ایران خودرو سردمدار افزایش قیمت خودرو

گروه اقتصادی: به گفته یک کارشناس، ایران خودرو اکنون پیش‌ران افزایش قیمت خودرو در کشور شده و سایپا نیز منتظر بازخورد مشتریان و متولیان صنعت به این رفتار ایران خودرو است و در صورتی که بازخوردها مثبت باشد این شرکت نیز افزایش قیمت را کلید خواهد زد. به گزارش ایلنا، صادق بشیری، کارشناس صنعت خودرو […]

گروه اقتصادی: به گفته یک کارشناس، ایران خودرو اکنون پیش‌ران افزایش قیمت خودرو در کشور شده و سایپا نیز منتظر بازخورد مشتریان و متولیان صنعت به این رفتار ایران خودرو است و در صورتی که بازخوردها مثبت باشد این شرکت نیز افزایش قیمت را کلید خواهد زد.

به گزارش ایلنا، صادق بشیری، کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت از سهامداران شرکت‌های خودروساز دولتی از جمله ایران خودرو به شمار می‌آید و بنابراین مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن را دولت تعیین می‌کند، پس افزایش قیمتی هم اگر در ایران خودرو اتفاق افتاده دور از چشم دولت و در زیرمجموعه آن وزارت صمت نبوده و اگر افزایش قیمت بدون آگاهی دولت اتفاق افتاده پس قصوری از سوی نماینده آن در ایران خودرو سرزده است.

 
 
 

وی افزود: ایران خودرو اکنون پیشران افزایش قیمت خودرو در کشور شده و سایپا نیز منتظر بازخورد مشتریان و متولیان صنعت به این رفتار ایران خودرو است و در صورتی که بازخوردها مثبت باشد این شرکت نیز افزایش قیمت را کلید می‌زند. 

بشیری در ادامه به موضوع قرعه‌کشی ایران خودرو برای پیش‌فروش محصولاتش پرداخت و گفت: ایران خودرو در ابتدا فضای مستعدی برای جذب نقدینگی مردم به بانک‌ها فراهم آورد و سود حاصل از جذب این نقدینگی در حالی نصیب بانک‌ها می‌شود که ثبت‌کنندگانی که در قرعه‌کشی خودرو برنده نمی‌شوند از این جریان متضرر می‌شوند، سود حاصل از جذب این نقدینگی به اندازه‌ای برای بانک‌ها جذاب است که به طور مستقل با ارسال پیامک اقدام به جذب نقدینگی برای ثبت‌نام محصولات ایران خودرو می‌کنند.

این کارشناس تصریح کرد: پس از انجام قرعه‌کشی و مشخص شدن برندگان  نقدینگی بلوکه‌شده در بانک‌ها در اختیار ایران خودرو قرار می‌گیرد و این شرکت از نقدینگی به عنوان ابزاری برای خروج از زیان انباشته و تقویت گردش مالی خود استفاده می‌کند. 

بشیری اظهار کرد: تجربه معامله با شرکت‌های خودروساز دولتی از جمله ایران خودرو نشان می‌دهد که ایران خودروساز تمام محصولاتی که تقاضا برای آنها بالا هست را دیرتر از تاریخ معهود تحویل می‌دهد و باز هم این مصرف‌کننده است که قربانی سوء‌رفتار خودروساز می‌شود، ضمن اینکه محصولات کیفیت مطلوب را ندارند و هر چند ایران خودرو در افزایش قیمت و پیش‌فروش مانند هر بنگاه اقتصادی منافع خود را دنبال می‌کند اما این عملکرد پذیرفته نیست که در این مسیر منافع مصرف‌کننده را قربانی کند و زمینه ایجاد بی‌عدالتی را فراهم آورد و اعتماد عمومی را از بین ببرد. 

وی در پایان گفت: صنعت خودروی کشور هنوز پلن مشخصی ندارد و جامعه برای بی‌کیفیت بودن این خودروها، مصرف بالای سوخت آنها و گران بودن خودرو هزینه پرداخت می‌کند و منافع ملی تحت شعاع این موضوعات قرار می‌گیرد و بنابراین از ایران خودرو به عنوان مجموعه‌ای که بیشترین سهم را از بازار خودروی کشور دارد و نقدینگی چشمگیری در اختیار دارد انتظار می‌رود در تولیدات خود به این موارد توجه داشته باشد و موضوعاتی مانند افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف سوخت را در دستور کار قرار دهد.