مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان:

ارایه خدمات بهزیستی به بیش از ۱۳۶ هزار خدمت گیرنده در هرمزگان

هرمزگان/کلمه نیوز-مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان گفت: در حال حاضر بالغ بر 136هزار و 132نفر خدمت گیرنده از اداره کل بهزیستی استان هرمزگان خدمات دریافت می کنند.

سامیه جهانشاهی در نشست خبری با اشاره به شعار امسال افزود:امسال هفته بهزیستی را با شعار شروعی دوباره برای بهتر زیستن آغاز کردیم و امیدواریم با همکاری بیشتر رسانه ها این شعار را تحقق ببخشیم.

وی بیان داشت: ۱۳۲۱مورد از افراد دارای اعتیاد در استان در سال ۱۴۰۰ از مرکز کاهش آسیب ها خدمت گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان گفت: مرکز ماده ۱۶ جهت ارائه خدمات تخصصی به معتادان در بندرعباس با ظرفیت ۲۳۰نفر است اما بیشتر از این تعداد نمی توانیم پذیرش داشته باشیم که در این زمینه نیز دستگاه ها هم می توانند با ایجاد مکان دیگری در این زمینه کمک کنند.زیرا با توجه به عدم دریافت هیچگونه اعتباری در یک سال اخیر، انگیزه مرکز نگهداری هم کاهش می یابد.

وی عنوان کرد: هم اکنون ۳۲ مرکز اقامتی کوتاه مدت (ماده ۱۵) در استان هرمزگان فعالیت دارند که چون بطور غیردولتی و با مجوز بهزیستی اداره می شوند، هزینه دریافت می کنند.افراد می توانند از یک تا سه ماه در این مراکز پذیرش شوند.

جهانشاهی اضافه کرد: خدمات در این مراکز برای افراد مددجو ۱۰۰درصد رایگان است اما برای عموم بین ۳۰ تا ۷۰درصد برای یکبار در سال بهزیستی کمک می کند و بقیه هزینه ها بر عهده خانواده ها می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان بیان کرد: خدمات مشاوره تلفنی با عنوان صدای مشاور از ۸ صبح لغایت ۱۲شب در سراسر استان آماده ارائه خدمات به هم استانی ها می باشد و سعی می شود درزمینه های مختلف راهنمایی تلفنی صورت گیرد تا اضطراب افراد کاهش یابد و بعد به مراکز مشاوره ارجاع داده می شوند.

جهانشاهی ابراز داشت: در سال گذشته ۱۱هزار و ۲۱۶تماس موفق با شماره تلفن های صدای مشاور در بهزیستی خدمات دریافت کرده اند و بیشتر تماس ها در زمینه های تربیت فرزند، مهارت های ارتباطی با همسر، تعارضات و اختلافات زناشویی، افزایش تماس های اقدام به خودکشی که نگرانی را برای بهزیستی هم به وجود آورده است.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان با اشاره به اینکه نگاه بهزیستی این است که بتوانیم جریان خدمت رسانی را مردمی کنیم، خاطر نشان کرد: باید مشارکت های مردمی را با برنامه ریزی به سمتی هدایت کنیم که در مسیر درست و مطالبق با نیازهای جامعه هدف قرار گیرد.

جهانشاهی ضمن ابراز گلایه مندی از برخی دستگاه ها که همکاری مستمری با بهزیستی ندارند، ادامه داد: ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف بهزیستی، تعامل همه دستگاه ها و ارگان ها را می طلبد زیرا بهزیستی به تنهایی نمی تواند فقط با برقراری مستمری تمام نیازهای معلولان را برطرف کند.

وی اظهار داشت: متاسفانه در زمینه های مختلف سطوح جامعه به امر درمان توجه زیادی شده است و حتی بودجه های بسیاری تعیین میشده اما باید توجه داشته باشیم که پیشگیری به سختی و نیاز به زمان بیشتری دارد ولی فعالیت ها کمتر در این حوزه انجام شده و حتی اعتبارات اندک می باشد.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای سیریک و بشاگرد اورژانس اجتماعی وجود ندارد، ادامه داد: در حال حاضر در همه شهرستان ها به جز سیریک، بشاگرد و جاسک مرکز مشاوره برای مراجعه عموم مردم وجود دارد و البته این شهرستان های فاقد مرکز دارای مراکز محلی مشاوره هستند اما به صورت تخصصی نمی توانند خدمات ارائه دهند.

وی گفت: اورژانس اجتماعی با شماره تلفن ۱۲۳ خدمات مشاوره ای در زمینه های کودک آزاری، فرار دختران، خشونت های خانگی، همسر آزاری و خودکشی ارائه می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در پایان افزود: در هفته بهزیستی امسال افتتاح مرکز ارائه خدمات به زنان در معرض آسیب، تجلیل از فرزندان نخبه بهزیستی، بهره برداری از ۷۹واحد مسکونی انجام شد.

وی همچنین با بیان اینکه ۳۷واحد مسکونی برای مددجویان در هرمز تا پایان سال جاری افتتاح می شود، عنوان کرد: با بهره برداری از این واحدهای مسکونی، دیگر هیچ زن سرپرست خانوار بدون مسکن در این جزیره نخواهیم داشت.

انتهای پیام/