بدرقه «پدر ویراستاری نوین ایران» به خانه ابدی

ایسنا/گیلان پیکر استاد احمد سمیعی گیلانی، پدر ویراستاری نوین ایران طی مراسمی در رشت و با حضور مردم فرهنگ دوست گیلان تشییع شد.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحوم استاد احمد سمیعی گیلانی، پدر ویراستاری نوین ایران و چهره ماندگار ادبیات امروز در تالار مرکزی رشت برگزار شد.

پیکر ایشان پس از تشییع در محوطه تالار مرکزی رشت به خاک سپرده شد.

این مراسم با حضور استاندار گیلان و معاونین وی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیران فرهنگی و هنری استان و جمعی از مفاخر و چهره های ادبی و فرهنگی گیلان برگزار شد.

احمد سمیعی شخص نبود؛ شاخص بود

جعفر شجاع کیهانی، یکی از مفاخر گیلانی عرصه فرهنگ و ادب ایران در این مراسم، استاد سمیعی را به معنای حقیقی کلمه استاد خواند و اظهار کرد: ایشان شخصیتی بی ادعا و عاشق دانستن و خواندن و تامل کردن بود.

وی با بیان اینکه استاد احمد سمیعی همواره عمل را بر سخن ترجیح می داد، عنوان کرد: ایشان بیش از ۸۰ سال قلم زد و منشا نظم و انتظام و انسجام در زبان و ادبیات فارسی شد.

این چهره برجسته ادبی، با اشاره به چیره دستی استاد سمیعی در حوزه تفکر و نقد و نظر و زبان آفرینی، اضافه کرد: استاد در حوزه زبان و ادب فارسی شخص نبود، بلکه شاخص و ممتاز بود.

شجاع کیهانی ادامه داد: احمد سمیعی گیلانی در سن و سال کهن بود، اما در اندیشه ورزی و نوجویی، جوان بود.

وی از دست دادن استاد سمیعی را ضایعه ای دردناک دانست و گفت: جامعیت ایشان در زبان و ادبیات و فرهنگ در آثارش مشهود است؛ همچنین ترجمه های دقیق و انتخاب موضوع تالیفات در ساحات گوناگون دانشنامه ای و تحقیقی و ژورنالیستی و نقد و بررسی برجستگی ایشان را نشان می دهد.

این شخصیت فرهنگی، با اشاره به کسب درجه یک نشان نخل آکادمیک ادبیات فرانسه موسوم به «کوماندور(فرمانده)» را برای نخستین بار توسط استاد احمد سمیعی گیلان، خاطرنشان کرد: استاد سمیعی فخر ایران و گیلان است.

فرزند ارشد مرحوم سمیعی نیز، با اشاره به پذیرش استاد در رشته مهندسی فنی دانشگاه تهران با رتبه اول، یادآور شد: استاد به جهت علاقه وافر به ادبیات فارسی، به سرعت وارد دانشکده ادبیات شد و مدرک لیسانس خود را کسب کرد؛ البته در آن زمان مدرک فوق لیسانس وجود نداشت و استاد مستقیما وارد مقطع دکتری ادبیات شد.

وی با بیان اینکه استاد سمیعی هشت تز از ۱۰ تز مقطع دکتری را با نمره بالا گذراند، اضافه کرد: ایشان بعد از درگذشت استاد راهنمای خود، مرحوم فروزانفر دیگر علاقه ای به ارائه تز نداشت و لذا در دهه ۵۰ مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد؛ البته جایگاه علمی استاد بالاتر از هر مدرک و نشان و درجه ای است.

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این مراسم پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پی درگذشت استاد احمد سمیعی گیلانی قرائت کرد.

به گزارش ایسنا، استاد احمد سمیعی گیلانی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. وی در دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ و در سن ۱۰۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 «خیال پروری‌های تفرجگر انزواجو» از ژان ژاک روسو، «چیزها» از ژرژ پرک(ترجمه)، «ادبیات ساسانی»، «داتا گنج بخش»(زندگی‌نامه و تعالیم شیخ ابوالحسن علی بن عثمان هجویری) از شیخ عبدالرشید(ترجمه)، «چومسکی» از جان لاینز(ترجمه)، «هزیمت یا شکست رسوای آمریکا» از ویلیام لوئیس و مایکل له دین(ترجمه)، «ساخت‌های نحوی» از نوآم چامسکی(ترجمه)، «آیین نگارش»، «دیدرو» از پیتر فرانس(ترجمه)، «سالامبو» نوشته گوستاو فلوبر(ترجمه)، «شیوه نامه دانشنامه جهان اسلام»، «نگارش و ویرایش» و «تتبعات» از مونتنی(ترجمه) از جمله آثار این چهره ماندگار گیلانی است.

انتهای پیام