پروژه‌ای که در انتظار روبان افتتاح پیر شد

ایسنا/خراسان رضوی حدود دو دهه قبل بود که ۲۰ هکتار زمین برای احداث کشتارگاه صنعتی در سبزوار به بخش خصوصی واگذار شد اما علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان منطقه هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده و بلاتکلیف مانده است.

از سویی نبود کشتارگاه صنعتی موجب شده تا همچنان دام شهرستان سبزوار در کشتارگاه سنتی ۵۰ ساله‌ای کشتار شود که با مشکلات بسیار جدی از جمله کمبود فضا در سالن کشتار و اتاق پیش سرد و فرسوده بودن مواجه است.

در همین خصوص رییس شبکه دامپزشکی سبزوار در گفت و گو با ایسنا گفت: علیرغم اینکه شهرستان سبزوار بارانداز دام منطقه و از قطب‌های تولید گوشت قرمز خراسان رضوی محسوب می‌شود اما همچنان از داشتن کشتارگاه صنعتی محروم است.

برات‌الله زیدآبادی خاطرنشان کرد: در سال ۸۲، حدود ۲۰ هکتار از اراضی ملی سبزوار، برای ساخت کشتارگاه صنعتی به یک سرمایه‌گذار واگذار شد اما با وجود دریافت تسهیلات و رساندن طرح تا پیشرفت ۴۰ درصدی، به دلیل عمل نکردن به تعهدات خلع ید شد.

وی با انتقاد از اینکه پس از گذشت دو دهه هنوز کشتارگاه صنعتی سبزوار به نتیجه نرسیده است، عنوان کرد: به دلیل پایبند نبودن سرمایه‌گذار قبلی به تعهدات خود در ساخت کشتارگاه صنعتی سبزوار، در سال ۹۶ حکم خلع ید سرمایه‌گذار صادر شد اما با این حال موضوع دوباره در کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های صنعتی استان بررسی و فرصتی ۶ ماهه به وی داده شد که البته اثربخش نبود

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار اظهار کرد: در حال حاضر فرد دیگری مسائل کشتارگاه صنعتی را پیگیری می‌کند، تاکنون تمامی اقدامات قانونی طی و کمیسیون‌های مختلف برای واگذاری به سرمایه‌گذار جدید برگزار شده است.

روزانه ۱۸۰۰ رأس دام از میدان دام شهرستان خارج می‌شود

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر روزانه ۱۸۰۰ رأس دام از میدان دام شهرستان خارج می‌شود، اگر کشتارگاه صنعتی داشته باشیم میزان کشتار بالاتر می‌رود.

زیدآبادی با اشاره به اینکه کشتارگاه فعلی نهایت کشتار ۲۰۰ رأس دام سبک و سنگین را در روز دارد، اذعان کرد: با توجه به اهمیت کشتارگاه دام در حفظ سلامت عمومی جامعه و نقش مؤثر آن در جلوگیری از بروز برخی بیماری‌های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده‌های دامی، ایجاد کشتارگاه صنعتی در سبزوار بسیار ضروری است.

وی یکی از مشکلات کشتارگاه کنونی را فضای محدود آن اعلام کرد و گفت: کشتارگاه فعلی در مواقعی همچون عید نوروز و ماه مبارک رمضان که حجم کشتار زیاد می‌شود، جوابگوی نیاز شهرستان نیست.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار همچنین افزود: فاضلاب و پساب کشتارگاه بعد از سرریز شدن از حوضچه فاضلاب در محیطی فاقد حصار و دیوارکشی در بیرون کشتارگاه رها می‌شود که بوی مشمئز کننده آن علاوه بر آلودگی زیست‌محیطی، محل تجمع حیوانات ولگرد شده و از سویی دفع غیربهداشتی ضایعات کشتارگاه نیز بر مشکلات افزوده است.

وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات کشتارگاه فعلی طی یک هفته بیش از چهار مرتبه کمیته ساماندهی کشتارگاه در شهرستان تشکیل و مقرر شد کشتارگاه سنتی بهسازی شود.

اختصاص یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای بهسازی کشتارگاه

زیدآبادی عنوان کرد: برای بهسازی کشتارگاه فعلی علاوه بر اینکه مقرر شده پیمانکار اجاره دو سال را زودتر از موعد هزینه کند، حدود ۷۰۰ میلیون تومان هم از سوی نمایندگان مجلس در نظر گرفته شد، در مجموع یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای بهسازی کشتارگاه فعلی شهرستان در نظر گرفته شد.

وی افزود: چون کشتارگاه فعلی سنتی و عمری بالغ‌بر ۵۰ سال دارد، نمی‌توان گوشت را به شهرستان‌ها یا سایر استان‌ها انتقال داد، طبق دستورالعمل سازمانی فقط از کشتارگاه صنعتی می‌توان گوشت را آن هم با ماشین سردخانه‌دار به سایر شهرها و استان‌ها انتقال داد.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار با اشاره به اینکه کشتاری که الان می‌شود فقط برای نیاز خود شهرستان است، گفت: اکنون ۱.۵ سال می‌شود که احداث کشتارگاه صنعتی مجدد توسط سرمایه‌گذار جدید پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: چون نیاز شهرستان با همین کشتار فعلی برآورده می‌شود، کشتار غیرمجاز نداریم اما در صورت انجام با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

زیدآبادی خاطرنشان کرد: چون تعداد روستاهای شهرستان بسیار هستند عملاً نمی‌توان بر همه آنها نظارت دقیق داشت، اما آموزش‌های لازم را برای بیمارهای مشترک داده‌ایم و واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: اگرچه کشتارگاه فعلی سنتی است اما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا تمام دستورالعمل‌های سازمانی به طور دقیق رعایت و اجرا شود.

نظارت دقیق دامپزشکی بر کشتار دام

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار افزود: اگرچه بسیاری چشم انتظار به سرانجام رسیدن کشتارگاه صنعتی شهرستان هستند اما تمامی شهروندان مطمئن باشند که توسط دامپزشکی بر کشتار دام و اتاق پیش سرد نظارت دقیقی می‌شود.

وی بیان کرد: هرچند کشتارگاه فعلی شرایط بهداشتی مطلوبی ندارد اما سالم‌سازی گوشت استحصالی که به دست مردم می‌رسد انجام و عاری از هرگونه مشکل و آلودگی است.

زیدآبادی در ادامه ظرفیت یک شیفت کشتارگاه صنعتی را هزار رأس گوسفند و ۱۰۰ رأس گاو اعلام نمود و افزود: علیرغم اینکه شهرستان جغتای با تعداد کشتار بسیار پائین در روز کشتارگاه صنعتی دارد ولی سبزوار با این جمعیت هنوز فاقد کشتارگاه صنعتی است و همچنان کشتار مورد نیاز در کشتارگاه سنتی انجام می‌شود.

زیدآبادی افزود: با راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی علاوه بر افزایش و آسان‌سازی دسترسی مردم به پروتئین‌های گوشتی، گوشت کاملاً بهداشتی و کیفی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

سبزوار یکی از قطب‌های تولید گوشت قرمز

وی اظهار کرد: مضاف بر آن ضایعات کشتارگاهی کشتارگاه‌های صنعتی، صرفه اقتصادی زیادی دارد که معمولاً به پودر گوشت تبدیل می‌شود و پساپ و فاضلاب آن نیز پس از مرحله تصفیه، فاقد آلودگی زیست‌محیطی شده و در مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رییس شبکه دامپزشکی سبزوار خاطرنشان کرد: سبزوار یکی از قطب‌های تولید گوشت قرمز در خراسان رضوی است که با راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی، علاوه بر تأمین نیاز گوشت مصرفی شهرستان، می‌تواند بخشی از نیازهای منطقه در این حوزه را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه‌های صنعتی دام علاوه بر تأمین گوشت سالم و باکیفیت، نقش مهمی در سلامت جامعه و تأمین امنیت غذایی شهروندان دارند، بیان کرد: هرچند  شرایط کشتارگاه کنونی جوابگوی نیاز منطقه نیست اما تأسیس کشتارگاه صنعتی تحول مهمی در صنعت دامپروری این شهرستان به همراه خواهد داشت.

زیدآبادی در پایان بر نظارت دامپزشکی بر دام‌های موجود برای مقابله با بیماری‌های مختلف در واحدهای نگهداری دام و واکسینه شدن دام‌ها تأکید کرد و گفت: واکسیناسیون یکی از بهترین روش های جلوگیری از بیماری‌های شایع در میان دام‌ها است، که دست اندرکاران این حوزه به صورت منظم در جهت واکسیناسیون دام‌ها اقدامات لازم را به کار می‌برند.

انتهای پیام