کمبود لبنیات در فروشگاه‌ها؛ موج گرانی جدید در راه است؟

گروه اقتصادی: نوسان نرخ دلار، تنش‌های سیاسی، اتفاقات نابه‌هنگام اقتصادی، نزدیک شدن به مراسمات آئینی و مذهبی و سایر موارد اینچنینی، همواره تاثیر مستقیم بر بازار اقلام مختلف و مواد غذایی دارد و هر یک را می‌توان یک عامل گرانی دانست، اما این روز‌ها در برخی از حوزه‌ها، تولیدکنندگان ساز ناکوک به دست گرفته و […]

گروه اقتصادی: نوسان نرخ دلار، تنش‌های سیاسی، اتفاقات نابه‌هنگام اقتصادی، نزدیک شدن به مراسمات آئینی و مذهبی و سایر موارد اینچنینی، همواره تاثیر مستقیم بر بازار اقلام مختلف و مواد غذایی دارد و هر یک را می‌توان یک عامل گرانی دانست، اما این روز‌ها در برخی از حوزه‌ها، تولیدکنندگان ساز ناکوک به دست گرفته و به دنبال تنش‌آفرینی هستند.

به گزارش اقتصاد۲۴،تنش به منظور گرانی تعریف می‌شود و برخی سیگنال‌های مخابره شده به بازار مواد غذایی، حاکی از قصد تولیدکنندگان بعضی اقلام برای گرانی آن هم در سطح گسترده است. این نگرانی و تنش در حوزه لبنیات بیشتر بوده و نگاهی گذرا به بازار برای فهمیدن آن کافیست. شیر در بازار کمیاب شد و یکی از گلایه‌های این روز‌های افراد، نبود محصولات عرصه لبنیات است؛ نه صرفا در مغازه‌های کوچک بلکه اگر سری به فروشگاه‌های بزرگ هم بزنید، می‌بینید قفسه بسیاری از این محصولات خالیست.

خبرنگاراقتصاد ۲۴، به منظور بررسی این شرایط، وضعیت بازار را بررسی کرد و دلیل این کمبود را از مغازه‌داران پرسید. براساس مشاهدات و گفته‌های فعالان بازار، در طول یک هفته گذشته، اکثر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، بار جدید حوزه لبنیات دریافت نکردند. به این دلیل کمبود برخی اقلام مانند کره و شیر به وضوح احساس می‌شد. خبرنگاراقتصادی ۲۴، از چند کارمند در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در نقاط مختلف شهر، دلیل این کمبود را جویا شد. به گفته آن‌ها، بار جدید از سمت تعدادی از تولیدکنندگان لبنیات وارد بازار نشده و هر چیزی که الان عرضه می‌شود، تولید قدیم است.

برای همین هر نقطه از شهر که بروید با همین وضعیت روبه‌رو خواهید شد. این کمبود در برخی از محصولات کم‌مصرف‌تر مانند کشک، کمتر دیده شده و برای اقلام پر مصرفی مثل شیر، کره و پنیر نگرانی‌ها و گلایه‌ها از نبود کالا بیشتر است.

دست تولیدکننده در کار است
یکی از صاحبان مغازه‌های خواروبار فروشی بزرگ که به نظر می‌رسید مشتریان زیادی روزانه به آن مراجعه می‌کنند، در پاسخ به این سوال مبنی بر دلیل کمبود لبنیات در بازار گفت: آن چیزی که به ما اعلام شده آن است که تولیدکنندگان می‌خواهند محصولات خود را با نرخ‌های جدید وارد بازار کنند. برای همین تولیدات انبار خود را عرضه کرده و منتظر آن هستند تا سر میزان افزایش نرخ محصولات، به توافق برسند.

موج کمبود لبنیات و قیمت‌ بالای محصولات در بازار
هرچند این اقدام از سمت تمامی تولیدکنندگان نیست و اگر در بازار بگردید، هنوز محصولات برند‌های کمتر آشنا پیدا می‌شود. اما تولیدکنندگان بزرگ که سهم زیادی در بازار دارند، می‌خواهند پس از ایجاد یک موج کمبود لبنیات، تولیدات خود را با قیمت‌هایی بالاتر وارد بازار کنند.» این صحبت‌ها، تنها منحصر به‌نظر یک فعال بازار نبود؛ حتی کارکنان فروشگاه‌های بزرگ هم نوید گرانی لبنیات را در صحبت‌های خود داده و به نظر می‌رسد زنگ تورم لبنیات از خیلی وقت پیش به صدا در آمده است.

بازی‌های روانی در اقتصاد ایجاد یک گرانی چشم‌گیر پس از بحران کمبود در بازار، یک بازی روانیست که متاسفانه در اقتصاد ایران به دفعات رخ می‌دهد؛ تولیدکنندگان و هر نهادی که در مسئله تنظیم بازار نقش دارند، در هر حوزه‌ای هر چند وقت یکبار این اقدام را انجام داده و مردم به عنوان مصرف‌کنندگان بی‌چون‌وچرای کالا، مجبورند به این روند تن دهند. فارغ از آنکه این کمبودها، چه آسیبی به اقتصاد خانوار و حتی در مواردی، زیان به جان و جسم آدم‌ها وارد می‌کند.

آنکه تولیدکنندگان می‌توانند به دلیل داشتن دست بالاتر در مسئله تامین کالا، محصولات را با نرخ و شیوه دلخواه عرضه کنند و هیچ نهادی وضعیت جاری را پیگیری نکند، نشان از آشفته‌حالی بازار اقتصاد ایران دارد. سالهاست جان و مال مردم توسط بازار به تاراج رفته و به نظر نمی‌رسد این بازیچه کردن مصرف‌کنندگان از سمت دولت، پایانی داشته باشد.