سواستفاده فیک نیوز ها از عدم سواد رسانه ای مدیران
نگاهی به انواع رسانه از آغاز تا کنون: اخبار و رسانه از دیرباز در قالب رسانه های مکتوب (روزنامه) در جامعه شناخته شده بود و عموم جامعه برای اطلاع از اخبار از طریق روزنامه ها و بعد از ورود تلویزیون به ایران از طریق رسانه سمعی بصری تلویزیون از اخبار کشور مطلع میشدند. رفته رفته […]
نگاهی به انواع رسانه از آغاز تا کنون:
اخبار و رسانه از دیرباز در قالب رسانه های مکتوب (روزنامه) در جامعه شناخته شده بود و عموم جامعه برای اطلاع از اخبار از طریق روزنامه ها و بعد از ورود تلویزیون به ایران از طریق رسانه سمعی بصری تلویزیون از اخبار کشور مطلع میشدند.
رفته رفته با ورود کامپیوتر و ایجاد صفحات جهانی وب عده ای با ایجاد وبلاگ شروع به انتشار اخبار در موضوعات مختلف کردند عموما مخاطبین این رسانه جدید در اوایل قشر تحصیل کرده و دارای امکانات بود،کمی بعد سایت های خبری جایگزین وبلاگ ها شده و شکل کامل تری از یک رسانه را در صفحات گسترده وب شاهد بودیم.
در ادامه این روند و رقابت شرکت های مختلف نرم افزاری، برنامه های زیادی را طراحی و روانه بازار کردند، نرم افزارهایی که نخست از آنها استقبال خوبی در عموم صورت گرفت اما کم کم ایراد های آن نمایان شد و به دلیل انتشار نسخه ی بهتری توسط شرکت های دیگر عموم جامعه از دنبال کردن آن نرم افزار ها منصرف شدند، معروفترین و موفق ترین این نرم افزارهای اجتماعی بعد از فیسبوک تلگرام و اینستاگرام بودند.
بعد از حضور نرم افزارهایی نظیر تلگرام و اینستاگرام شکل جدیدی از رسانه ها با اخبار لحظه ای شکل گرفت که مخاطبین آنها از هر طیف سنی و اقشار مختلف جامعه است.
راحتی استفاده از فضای مجازی، محیط نرم افزارها و بازخورد آنها باعث شد تا رسانه های مکتوب، صدا و سیما و خبرگزاری های آنلاین برای جذب مخاطب با همان نام رسانه ی خود صفحاتی در نرمافزارهای تلگرام و اینستاگرام ایجاد کنند که امروزه دیگر مکمل رسانه های رسمی شده اند.
با حضور رسانه های رسمی در شبکه های اجتماعی و انتشار اخبار و مطالب خود در این شبکه ها شیوه ی جدیدی از مطالبه گردی شکل گرفت، مطالبه گری که حق هر شهروند است، اما متاسفانه عده ای با سواستفاده از این فضا و ایجاد صفحاتی با عنوان رسانه و مطالبه گری و شهروند و… رسانه نما ها یا نام عامیانه آن فیک نیوز ها را به وجود آوردند.
رسانه های فیک با ایجاد فضای دو قطبی در انتشار اخبار تولیدی رسانه های رسمی و انتشار اخبار بدون سند و عدم آگاهی از سواد رسانه ای که امروزه لازمه هر شهروند جامعه است باعث ایجاد ناامیدی و از دست رفتن اعتماد مردم به اخبار و رسانه های داخلی شده است.
ضرر وجود رسانه های غیررسمی بیشتر از رسانه های معاند است.
در تصدیق این جمله همین را بس است که داشتن دشمن آگاه بسیار مفید تر از یک دوست نادان است.
امروزه این صفحات غیررسمی با انتشار اخبار به صورت دلخواه، بدون داشتن آگاهی لازم از سواد رسانه ای اخباری را تولید میکنند که بعضاً باعث ایجاد تشویش در اذهان عمومی، ناامیدی مردم از دولت ها، فاصله گرفتن مردم از رسانه های داخلی، ایجاد دودستگی در اخبار داخلی و عدم توانایی اقناع افکار مخاطب که همگی باعث ناامیدی و دلسردی مردم خواهد شد کاری که امروزه رسانه های معاند تمام تلاش خود را میکنند در هر موقعیت و موضوعی از آن سود ببرند را این صفحات غیررسمی خواسته یا ناخواسته انجام میدهند.
ضرورت داشتن سواد رسانه ای برای مدیران :
یکی از ضروری ترین فاکتورها برای مدیران امروزی داشتن ارتباط خوب با رسانه ها و آگاهی بالا از سواد رسانه است.
سواد رسانه ای به معنی این است که آگاهی لازم را کسب کنند در هر موقعیتی چطور عمل کنند، تحلیل مناسبی از اخبار منتشر شده داشته باشند، منظور و هدف رسانه از انتشار مطالب مختلف را به خوبی درک کنند و…
این روزها آگاهی از سواد رسانه ای را کمتر مدیری میتوان دید با این حال عده ای از این مدیران به جای آنکه برای جبران این خلأ از مشاوران آگاه رسانه استفاده کنند متاسفانه مشاهده میشود همین مدیران با ایجاد صفحات در فضای مجازی برای اطرافیان خود شروع به انتشار اخباری با منابع نامعلوم میکنند و سعی در مهم جلوه دادن اخباری که ارزش خبری ندارند میکنند به قولی از کاه کوه میسازند.
استاندار کرمانشاه در دیدار با رسانه های رسمی خطاب به تمام مدیران:
تمام مدیران دولتی با رسانههای رسمی ارتباط بگیرند و اخبار و مطالب خود را از کانال این رسانه ها منتشر کنند و از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تهیه کتابچه ای با نام تمام رسانه های معتبر و رسمی شد که با در اختیار گذاشتن کتابچه به مدیران دولتی رسانه های معتبر به صورت رسمی به ادارات و مدیران معرفی شوند.
متاسفانه بعد از گذشت بیشتر از یک ماه از سخنان استاندار کرمانشاه مشاهده میشود مدیران برخی ارگان ها همچنان سعی در مهم جلوه دادن اخبار مربوط به حوزه مدیریت خود در فیک نیوز ها را دارند.
انتظاری بایسته است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در تهیه این کتابچه و معرفی رسانه های رسمی به مدیران تعجیل کند، زیرا شرایط حساس امروزی، انتشار اخبار بدون سند و ناتوانی پاسخ به افکار عمومی در فیک نیوز ها جز ناامیدی و ایجاد فاصله و نارضایتی مردم از دولت ها ثمره دیگری در جامعه را به دنبال نخواهد داشت.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰