آغاز طرح ملی سرشماری زنبورستان‌های بیضا 

فارس_ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: همگام با اجرای طرح ملی و سراسری سرشماری زنبورستان‌های کل کشور در بیضا این سرشماری از هفتم مهر ماه سال جاری شروع شد و تا 25 مهر ماه ادامه دارد.

کلمه نیوز_ صدیقه مویدی بیان کرد: عملیات میدانی طرح سرشماری زنبورداری های این شهرستان با مشارکت ۱۰ نفر از کارشناس پهنه بندی در دو مرکز خدمات کشاورزی در سطح حدود ۸۴ آبادی تحت پوشش در حال اجرا می باشد.

وی افزود: این طرح با حضور و نظارت کارشناسان و مسوولان امور دام مدیریت جهاد کشاورزی استان‌ و شهرستان‌، تشکل‌های شهرستانی زنبورداری و سایر واحدهای ذی‌ربط، با انجام بازدیدهای میدانی انجام می شود.

مویدی اظهار کرد: در این سرشماری آخرین اطلاعات واحدهای زنبورداری اعم از تعداد و نوع کلنی‌ها، ظرفیت و همچنین آمار تولید محصولات زنبور عسل شامل تولید عسل، ژله رویال، بره موم، گرده گل، موم و زهر، نوع و نژاد زنبور عسل، تعداد بهره‌برداران و اطلاعات مربوط به بهره‌برداران نظیر سن، جنسیت و سطح سواد اخذ و در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به اینکه اطلاعات این سرشماری بر مبنای خود اظهاری زنبوردار است، زنبورداران با دقت و حوصله کافی آمار و میزان تولیدات زنبورستان خود را محاسبه و در اختیار مأمور سرشماری قرار دهند تا در آینده مشکلی پیش نیاید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا یادآور شد: زنبوردارانی که در خارج از استان هستند لازم است با مراجعه به نزدیکترین جهاد کشاورزی و با ذکر شهرستان مبداء خود برای ثبت اطلاعات زنبورستان مورد نظر اقدام نمایند.