بهره‌برداری از مرکز نگهداری سالمندان در شهرستان کارون

خوزستان - گام دوم مرکز نگهداری از سالمندان در شهرستان کارون در چهارمین روز از هفته دولت با حضور جمعی از مسوولان استانی و محلی به بهره‌برداری رسید.

کلمه نیوز – مهران کریمیان مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان کرد: مرکز نگهداری سالمندان طلوع همدلی با زیربنای ۶۷۸ مترمربع از سال ۱۳۹۰ و با ظرفیت ۳۰ نفر و حدود  ۱۲ نفر نیرو در شهرستان کارون آغاز به کار کرد و  امروز گام دوم این مرکز با زیربنای یک هزار و ۳۰۸ متر مربع در ۲ طبقه با ظرفیت ۴۰ نفر به بهره‌برداری رسید.

او ادامه داد:عملیات گام دوم مرکز نگهداری سالمندان کارون از سال ۱۳۹۵ شروع و با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال توسط موسسه خیریه ساخته و تجهیز شد. ساختمان این مرکز متشکل از اتاق‌های ۲ نفره تا حداکثر ۶ نفره و با ۱۲ نیرو و تیم تخصصی اعم از پزشک ، فیزیوتراپ، پرستار ، روانشناس و مددکار، به سالمندان مقیم مرکز خدمات توانبخشی  ارایه می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون هشت مرکز توانبخشی شبانه روزی غیردولتی سالمندان با ظرفیت ۴۹۰ نفر در سطح خوزستان زیرنظارت بهزیستی فعالیت می‌کنند که ازاین تعداد سه مرکز سالمندان زن با ظرفیت ۱۸۰ نفر و ۲ مرکز مردان با ظرفیت ۱۱۰ نفر و ۲ مرکز مختلط با ظرفیت ۲۰۰ نفر درحال فعالیت و ارایه خدمات توانبخشی هستند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در این مراکز علاوه بر خدمات توانبخشی که شامل ویزیت و چکاب روتین و دوره‌ای توسط پزشک عمومی، پرستار و کمک پرستار، خدمات فیزیوتراپی ، روانشناسی و مددکاری و … می‌شود، برنامه‌های فرهنگی هنری ، ورزشی و برنامه‌های مربوط به اوقات فراغت، برگزاری مناسبت‌های ملی و مذهبی، تولدهای سالمندان مقیم، اردوی سیاحتی و زیارتی و… نیز اجرا می‌شود.

کریمیان ادامه داد: انجام برنامه‌های  مربوط به اردوها و مناسبت ها در زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ براساس شیوه‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مدیریت کنترل کرونا صورت می گیرد.

وی افزود: خوزستان بر اساس سرشماری نفوس و مسکن درسال ۹۵ دارای جمعیت چهارمیلیون و ۷۱۰هزار نفری است که از این تعداد بیش از ۳۳۲ هزار نفر را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند یعنی ۷.۰۵ درصد جمعیت استان سالمند است. بیشترین جمعیت بالای ۶۰ سال مربوط به شهرستان بهبهان با ۹ درصد نسبت به جمعیت شهرستان و کمترین مربوط به هویزه با پنج درصد است.

شهرستان کارون به مرکزیت شهر کوت عبداله، در سال ۱۳۹۱ با جدا شدن از بخش مرکزی اهواز، از سوی هیات وزیران به شهرستان مستقل تبدیل شد.