مسکن مهر و طرح نهضت ملی، دو میراث بد دولت‌های اصولگرا برای پزشکیان

گروه اقتصادی: فصل جابجایی مردم همزمان با نیمه اول سال ۱۴۰۳ به پایان رسید، اما قضیه معاملات و قیمت مسکن در کلان شهری مثل تهران هیچ گاه پایانی ندارد. به گزارش اقتصاد۲۴،تورم و رکود دو پدیده سنگین در حوزه مسکن است که امروز به معضل جدی در اقتصاد کشور تبدیل شده است. هرچند دولت پزشکیان […]

گروه اقتصادی: فصل جابجایی مردم همزمان با نیمه اول سال ۱۴۰۳ به پایان رسید، اما قضیه معاملات و قیمت مسکن در کلان شهری مثل تهران هیچ گاه پایانی ندارد.

به گزارش اقتصاد۲۴،تورم و رکود دو پدیده سنگین در حوزه مسکن است که امروز به معضل جدی در اقتصاد کشور تبدیل شده است. هرچند دولت پزشکیان در همین زمان کوتاه از گذشت عمر خود بار‌ها بر تنظیم و تثبیت قیمت‌ها در بازار مسکن اشاره و تاکید داشته است، اما مردم به‌ویژه اقشار ضعیف و متوسط جامعه هر روز شاهد وضعیت سخت‌تر در تامین یکی از کالا‌های ضروری هستند.

گرانی چه در بخش خرید و فروش و چه در حوزه استیجاری مسکن گریبان مردم را گرفته و هر دولتی که روی کار آمد تنها به دنبال تغییر شرایط فعلی به نفع خود است و از نگرانی مردم برای کسب درآمد بیشتر استفاده می‌کند، شاید در ظاهر این گفته خیلی درست نباشد، اما در عمل همین را نشان می‌دهد.

طرح‌های حمایتی مسکن پشتوانه محکمی ندارند
با نگاهی به وضعیت مردم در برابر وعده‌های مسکن مهر و طرح نهضت ملی متوجه خواهیم شد که این طرح‌های حمایتی بدون در نظر گرفتن شرایط و شأن مردم، طرح‌هایی بدون پشتوانه برای حل مشکل مسکن در جامعه است و با توجه به اینکه هر روز بر تعداد متقاضیان واقعی مسکن افزوده می‌شود این مدل طرح‌ها به دلیل تعویق در اجرا و تحویل به موقع مسکن به متقاضیان، نتوانسته است مشکل تامین مسکن مردم را حل کند.

وضعیت بازار مسکن هر روز به سمت رکود و تورم بیشتری می‌‍رود
با این حال هنوز هم هر دولتی به دنبال تسکین موقتی در بازار مسکن است، اما چاره اصلی این مشکل کجاست؟! راهکار دولت پزشکیان برای خروج از بن بست تورم در بازار مسکن چیست؟ در همین رابطه حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران گفت: نگاه سطحی به بازار مسکن قطعا هیچ دستاوردی برای مردم ندارد و بدون برنامه ریزی و مشارکت بخش خصوصی در تامین نیاز مسکن مردم، وضعیت بازار مسکن هر روز به سمت رکود و تورم بیشتری خواهد رفت.عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران گفت: امروز موضوع مسکن برای مردم در اولویت قرار گرفته و ورود جوانان و زوج‌ها به بازار تقاضای مسکن وضعیت را برای تامین مسکن پیچیده‌تر کرده است.

بازار مسکن به آرامش قیمتی می‌رسد؟
محتشم در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری را چطور پیش بینی می‌کنید؟ گفت: نیمه دوم سال قیمت مسکن از نرخ تورم بیشتر نخواهد شد چرا که دولت چهاردهم سعی بر کاهش نقدینگی و افزایش تولید دارد و باعث رکود قیمت مسکن و مهار تورم می‌شود.
وی ادامه داد: دولت پزشکیان از ابتدا به دنبال برنامه‌ها و اهداف کاهش تورم در بخش‌های مختلف اقتصاد بوده است و امکان ایجاد راهکاری برای تنظیم و تثبیت قیمت‌ها در بازار با توجه به افزایش حجم ساخت و ساز مورد نیاز متقاضیان وجود دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران تاکید کرد: افزایش مشارکت بخش خصوصی در تولید و توزیع به موقع مسکن یکی از اهدافی است که اگر در نظر گرفته شود و دولت در راستای آن با برنامه ریزی حرکت کند انتظار رسیدن به ایده آل‌های تامین مسکن مردم خیلی دور از واقعیت نخواهد بود.