مدرک گرایی محض از عوامل بیکاری است
گروه اقتصادی: علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفهای کشوراظهار کرد: دامنه آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفهای بسیار فراگیر و متنوع و متناسب با نیاز بازار و اقشار و گروههای مختلف است و هیچ محدودیتی چه از نظر سنی و چه جنسیتی برای افراد جامعه قائل نمیشود.وی افزود: ما […]
اوسط هاشمی بیان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفهای همکاری و تعامل متنوع با دانشگاهها از جمله تغییر سرفصلهای آموزشی، تدوین استانداردها و کمک به تالیفات، همچنین تربیت مربیان و دسترسی به مراکز کارگاهی مشترک را دارد.معاون وزیر تعاون و رئیس سازمان آموزش فنی وحرفهای یادآور شد: نزدیک به ۷ هزار و پانصد استاندارد در ۶۵ گروه شغلی در رشتههای مختلف از جمله فناوری و آی تی تجارت، کسب و کار الکترونیک، صنایع هوشمند و همچنین رشتههای کابردی در جامعه همچون خیاطی، آرایشگر، مکانیک، قناد، تکنسینهای فنی و … وجود دارد که با توجه به علاقه و استعداد فرد و همچنین نیاز بازار تنوع کاریابی و یا کارآفرینی داریم.
وی عنوان کرد: بخش اصلی و مهم عملکرد ما به راهبری و هدایت مهارتها و همچنین ترویج آن در کشور برمی گردد که شامل بازنگری بر روی استانداردهای قدیم و تدوین استانداردهای جدید، رویکردهای تخصصی و متناسب با نیاز بازار و رسیدن به صلاحیت حرفهای میشود.
هاشمی یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفهای با توسعه روابط مهارتی سازمان با تمامی مراکز صنعتی، خدماتی و صنفی در سطح کشور موجب بهره مندی از از ظرفیت ملی شده و از این طریق میتواند به ارتقای سطح شاغلین و افراد جویای کار کمک کند.وی افزود: امروزه سامانه آموزش فنی و حرفهای عمده توجه اش معطوف به توسعه مراکز تخصصی از طریق واگذاری اختیارات آموزشی به آموزشگاههای آزاد در قالب جامعه محور کردن آموزش با تقاضا محوری است.
هاشمی اظهار کرد: آموزشها در این سازمان به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم میشود و دامنه فعالیت ما صرفا به دانشجویان و دانش آموزان محدود نمیشود، جامعه فعال کارگری، خدماتی، کشاورزی، صنفی و صنعتی در ارتباط با ما هستند و افراد پس از اتمام تحصیل فعالانه در جست و جوی موقعیت اجتماعی خود خواهد بودند که به واسطه برگزاری کارگاهها و آموزشهای سازمانهای فنی حرفهای خود را میتوانند به روز رسانی کنند.
وی در رابطه با ادغام سازمان فنی و حرفهای با آموزش و پرورش در راستای آموزش اصولی و مهارت سازی گفت: ما میتوانیم دانشگاهها و آموزش و پرورش را یاری کنیم و با این دو سازمان در حیطههای تدوین استانداردها، تالیفات، سرفصل ها، قوانین، و منابع درسی همفکری داشته باشیم و در تربیت معلمان به گونهای که هر معلم برای یک مهارت آموزش دیده باشد موثر باشیم که از این طریق نوع نگاه فرزندان و سرمایههای کشور از مقطع ابتدایی تا دانشگاه معطوف به توانمندی و استعداد یابی شود.
اوسط هاشمی یادآور شد: از جمله مشکلات و معضلهای جدی سازمان آموزش فنی و حرفهای تبدیل نشدن مهارت به یک گفتمان ملی است، با تبدیل شدن مهارت به یک گفتمان و منظومه نقش فعالان در ترویج این امر به گونهای خواهد بود که هدف ما به حضور در دانشگاه و دستیابی به مدرک ختم نگردد.وی ادامه داد: برای تبدیل شدن مهارت به گفتمان باید در جامعه و سطح توده کاری فرهنگی و اجتماعی صورت بگیرد و مدرک گرایی محض را در جامعه از بین ببریم، تحقق بخشیدن این موضوع راه نجات از فقر، بیکاری خواهد بود و زمینه ساز افزایش اشتغال و خود اشتغالی است.
اوسط هاشمی تاکید کرد: رویکرد اصلی ما بر این نکته استوار است که هر استانی که پایه مهارت ضعیفی و نرخ بیکاری بالایی دارد تمرکز فعالیتهای دولتی را آنجا قوت ببخشیم و فرصتهای جدیدی را ایجاد کنیم و از ظرفیت میانی و استانی با محوریت و نقش آفرینی استانداران به نوعی کمک بگیریم که با هم افزایی، منطبق برطرح آمایش و قابلیت منطقهای به تربیت نیروی توانمند روی بیاوریم.
وی توضیح داد: بهترین روش برای کاهش آسیب اجتماعی قرار گیری جوانان در مسیر درست موقعیت شغلی راهنمایی و هدایت و پیشتیبانی آنان است، با فراگیری مهارت و قرار گیری در موضع شغلی شاهد مصون ماندن جوانان از آسیبهای اجتماعی خواهیم بود.
اوسط هاشمی بیان کرد: مدارک سازمان آموزش فنی و حرفه ای بر پایه استاندارد های برگرفته از کد های جهانی است و بر روی این موضوع توافق جهانی وجود دارد، گواهینامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تفاوتش با دانشنامه های دانشگاهی این ویژگی است که برای پذیرش و قبولی، دانشنامه ها ارزیابی تحصیلی دارند اما گواهینامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای قابل ترجمه هستند که دارا بودن آن توسط هر فرد نشان از مهارت و توانمندی اوست.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰