خاورمیانه همچنان مهم‌ترین عامل تغییر نرخ نفت

گروه اقتصادی: قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ با ۰.۲۴ درصد کاهش به ۷۴ دلار و ۵۶ سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۰.۱۷ درصد کاهش به ۷۰ دلار و ۴۲ سنت رسید.به گزارش تجارت نیوز،قیمت نفت با این که در هفته گذشته، به دنبال […]

گروه اقتصادی: قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ با ۰.۲۴ درصد کاهش به ۷۴ دلار و ۵۶ سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۰.۱۷ درصد کاهش به ۷۰ دلار و ۴۲ سنت رسید.به گزارش تجارت نیوز،قیمت نفت با این که در هفته گذشته، به دنبال افزایش نگرانی‌ها نسبت به تنش در خاورمیانه افزایش یافته بود، از روز سه‌شنبه شیب نزولی به خود گرفت.

 

اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران حمله نخواهد کرد
روز سه‌شنبه هفته جاری، روزنامه واشینگتن پست گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دولت بایدن گفته است که اسرائیل فقط به اهداف نظامی در حمله متقابل علیه ایران حمله خواهد کرد و این حملات شامل تاسیسات هسته‌ای یا نفتی نخواهد بود.

این اظهارات واکنش شدیدی را در بازار نفت در پی داشت. قیمت نفت برنت به عنوان شاخص جهانی نفت، پس از این اظهارات کاهش پنج درصدی را تجربه کرد. همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که چندین هفته بالای ۷۵ دلار مانده بود، به ۷۰ دلار رسید.

کاهش نگرانی نسبت به کاهش عرضه
دلیل اصلی روند صعودی قیمت نفت در هفته‌های گذشته، افزایش نگرانی‌های فعالان بازار نفت نسبت به کاهش عرضه نفت خاورمیانه بود. اگر افزایش تنش‌ها در منطقه منجر به گسترش یک جنگ شود، مقدار تولید نفت ایران کاهش می‌یابد. کاهش عرضه نفت در خاورمیانه یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نفت است.

اما به نظر می‌رسد که فعالان بازار نفت، نسبت به جنگ در خاورمیانه نگران نیستند. چرا که به محض آن که مشخص شد نتانیاهو قصد ندارد به تاسیسات نفتی حمله کند، قیمت نفت ریزش قابل توجهی را تجربه کرد.در حال حاضر حملات اسرائیل به بیروت و غزه ادامه دارد و خاورمیانه صحنه جنگ و درگیری است. اما نهایتا برای فعالان بازار نفت، اظهارات نتانیاهو عامل مهم‌تری برای کاهش نگرانی نسبت به کاهش عرضه نفت بوده است.

کاهش تقاضای جهانی
در کنار روند چندین ماهه کاهش تقاضای چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا، روند تقاضای جهانی نیز به کلی کاهش یافته است.اوپک در روز دوشنبه هفته جاری، پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی و سال آینده را پایین آورد. این بدان معناست که سازمان کشور‌های صادرکننده نفت نیز امید چندانی به افزایش تقاضای نفت ندارند و بازار را به طول کلی نزولی ارزیابی می‌کنند.

لازم به ذکر است که سیاست کاهش عرضه این سازمان نیز به دلیل همین پیش‌بینی‌هاست. اگر کشور‌های عضو اوپک، صادرات خود را افزایش دهند، علاوه بر کاهش تقاضا، بازار با افزایش عرضه نیز مواجه خواهد شد. موضوعی که سقوط قیمت نفت را حتمی خواهد کرد. از این رو، برنامه کاهش عرضه توسط کشور‌های عضو اوپک، همچنان ادامه دارد.