پاسخ مخابرات درباره ابهامات اصلاح تعرفه های تلفن ثابت

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد که به واسطه طرح هم‌کدسازی ۸۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به مخابرات وارد شد که تا کنون جبران نشده است.

به گزارش ایسنا، امروز سه شنبه، ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰، نشست خبری مهندس مجید سلطانی – مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با حضور برخی از مدیران ارشد این شرکت و تنی چند از اصحاب رسانه در محل ساختمان دکتر وفا غفاریان برگزار شد.

۸۵ درصد مشتریان مخابرات از خدمات رضایت دارند

او درباره موضوع عدم رضایت کاربران از خدمات مخابراتی اظهار کرد: ما در مخابرات توسط سامانه‌هایی که طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند، مواردی ازجمله کیفیت تماس و رفع خرابی‌ها را بررسی می‌کنیم.

به گفته وی طبق آخرین آمار توسط سامانه‌هایی که طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند، به‌طور ‌میانگین ۸۵ درصد رضایت مشتریان را در ارائه خدمات مخابراتی به دست آوردیم. کیفیت شبکه با مرکز مانیتورینگ شرکت مخابرات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رصد می‌شود و ما در شاخص‌های کیفیت شبکه از حد استاندارد بالاتریم.

وی ادامه داد: ما ۲۰ میلیون مشترک تلفن ثابت و شش میلیون مشترک باند پهن ثابت داریم، یعنی درمقایسه با سایر اپراتورها، تعداد مشترکان ما زیاد است. مخابرات شرکتی است که در ارائه خدمات گزینشی عمل نمی‌کند. البته با توجه به این پهنه جغرافیایی وسیع، بعضی از مشترکان در دریافت خدمات دچار مشکل هستند، اما با شاخص‌های مختلف که دنبال می‌کنیم، در سال‌های گذشته و طبق آخرین آمار، به‌طور ‌میانگین ۸۵ درصد رضایت مشتریان از خدمات مخابراتی رضایت دارند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این نشست خبری به ابهامات پیرامون برنامه برای اصلاح تعرفه های تلفن ثابت پاسخ هم داد.

او درباره موضوع تغییر تعرفه‌های مخابراتی که این روزها مطرح شده، بیان کرد: در سال‌ ۱۳۹۴، طرح هم‌کدسازی به مخابرات ابلاغ شد که مزایایی هم برای مردم داشت. پیش از آن، میزان دریافتی ما بر اساس مسافت و میزان پالس بود و چون با هم‌کدسازی دیر بحث مسافت مطرح نیست، دیگر نرخ پالسی نداریم. آن زمان قرار شد تغییراتی در تعرفه رخ دهد اما این اتفاق نیفتاد. در حالی مطابق ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون، حاکمیت نمی‌تواند به شرکت‌های خصوصی ماموریتی محول کند که درآمدشان را تحت‌الشعاع قرار داد، اما به واسطه طرح هم‌کدسازی ۸۰۰۰ میلیارد تومان ضرر به مخابرات وارد شد که تا کنون جبران نشده است.

تعرفه تلفن ثابت تغییری نکرده است

مدیرعامل شرکت مخابرات با بیان اینکه تعرفه تلفن ثابت بالغ‌بر ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه در ۱۲ سال گذشته تغییری نکرده، افزود: آرپوی مخابرات (میانگین درآمد به ازای هر کاربر) در سال ۱۳۸۲، شش دلار بود و اکنون به کمتر از نیم دلار رسیده و ۲۰ سنت است. با توجه به هزینه‌های ارزی تجهیزات مخابراتی، درآمدهای ریالی پاسخگو نیست. با وجود این، از زمان خصوصی‌سازی مخابرات، ۴۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش ثابت و سیار اتفاق افتاده که صرف توسعه شده است.

سلطانی با بیان اینکه به جز تعرفه تماس‌های صوتی، مبلغی صرف نگهداری از خطوط می‌شود، گفت: پس از بررسی صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ مشخص شد هزینه تمام‌شده برای نگهداری خط تلفن در هر ماه ۲۱ هزار تومان است. برای متعادل نگه داشتن قیمت‌ها پیشنهاد کردیم که از روستاها مبلغ کمتری دریافت کنیم تا میانگین آن حدود ۱۶ هزار تومان شود. اگر این اتفاق رخ دهد و این تعرفه پرداخت شود، ما از نظر هزینه‌ها سر به سر می‌شویم.

وی درباره اظهارات معاون وزیر ارتباطات که توسعه ارتباطات ثابت بدون حضور شرکت مخابرات هم انجام خواهد شد، گفت: در هیچ کجای دنیا، هیچ کشوری شرکت مادر مخابراتی  خود را حذف نکرده است، چون برای توسعه آنها سرمایه‌گذاری زیادی کردند و در همه جای کشور حضور دارند. اگر مخابرات در توسعه اینترنت ثابت حذف شود، سرمایه مردمی که طی ۵۰ سال در کشور توسعه پیدا کرده است، بدون استفاده می‌شود. ما اگر از همان الگوی استاندارد بین‌المللی استفاده کنیم، نیاز نیست هیچ بازیگری را در توسعه حذف یا کمرنگ کنیم و می‌توانیم در توسعه ارتباطات ثابت موفق شویم.

مخابرات مقاومتی برای اجرای بیت‌استریم ندارد

 مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به قراردادهای بیت‌استریم با شرکت‌های FCP بیان کرد: زمانی که من وارد مجموعه مخابرات شدم، بیت‌استریم متوقف شده بود، ما از آن زمان این موضوع را آسیب‌شناسی کردیم و تیمی برای بررسی این مساله گذاشتیم تا این طرح، اجرایی شود. اکنون با هشت شرکت قرارداد بیت استریم منعقد کرده‌ایم اما اجرایی شدن آن نیازمند تغییر سیستم‌ها است. با وجود این، مقاومتی از طرف ما برای اجرای بیت‌استریم وجود ندارد.

سلطانی خاطرنشان کرد: در پهنای باند ثابت، ۵۰ درصد بازار متعلق به شرکت مخابرات و ۵۰ درصد متعلق به بقیه شرکت‌هاست و این شرکت‌ها از زیرساخت مخابرات استفاده می‌کنند. شرکت مخابرات بر اساس قوانین پایبند به همکاری است و سعی کرده تجهیزاتی زیرساختی را حتی با ضرر به شرکت‌ها بدهد. همکاری به هر حال همه نوع ابعادی دارد و مخابرات با این زیان و تعرفه‌ها بازهم به زیرساخت کمک می‌کند. ضررها روی سیم مسی و رانژه و روی فضا موثر است اما خدمات خود را قطع نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه درآمد ما در بخش روستایی ماهیانه ۴۰ میلیون و هزینه ما ۴۰۰ میلیون تومان است، گفت: شرکت‌های خصوصی به‌دلیل عدم صرفه اقتصادی، در برخی مناطق دورافتاده سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اما مردم از ما انتظار دارند. اگر ۱۶ هزار تومان به عنوان هزینه نگه‌داری خطوط روی قبوض اعمال شود و در ازای آن، مکالمات داخلی رایگان شود، فشاری از لحاظ اقتصادی به خانواده‌ها تحمیل نمی‌شود، اما این مسأله برای مخابرات بسیار تأثیرگذار است و می‌توانیم به رشد و توسعه اینترنت کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات با تاکید بر توسعه فیبرنوری در مخابرات، بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۵ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور راه‌اندازی کردیم و سرویس تانوما نیز ۱۸۰ هزار مشترک دارد. قبول داریم که این روند کند پیش رفته اما تهیه تجهیزات فیبر نوری کار آسانی نیست. سرمایه‌گذاری در شرکت مخابرات و اپراتورها الزامی است اما تا زمانی که سالانه حداقل ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای این کار صرف نشود، نمی‌توان جهش قابل لمسی را مشاهد کرد.

انتهای پیام