کارشناس طبیعت گردی وزارت میراث فرهنگی:

بازار تاریخی اراک ابرجاذبه گردشگری این شهر است

مرکزی_ کلمه نیوز_ نرگس فاضلی کارشناس طبیعت گردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به استان مرکزی و بازدید از بناهای تاریخی این استان، به سوالات خبرنگار کلمه نیوز در اراک پاسخ داد که متن این گفتگو در ذیل می آید.

-سرکار خانم فاضلی، در سفر اخیر خود به استان مرکزی از کدام شهرستان ها بازدید کردید؟ و آیا در این سفر از اقامتگاه‌های بومگردی یا رستوران‌های محلی هم استفاده نمودید؟

در این سفر از شهرستان های ساوه، نراق و اراک بازدید داشتم و در اقامتگاه بومگردی خانه حاکم، واقع در شهرستان ساوه به مدت یک شب اقامت داشتم و نراقهمچنین یک پذیرایی میان وعده در اقامتگاه بومگردی خانه نخجیر در شهرستان نراق داشتم که در هر دوی این اقامتگاه تجربه جالبی برایم رقم خورد؛ به عنوان مثال مدیر مجموعه عمارت خانه حاکم با موضوع تفسیر در گردشگری به نظر آشنا بود چون عمارت خود را ساعت ها می توانست با معلومات تاریخی، فنی و معماری دقیق توضیح دهد و این یک قابلیت مهم در صنعت گردشگری است و همینطور کارکنان اقامتگاه بومگردی خانه نخجیر هم با برخوردهای عالی و با ادب و نزاکت بسیار مرا تحت تاثیر قرار دادند؛ اما واقعیت آن است که من با رستوران محلی کمتر مواجه شدم حتی این موضوع را چند بار در شهرستان ها پرس و جو کردم که چندان به نتیجه نرسیدم و شاید فقط در یک رستوران سنتی در شهر اراک توانستم با آبگوشت ویژه این شهر به نام دوگوله آشنا شوم و آن را تجربه کنم؛ بنابراین فکر می کنم با پتانسیل های بی نظیر استان موضوع گردشگری خوراک و رستوران های محلی بتواند گردشگر خاص خود را به این استان وارد کند.

-جاذبه هایی که از آنها بازدید کردید و بعنوان یک کارشناس گردشگری هنوز ندیده بودید کدام بود؟

شهرستان ها وجاذبه های مختلف تاریخی فرهنگی طبیعی زیادی را در استان مرکزی بازدید کردم؛ اما شاید بازار تاریخی اراک یکی از ابرجاذبه های گردشگری این شهر باشد که درنوع خودش منحصر به فرد است. این بازار می تواند مسیر گردشگری شهر اراک را ارتقا دهد و موضوع دیگری که در استان برایم جالب بود و به نظر می تواند به نوعی برند استان مرکزی نیز باشد موضوع مفاخر این استان است، اینکه یک شهرستان مانند هزاواه ۶ وزیر را در خود پرورش داده است یا مفاخر علمی، فنی، پزشکی و… در این استان پرورش یافته اند موضوع بسیار مهمی است که می تواند با یک برند سازی درست گردشگران زیادی را از سراسر کشور به سوی خود بکشاند.

-کدام یک از جاذبه های گردشگری استان مرکزی برای شما جذاب تر بود؟

اثر مهم غار چال نخجیر پدیده شگفت انگیزی است که از دیدن آن لذت بردم و به نظرم همه این موضوعات با یک برنامه ریزی درست و پایدار برای نسل های آینده باقی خواهند ماند.

-آیا برای بازگشت و بازدید مجدد از بقیه دیدنی‌های اراک و استان مرکزی برنامه ای دارید؟

دقیقا همین طور است استان مرکزی یک قابلیت بسیار مهم دارد آن هم نزدیکی آن به تهران است و هر یک از شهرستان هایش می توانند حتی به عنوان یک مقصد گردشگری یک شب اقامت مورد توجه باشد، بنابراین من علاقمند به شناختن و بازدید از استان مرکزی هستم چون مقصدی است که می توان همه نوع جاذبه اعم از طبیعی و فرهنگی را در آن دید بدون آنکه در یک ازدحام و شلوغی و ترافیک و… در گیر شد. استان مرکزی قابلیت های فراوانی دارد که می تواند صیقل داده شود و به مروارید گرانبهایی تبدیل شود.

-نقش تشکل مردم نهاد گردشیاران در سفر شما به استان مرکزی چه بود؟

انگیزه اولیه من به این سفر برنامه ها و پویش تشکل گردشیاران بود حرکت این انجمن در خصوص آشنایی اعضایش با میراث کهن بوم گردی نشان از اعتقاد به اصول توسعه پایدار و حفاظت از دارایی های فرهنگی منطقه را دارد. برنامه جالب این تشکل در خصوص بازدید اعضا از آیین بیل گردانی یعنی دغدغه در قبال فرهنگ و میراث که این موضوع واقعا حایز اهمیت است به نظر من توان فنی و تخصصی گردشیاران می تواند در توسعه گردشگری منطقه نقش بسزایی داشته باشد. موضوع تشکل ها از موارد مهمی است که نهادهای دولتی باید به آن توجه کنند چرا که بازوی قدرتمندی است که می تواند از تخریب و افول میراث و فرهنگ و طبیعت جلوگیری کند.

– به نظر شما افراد بومی متخصص چه میزان در بهبود وضعیت گردشگری منطقه خود موثر هستند و آیا میراث فرهنگی می‌تواند این مقدار را تقویت کند؟

به نظر من توسعه گردشگری آن هم به صورت پایدار مهمترین ارتباط را با افراد بومی منطقه دارد، حالا اگر این افراد متخصص باشند یک اتفاق مهم می افتد و آن هم این است که این افراد می توانند تاثیرگذاری زیادی در سیاست ها و برنامه ریزی های گردشگری در منطقه خودشان داشته باشند به نظر می رسد این افراد باید توسط نهادهای سیاست گذار شناسایی شوند یا به نوعی خود در این فرآیند شرکت کنند جوامع بومی و افراد متخصص در حوزه گردشگری از ذی مدخلان مهم صنعت گردشگری هستند که نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه ای دارند. به نظر این جانب شناسایی این افراد توسط سازمان های مرتبط یکی از موضوعاتی است که باید در دستورکار قرار گیرد چرا که توان فنی آن ها می توانند ما را در مسیری استانداردها و مسیر درست قرار دهد.

– کار داوطلبانه در گردشگری چقدر می‌تواند در توسعه گردشگری مسئولانه و پایدار مفید و موثر باشد؟

به نظر من وقتی انسانی ورود به کار داوطلبانه می کند یعنی از منیت خود عبور می کند و عبور از من بودن بسیار سخت است چرا که باید منافع جمعی را در بسیاری موارد اولویت قرار دهد پس به طور کلی داوطلب بودن جوهره ارزشی دارذد اما در حوزه گردشگری قطعا مهم است چرا که داشته های گردشگری جاذبه های بی نظیر و میراث فرهنگی و طبیعی است که قطعا با یک سازمان و یک وزارت نمی شود نگهداری و حفاظت شود این دارایی های ارزشمند وپاسداشت و حفاظت از آنها نیاز به کسانی دارد که عاشقانه ایران را دوست دارند و نگاه پایدار و آینده نگر دارند. من بعید می دانم کسی بتواند داوطلب مستمر باشد اما رفتار مسئولانه نداشته باشد داوطلبی و حس مسوولیت روابط تنگاتنگ دارند.