آغاز برداشت نیشکر در استان خوزستان

خوزستان - نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید می شود و حدود ۷۰۰هزار تن شکر خام از خارج وارد می شود که بخش مهمی از شکر خام (زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.

کلمه نیوز – عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به تاثیر اشتغال‌ پایدار در تامین امنیت، مهارت‌آموزی و حفظ فرهنگ اظهار داشت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به نام جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، راهبرد شرکت توسعه نیشکر استفاده‌‌ی حداکثری از منابع خدادادی است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: خانواده بزرگ توسعه نیشکر با بکارگیری بیست و شش هزار سرمایه انسانی مستقیم و تامین چهل درصد نیاز شکر کشور، نقش موثری در تعیین نرخ و اشتغال‌زایی و اقتصاد منطقه بر عهده دارد. انتظار داریم، امسال از قریب به ۷۴ هزار هکتار سطح زیر کشت، ۷۰۰ هزار تُن شکر برداشت کنیم. نیاز شکر کشور یک و نیم میلیون‌ تُن است. بیش از ۶۵ درصد( دو سوم) نیاز شکر کشور را شرکت توسعه نیشکر تامین می‌کند. بدون شک فراهم شدن چنین شرایطی مرهون امنیت پایداری است که از سوی نیروهای مسلح برقرار شده است. دو مقوله‌ی سلامت و امنیت ضامن بقا‌ء و تولید مستمر هستند.

وی از راه‌اندازی پالایشگاه خرما در کشت و صنعت حکیم فارابی با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی خبر داد و افزود: سالانه بیش از ۷۵ نوع خرمای باکیفیت در استان تولید می‌شود. پالایشگاه خرما با هدف فرآوری خرما و محصولات وابسته با ظرفیت یکصد و پنجاه هزار تُن در چهار فاز و با نگاه صادرات به بهره‌برداری رسید. فراوری، بسته‌بندی و تبدیل بخشی از فرآیندی است که در شرکت حکیم فارابی انجام می‌شود. اجرای این طرح در دومین قطب تولید خرمای کشور،علاوه بر درآمد و سودآوری و ارزش افزوده، به توانمندی و ایجاد اشتغال برای اهالی منطقه منجر می‌شود. راه‌اندازی واحدهای تولید خمیر خرما، پودر هسته خرما، شکلات خرما، الکل، سرکه و روغن خرما موارد دیگری هستند در این طرح انجام می‌شود.

واحدهای هفت‌گانه نیشکری خوزستان درسطح ۸۴هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره برداری رسید. واحدهای هفتگانه نیشکری سلمان فارسی، حکیم فارابی، امام خمینی(ره)، دهخدا، امیرکبیر، میرزاکوچک خان و دعبل خزاعی حدود ۴۰درصد شکر کشو را تامین می‌کنند. واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در خوزستان هستند.

نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید می شود و حدود ۷۰۰هزار تن شکر خام از خارج وارد می شود که بخش مهمی از شکر خام(زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.