مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی:

تولید یک میلیون و ۱۰۰ اصله نهال در استان مرکزی

مرکزی-کلمه نیوز-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در آیین روز درختکاری در «دره مودر» اراک، گفت: یک میلیون و ۱۰۰ اصله نهال امسال در این استان تولید شد که این نهال‌ها تا بیست و نهم اسفندماه جاری در مناطق مختلف استان مرکزی توزیع می‌شود.

عبدالحسین محمدی افزود: مقدمات کاشت سالانه چهار میلیون نهال برای تحقق تولید ۱۶ میلیون نهال در مدت چهار سال آینده، در استان مرکزی انجام شده‌است.

وی ادامه داد: طول «دره مودر» اراک چهار کیلومتر و مساحت این دره ۳۷۷ کیلومتر است و در این منطقه ۱۶۸ بند گابیونی، ۲ آبشار مصنوعی، ۲ بند سنگ و سیمان برای کنترل روان‌آب‌ها ایجاد شده‌است.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی نیز گفت: همکاری صنایع، نهادها و دستگاه‌های اجرایی در راستای تقویت فضای سبز، تحقق تولید و کاشت ۱۶ میلیون نهال در این استان ضروری است.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی افزود: دستگاه‌های مختلف باید در حفظ و نگهداری نهال‌ها همکاری لازم را به کار گیرند.

وی بیان کرد: استقرار صنایع مختلف بویژه آلاینده، در بهترین زمین‌های کشاورزی غرب اراک، مشکلات آلایندگی بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده و تنها راه چاره مدیریت آن توسعه فضای سبز و کاشت نهال است که همین صنایع باید در این فرایند همکاری جدی داشته باشند.

امام جمعه اراک اظهار کرد: محدودیت منابع آبی این ضرورت را ایجاد می‌کند که قبل از کاشت نهال در مورد آبیاری آن نیز برنامه‌ریزی کارشناسی تدوین شود و بهترین روش برای این مهم بهره‌گیری از آبیاری نوین به صورت قطره‌ای است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

آیت الله دری نجف آبادی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در طول چهار سال، یک میلیارد نهال در کشور کشت شود و با توجه به ظرفیت‌های موجود در دشت‌ها و دره‌های کشور، کشت ۲۵۰ میلیون نهال در هر سال چندان دور از دسترس نیست.