آوازخواندن ژوله در این فیلم در جوکر خرج شد

گروه فرهنگی: نقد و بررسی فیلم سینمایی ملاقات با جادوگر به کارگردانی حمید بهرامیان به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی در قسمت سوم از فصل سوم برنامه اکران برگزار شد.به گزارش ایسنا،بهرامیان در این برنامه اظهار کرد: اوایل سال ۹۸ بود که قرار بود آقایان مصطفوی و اعتباریان فیلمی را بسازند که در […]

گروه فرهنگی: نقد و بررسی فیلم سینمایی ملاقات با جادوگر به کارگردانی حمید بهرامیان به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی در قسمت سوم از فصل سوم برنامه اکران برگزار شد.به گزارش ایسنا،بهرامیان در این برنامه اظهار کرد: اوایل سال ۹۸ بود که قرار بود آقایان مصطفوی و اعتباریان فیلمی را بسازند که در نهایت من به پروژه معرفی شدم و پس از بازنویسی فیلمنامه‌ای که پیمان عباسی نوشته بود به ملاقات با جادوگر رسیدیم.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد شوخی های فیلم کار امیرمهدی ژوله است و اواخر مهر ۹۸ فیلمبرداری تمام شد. پس از اتمام فیلم تصمیم گرفتیم عید ۹۸ فیلم را اکران کنیم که دوران کرونا شروع و سینما ۲ سال تعلیق شد. در ادامه اتفاقات مختلف اجازه نداد و در نهایت فیلم اکنون اکران شد. همان نسخه سال ۹۸ را اکران کردیم و جایی برای تغییر نداشتیم.

این کارگردان سینما یادآور شد: از خروجی کار از نگاه آرمانگرایانه راضی نیستم؛ ۲۰ سال دستیار بودم و دوست داشتم فیلمی کار کنم که دغدغه ذهنی خودم باشد و نگرانم روند کمدی ساختن را ادامه دهم. سینما حرفه ای فریبنده است و مجبور بودم بین اینکه فیلم خودم را بسازم و کارگردان شوم دومی را انتخاب کنم.

بهرامیان افزود: حضور امیر مهدی ژوله در فیلم بسیار تاثیر داشت و معتقدم کسی مثل ژوله نمی‌تواند کمدی بنویسد. فیلم حدود ۹۴ دقیقه است و ۱۰۳ دقیقه بود که از کمدی گذشتیم تا درام آسیب نرسد و نقش علیرضا خمسه از فیلم کم نشده است.

احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینمایی نیز اظهار کرد: ملاقات با جادوگر را باید براساس زمان ساخت، بررسی کرد. این فیلم مسئله آقازادگی را مطرح می کند که درجریان سیاسی معاصر برخی واژه ها کارکردش را از دست داده است. سعی شده این واژه به قدری استفاده شود که قبح آن درجامعه بریزد.

وی ادامه داد: از باب مضمون ملاقات با جادوگر نسبت به فیلم های دیگر از منظر فیلمنامه ساختار قابل قبول تری دارد. در دوره های مختلف شیوه رویارویی با مضمون آقازادگی متفاوت بوده و در زمان تولید آقازادگی برخورد آزادنه تری با این مضمون دارد و خودسانسوری نمی کند.

این منتقد سینما یادآور شد: فیلم یک موفقیت بزرگ دارد و از اساس کمدی از جنس کمدی‌های ارزشمند است و خود فیلم سعی نمی کند با حذف و سانسور مواجه دست به عصا با مخاطب داشته باشد و ناپرهیزی نمی کند. بهرامیان نیز اظهار کرد: من این فیلم را از رزومه خودم بیرون می‌گذارم و این اثر را دستگرمی می‌بینم. فیلمنامه را به لحاظ شوخی دوست دارم و با زور از بیننده خنده نمی‌گیرد اما در کارگردانی ۱۰۰ من نیست و امیدوارم در فیلم جدیدم بهتر باشد.

طهماسبی نیز در ادامه یادآور شد: طنازی امیر مهدی ژوله در همه فیلم ها و مسابقات جذاب اما بیش از حد غلو شده است. ملاقات با جادوگر چند استندآپ کمدی مهدی ژوله بوده و برخی برگه های آس فیلم، بیات شده است.

بهرامیان با اشاره به اکران نشدن فیلم در ۵ سال اخیر توضیح داد: برخی صحنه های فیلم را جاهای مختلف می دیدم از جمله آن آوازخواندن ژوله است که در جوکر خرج شد. یا سیگار روشن کردن برای یک مرد که در یک سریال دیگر دیدم.

وی ادامه داد: با گذر زمان از جذابیت شوخی ها کاسته شده و با تغییرات اجتماعی فیلمنامه بخشی از نو بودن خود را از دست داده اما می دانم شوخی‌های فیلم، سینما است.بهرامیان در ادامه با اشاره به تعدد فیلم های کمدی و استفاده از واژه ابتذال برای برخی از این فیلم ها گفت: بخشی را قبول دارم و بخش زیادی را قبول ندارم. ببیننده می خواهد ۲ ساعت با آرامش فیلم طنز ببیند اما این موجب شده برخی با فیلم طنز بازاری برخورد کنند؛ عده ای تصور می کنند هرچیزی را در تیزر بگذاریم که بیننده فکر کند، می خندد می فروشد.

وی تصریح کرد: برخی تهیه کنندگان و فیلمسازان شامل این بازاریان می شوند و من این ابتذال را که مربوط به این دسته می شود قبول دارم. فیلم در این‌نگاه صرفا منبع درآمد به هر قیمتی می شود برخی فیلم ها فقط برای سود ساخته می شود و هیچ تمرکزی روی ساخت آن وجود ندارد و از محصول می توان نگاه را فهمید.

طهماسبی نیز گفت: مسئله ابتذال موردی است و برخی مفاهیم در همه جای دنیا قابل بحث است اما اقتصاد سینما ایجاب می کند برخی فیلم ها در چنین مدیومی ساخته شود. کمدی ژانر جدی است و آنرا دوست دارم اما به ژانر کمدی تعلق ندارم؛ تمایل آدم ها به دیدن فیلمنامه‌ی طنز است و بدون نصیحت اثر را ببیند.