به نقطه بحرانی در شبکه اینترنت رسیدیم/افزایش تعرفههای پستی در ۱۴۰۱
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افزایش تعرفههای پستی از اولین روزهای سال ۱۴۰۱ اتفاق میافتد و امیدواریم بخشی از مشکلات پستی را حل کند.
به گزارش ایسنا، عیسی زارعپور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- امروز در آیین افتتاح سیستم سورتینگ هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات کشور با بیان اینکه یکی از مواردی که میتواند به رضایتمندی همکاران پستی در زمینه معیشتشان کمک کند، بحث تعرفههای پستی است، گفت: در دو سال و نیم گذشته تعرفههای پستی تغییری نکرده، آن هم در شرایطی که شاهد تورمهای ۴۰ و ۵۰ درصدی بودیم. الان هزینههایی که برای ارسال بستههای پستی انجام میشود، بیش از تعرفههای پستی است که پرداخت میکنند.
وی با بیان اینکه تعرفههای پستی نیازمند بازنگری بوده، افزود: در ماه آبان در کمیسیون تنظیم مقررات، جلسههایی مربوط به تعرفه برگزار شده و بحث افزایش تعرفه، آزادسازی و رقابتی کردن آنها را به تصویب رساندیم، اما اعلام عمومی نکردیم چون دولت اعلام کرده بود که هرگونه افزایش قیمت باید علاوه بر مراجع تخصصی خودش باید در ستاد تنظیم بازار هم تصویب شود، در نهایت هم دولت تصمیم گرفت تا پایان سال افزایش قیمتی از سوی دولت اتفاق نیفتد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در اولین روزهای سال ۱۴۰۱، این افزایش تعرفه محقق خواهد شد که قطعا کمک میکند برخی از مشکلات شرکت ملی پست حل شود، اما با بهینهسازی و افزایش بهرهوری و استفاده بهتر از فناوری میتوان هزینه های تمامشده را کاهش داد و ازین طریق بخشی از مشکلات شرکت پست حل میشود. سختی کار موزعین را پیگیری کرده و آن را در کمیسیون اجتماعی دولت الکترونیکی مطرح کردیم اما با آن موافقت نشد، اما مجدد آن را پیگیری میکنیم. اگرچه وزارت ارتباطات از فیبرهای دریایی زیر آب گرفته تا مدارهای بالای ۳۶ هزار کیلومتر مشغله دارد، اما هیچگاه مشکلات پست کشور را فراموش نخواهیم کرد.
زارعپور با اشاره به نقاط قوت، ضعف و مشکلات شرکت ملی پست و تلاش برای حل این مشکلات گفت: امروز فناوری اطلاعات زندگی بشر را دگرگون کرده و همه چیز متاثر از این فناوری است. در این دوره وابستگی بشر به این فناوری کلیدی بیش از گذشته شده است. با شیوع کرونا تمام کسبوکارها تعطیل شدند و فرایندها به سمت غیرحضوری شدن رفت، اما شرکت ملی پست بیش از گذشته بهصورت حضوری کار کردند. درحالی که وظایف بقیه کسبوکارها به واسطه دورکاری کاهش یافت اما کار شرکت ملی پست سه برابر گذشته با سیل مرسولات و بستههای پستی رو به رو شد.
وی با بیان اینکه همت مجموعه پستی کشور در زمان شیوع کرونا قابل تقدیر است، اظهار کرد: شرکت ملی پست در دوران شیوع کرونا نه تنها تعطیل نشد، بلکه بیشتر از گذشته به فعالیت پرداخت و در زمانی که کشور به آن نیاز داشت، توانست نمره قبولی بگیرد. در دوره جدید مدیریتی شرکت ملی پست که از روز گذشته آغاز شده است، نیز انتظار داریم چشماندازهای پست هوشمند در کشور ما محقق شده و پست جمهوری اسلامی ایران به اپراتور پست هوشمند تبدیل شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: لازمه دستیابی به این هدف توجه به سرمایههای انسانی و حفظ اعتماد مردم به این نماد ملی است. در حکم مدیرعامل شرکت ملی پست ذکر کردهام که باید برای بالا بردن کیفیت معاش کارمندان تلاش کرد. شرکت ملی پست باید به پشتوانه توسعه اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف، نیاز است از زمان قبول مرسوله تا توزیع آن، از فناوریهای روز استفاده کرده و کار مردم و کارمندان را کاهش دهیم تا آنها طعم شیرین فناوری را بچشند.
زارعپور تاکید کرد: تفکیک هوشمند پست که بزرگترین مرکز آن را امروز در کشور افتتاح کردیم، کمک میکند به این چشمانداز دست پیدا کنیم. انتظار داریم با ارتقا سطح کیفی خدمات پست، رضایتمندی مردم از این مجموعه افزایش پیدا کند تا لبخند رضایت را بر لبان مردم ببینیم. همچنین تا کنون جلسات متعددی با مدیران، هیات مدیره و مدیران استانی مجموعه پستی کشور داشتیم و در جریان مشکلاتی که در این شبکه وجود دارد، قرار گرفتهایم.
وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: امروز شاهد افتتاح بزرگترین مرکز هوشمند تفکیک محصولات پستی در کشور هستیم که با تلاش بیوقفه کارکنان شرکت پست طی پنج ماهه گذشته راهاندازی شده است. به دنبال این هستیم که با استفاده حداکثری از فناوریهای جدید و بهروز در تمامی فرایندهای پستی از دریافت مرسوله، تفکیک و رهسپاری شاهد ارتقای کیفیت و تحقق پست هوشمند در آینده نزدیک باشیم. با استفاده از سیستم سورتینگ هوشمند پستی میتوان در سال بیش از ۷۰ میلیون مرسوله را بدون دخالت دست و کاملاً هوشمند تجزیه و تفکیک کرد و در نتیجه کیفیت خدمات پستی افزایش مییابد.
زارعپور ادامه داد: برنامهریزی کردیم که چنین سیستمی در تمامی مراکز استانها راهاندازی شود. رضایتمندی مردم از خدمات پستی در اولویت فعالیتهای وزارت ارتباطات قرار دارد و این رضایتمندی به واسطه استفاده حداکثری از فناوریهای هوشمند محقق میشود. سیستمهای استفادهشده در این مرکز جزو پیشرفتهترین تجهیزاتی است که هم اکنون در اپراتورهای لجستیک سراسر دنیا استفاده میشود. سیستمی که امروز مشاهده میکنیم ترکیبی از اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و کلان دادهها است.
به نقطه بحرانی در شبکه اینترنت رسیدیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص کیفیت و سرعت اینترنت کشور گفت: سرعت اینترنت معمولاً در ساعتهای اوج مصرف کاهش پیدا میکند و در بقیه ساعات روز مردم کمتر مشکل دارند. این یعنی مشکل در زیرساختهای شبکه است، چون زیرساختهای پهنباند ثابت در کشور توسعه پیدا نکرده است مردم از شبکه سیار استفاده میکنند و زیرساختهای این شبکه نیز ظرفیت این حجم از استفاده را ندارد و همین مسئله باعث کندی سرعت اینترنت میشود.
زارعپور ادامه داد: همچنین تقاضای مردم برای ترافیک بینالملل و داخلی بسیار بیشتر از گذشته شده است و از همین رو به نقطه بحرانی در شبکه اینترنت رسیدیم. البته وزارت ارتباطات با واگذاری باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز به اپراتورها به دنبال افزایش کیفیت و سرعت اینترنت است که تجهیزات برای نصب روی این فرکانس به سرعت وارد و در شبکه نصب شود تا ظرف یک یا دو ماه آینده کیفیت اینترنت بهتر شود.
وی بیان کرد: بخش زیادی از تجهیزات اپراتورها در شهرهای مختلف کشور دچار مشکل است و شهرداریها به آنها امکان اجازه نصب BTS را نمیدهند. پیگیر حل مشکلات سایت BTS اپراتورها در شهرهای مختلف هستیم. برخی از این سایتها نیاز به تعمیر دارند و برای برخی دیگر از سمت شهرداری حکم قلع و قمع صادر شده که با شهردار تهران در حال مذاکره هستیم تا این حکم لغو شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه راهکار اساسی برای حل مشکل سرعت اینترنت کشور توسعه شبکه پهنباند ثابت است، افزود: برای تحقق این هدف، هفته آینده نیم میلیون پورت فیبر نوری در چند شهر کشور راهاندازی میشود و پروژه بزرگ فیبر نوری نقاط را تا پایان دولت سیزدهم به صورت کامل راهاندازی میکنیم. ما هیچ مشکلی برای تأمین پهنباند در کشور نداریم و اپراتورهایی که این موضوع را بیان میکنند، میخواهند کمکاری و نقصانهای خود را به گردن وزارت ارتباطات بیندازند.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰