دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی:

جشنواره‌های رضوی، فرآیندمحور است نه محصول‌محور

فارس_ دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی، در حاشیه برگزاری کارگاه دوروزه «آواها و نواهای رضوی» که به میزبانی شیراز در حال برگزاری است، گفت: جشنواره امسال امام‌رضا(ع)، بنیادین و فرآیندمحور است نه محصول‌محور.

کلمه نیوز_ در راستای ششمین جشنواره آواها و نواها رضوی که قرار است در شیراز برپا گردد، کارگاه آموزشی، پژوهشی ۲۱ و ۲۲ اسفند ماه در شیراز در حال برگزاری است که در این دوره برخلاف دوره‌های گذشته که تنها به جشنواره و اجراها پرداخته می شد، این دوره کارگاه‌هایی در جهت رشد شرکت کنندگان برگزار شده و همانگونه که دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی می گوید، بسیاری از افرادی که در زمینه آواها و نواهای مذهبی فعالیت می کنند براساس ذوق قریحه خودشان وارد این عرصه شده اند، و کسی که به صورت ذوقی وارد کاری شود شاید فقط یک بار بتواند یک اثر خوب تولید کند، اما وقتی با علم و سواد آن هنر آشنا شود همیشه می‌تواند یک کار خوب ارائه دهد.

احمد صدری با بیان این مطلب که نگاه مسئولان جشنواره امسال بنیادین و فرآیندمحور است نه محصول محور اظهارداشت: دوره‌های گذشته محصول‌محور بود، به طوری که جشنواره در همان بازه زمانی اجرا، دو الی سه روز خلاصه می شد، اما امسال مسئولان نگاه فرآیندی به جشنواره داشتند برای همین اولین کارگاه پژوهشی بعد از پنج دوره برگزار شد.

دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی ضمن اعلام این مطلب که اساتید این دوره میر عبدالله وطن دوست، مدرس خواننده و مولف دایره المعارف موسیقی ایرانی، بهروز مبصری موسیقدان و پژوهشگر، هدایت رضایی خواننده و موسیقیدان و دبیر جلسه هستند، افزود: افرادی که در حوزه‌های مختلف موسیقی آیینی کار می‌کنند، چه مداحی و چه منقبت‌خوانی، بیشتر ذوقی کار کرده اند؛ در حالی که حوزه موسیقی دانش بنیان است و نیاز به یک دانش دارد؛ در واقع شناخت کافی از ملودی ریتم, صدا سازی، پایه صدایی، تنفس و تلفیق شعر موسیقی است که توسط این اساتید آموزش داده می شود.

صدری اضافه کرد: مهمترین نکته پیچ صدا است؛ وسعت صدایشان و نتی که می تواند روی آن صدای خودش را تنظیم کند و فواصل را بتواند اجرا کنند. البته در این دو روز کارگاه نتیجه و تحول خاصی انتظار نداریم رخ بدهد بلکه تذکری است از این بابت که فرد بداند موسیقی برای خودش پیچیده است و مبحثی علمی دارد.

وی ادامه داد: در بازه زمانی یک ماهه افرادی که تست صدا و خواندن خوبی دارند، آموزش‌هایی که در دو کارگاه داده می‌شود و بعد از گذشت یک ماه با استاد در ارتباط هستند تا اشکالاتشان رفع شود و در نهایت بتوانیم مبتنی بر فرهنگ موسیقی آثار جدیدتری را داشته باشیم.
دبیر اجرایی ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی گفت: اگر کار خاص یا ملودی خوبی بشنویم بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام حاضر است برای این کار سرمایه گذاری کند؛ یعنی بخش های تولیدی، آهنگ سازی، حتی تولید کلیپ کند؛ به شرط اینکه اثر فاخری باشد. اگر این موضوع تداوم پیدا کند، این کارگاه ها را در طول سال و برای تمام استان‌ها برگزار می‌کنیم.

صدری تصریح کرد: تمام موسیقی آیینی ما برگرفته از موسیقی ردیف دستگاهی یا موسیقی بومی است که معمولا با تغییراتی از اینها استفاده می‌شود. این تغییر سرعت در تلفیق شعر و موسیقی است؛ تلاش و توجه به این ملودی ها و دستگاهای موسیقی ایرانی که هر دستگاهی چه حالتی دارد، چه نوع شعری برای چه گوشه ای، برای چه دستگاهی حالت بهتری را به مخاطب منتقل می‌کنند تا معنایی که در شعر نهفته است را بهتر بتواند آشکار کند.

وی در پایان افزود: به نظرمن کسانی که در زمینه موسیقی آیینی و مذهبی کار می‌کنند هر چه بیشتر با مباحث ملودی‌ در ساختار موسیقایی آشنا شوند و حساسیت‌هایشان بیشتر شود اثری که تولید می‌شود به اثر هنری نزدیک‌تر می‌شود و تاثیر گذاری در میان جامعه بیشتر می‌شود؛ به هر حال موسیقی که ایرانی ها دوست دارند ملودی‌محور است.