اختلالات روانی دوران بلوغ از زبان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز/ بخش دوم

افسردگی، اضطراب و مشکلات رفتاری در صدر شایع ترین مشکلات روانپزشکی نوجوانان است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت اکثر مشکلات روانپزشکی در دوره نوجوانی به بزرگسالی منتقل می شود.

کلمه نیوز_ بی شک افسردگی و اضطراب یکی از جدی ترین مشکلات روانپزشکی نوجوانان است که علاوه بر ژنتیک، تغییرات هورمونی دوران بلوغ می تواند بر شروع آنها تاثیرگذار باشد.

تعارض های ارزشی با خانواده و اجتماع، درگیری رفتاری با همسالان و مشکلات تحصیلی می تواند در بروز افسردگی در دوران بلوغ موثر باشد.

یکی دیگر از اختلالات رایج نوجوانی اختلالات اضطرابی است. از آنجا که نوجوان در حال شروع دوره جدیدی از زندگی است که حق و حقوق و وظایف خاص خود را دارد، وجود سطوح معمول اضطراب عادی است؛ اما گاهی نداشتن مهارت های ارتباطی کافی و ضعف در مدیریت احساسات در نوجوان مشکل ساز است.

شایع ترین اختلال اضطرابی در نوجوانی اختلال اضطرابی منتشر است که در آن نوجوان همواره در تمام شرایط و موقعیت ها، مضطرب است و گاه با علایم جسمانی مانند سردرد، درد عضلانی، تهوع و مشکلاتی از این قبیل همراه می شود.

یکی دیگراز اختلالات اضطرابی شایع در دوران بلوغ اختلال اضطراب اجتماعی است که در آن فرد نوجوان از در جمع بودن پرهیز می کند و به طور مداوم نگران قضاوت دیگران است. در صورت نبود تشخیص و درمان به موقع، این اختلال نوجوان ممکن است بسیاری از موقعیت های اجتماعی و تحصیلی خود را از دست بدهد و به دنبال آن دچار ناامیدی و افسردگی شود.

یکی دیگر از مشکلات دوران بلوغ اختلال نافرمانی مقابله ای است. در این اختلال نوجوان به طور مداوم لجبازی و نافرمانی می کند و از قوانین پیروی نمی کند و ممکن است با خشونت مکرر با دیگران برخورد کند.

دوران نوجوانی ممکن است زمان شروع بسیاری از اختلالات روانپزشکی دوره بزرگسالی از جمله اضطراب و افسردگی و بیماری دو قطبی و اختلالات شخصیتی و اختلالات ناشی از مصرف مواد باشد.

بنابراین لازم است پدر و مادرها با دقت در این خصوص دانش کافی را کسب کنند و در صورت مشاهده هرگونه علامت روانپزشکی در فرزند خود، به روانپزشک مراجعه و با صبوری و همدلی، نوجوان خود را مورد حمایت قرار دهند.

دکتر «علی محمدی»، متخصص روانپزشکی و عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شبراز