای کار اولویت وزارت نیرو و خط قرمز شرکت توانیر، برق رسانی به مردم بوده و هست اما انصافا تاب آوری تا کجا ممکن است؟!

بگذارید نگاهی به اوضاع نیمه شمالی کره زمین بیاندازیم، در خبرها می خوانیم، می شنویم و می بینیم که حتی کشورهای اروپایی نیز هشدارهای افزایش مصرف صادر کرده اند و برای شهروندان بد مصرف خط و نشان می کشند، آمریکا و گرمای اینروزهای ایالت های مختلفش نیز وضع مشابهی دارد و در نهایت بیاید به جداول خاموشی کویت و خسارت های ناشی از خاموشی یکروزه عربستان نیز بنگریم، اوضاع در کل دنیا و منطقه کم و بیش همین است و قدر مسلم، گرما و افزایش دما تنها به اقلیم ما محدود نمی شود! بنابراین چاره کار از تعارف و توصیه گذشته است ما باید وجدان ها را بیدار کنیم. صنعت برق با افتخار همیشه و به ویژه در این روزهای گرم سال روی حمایت صد درصد مردم حساب باز کرده است تا از این گردنه سخت تابستانه عبور کند. آمار گذر ۷ الی ۹ درصد افزایش مصرف نسبت به سال گذشته، آمار تلخ و تکان دهنده ای است. این آمارها تنها عدد و رقمی برای خواندن و رد شدن نیست این آمارها ما را به مرز بحران و حتی بروز فاجعه نزدیک و نزدیک تر می کند.

تابستان به نیمه خود نزدیک می شود و اگر حمایت های مردم و حرکت در مسیر فرهنگ صحیح مصرف برق پا برجا بماند پیک تابستان بدون تحمیل جداول خاموشی سپری می شود. اگرچه در تمام ایام سال و همواره باید دلسوز مصرف انرژی بود اما اینروزها بی ملاحظه گی فرصت هیچ جبرانی ندارد.

مهندسان غیور نیروگاه رامین اهواز و دیگر همکارانشان در جای جای صنعت برق، دست یاری به سوی هم وطنان خود دراز کرده اند تا گرمای تابستان ۱۴۰۳ ، با کمترین آسیب ممکن، سپری شود. توصیه ها اگرچه تکراری و فراوان اما جدی و قطعی اند. یکبار دیگر به پاس غیرتمندی سربازان صنعت آب و برق کلاه از سر برداریم و با تکیه بر فرهنگی که ریشه هزاران ساله در شکل زندگی ما در اقلیمی گرم و خشک دارد، صرفه جویی را بیش از گذشته پیشه خود کنیم و به صورت یک تکلیف همگانی خود را ملزم به رعایت آن بداریم.