جشن‌های بهاری /۲/

ایسنا/خراسان رضوی فصل بهار، نخستین فصل در گاه‌شماری خورشیدی و دومین فصل در گاه‌شماری میلادی است در این زمان انحراف محور زمین نسبت به خورشید افزایش می‌یابد بنابراین طول مدت روز به سرعت زیاد شده، زمین گرم می‌شود و گیاهان رشد را آغاز می‌کنند به همین دلیل بسیاری از مردم فصل بهار را آغاز زندگی دوباره طبیعت می‌دانند.

با آغاز رشد و بیداری دوباره طبیعت مردم در بسیاری از کشورها مراسمی برگزار می‌کنند که بسیاری از آنها ریشه تاریخی دارد و بیانگر هویت و رسوم اجدادی آنان است برای آشنایی بیشتر برخی از این مراسم به‌طور خلاصه در ادامه ذکر شده است.

وایساخی

وایساخی که همچنین بایساخی هم بیان می‌شود، به اولین روز ماه وایساخ اشاره دارد و به‌طور مرسوم هر سال در ۱۳ آوریل و بعضی مواقع ۱۴ آوریل جشن گرفته می‌شود. قبل از سال ۱۶۹۹، وایساخی به‌عنوان آغاز جشن برداشت محصول در منطقه پنجاب در هند جشن گرفته می‌شد. این جشن هنوز به این شکل برگزار می‌شود و بسیاری از وایساخی را هم به‌عنوان یک جشن فرهنگی و هم به‌عنوان جشن مذهبی می‌دانند. وایساخی مناسبتی برای جشن گرفتن رشد جامعه سیک است و در هر دو زمینه فرهنگی و مذهبی آن، به‌طور اساسی درباه اجتماع، پیشرفت و جشن است.

جشن‌های بهاری /۲/

روز وساک (روز بودا)

این تعطیلات مهمترین تعطیلات بودایی در آسیای جنوب شرقی و در سنت‌های تراوادا و تبتی محسوب می‌شود. از آن به‌عنوان روز بودا نیز یاد می‌شود زیرا بسیاری از نقاط عطف زندگی و سفر معنوی بودا را جشن می‌گیرند. مانند بسیاری از تعطیلات دیگر که در این زمان جشن گرفته می‌شود، تاریخ جشن توسط تقویم شمسی و قمری تعیین می‌شود، به این معنی که سال به سال تغییر می‌کند و اغلب در آوریل، مه یا اوایل ژوئن رخ می‌دهد. در روز وساک، ناظران بر سه ارزش بخشش، فضیلت و تزکیه تمرکز می‌کنند. انجام این ارزش‌ها ممکن است شامل مراقبه، اعمال خوب یا تمرکز بر زمان تعهد مجدد به ایمان باشد.

جشن‌های بهاری /۲/

رمضان

ماه مبارک رمضان توسط مسلمانان در تمام نهمین ماه تقویم اسلامی برگزار می‌شود و با عید فطر، جشن افطار، به پایان می‌رسد. تاریخ تعطیلات بر اساس تقویم قمری اسلامی تعیین می‌شود و امسال به‌طور تقریبی بین دوم آوریل تا دوم ماه مه خواهد بود. روزه یکی از مهمترین اعمال در ماه مبارک رمضان است. در ماه رمضان مسلمانان از طلوع فجر تا غروب آفتاب روزه می‌گیرند. مسلمانان در این ماه برای گناهان گذشته استغفار، برای هدایت دعا و با خویشتن‌داری و انجام کارهای خیر از وقت خود برای تجدید ایمان استفاده می‌کنند.

جشن‌های بهاری /۲/

جشنواره‌های شکوفه‌های گیلاس

برخی از زیباترین جشن‌های کوتاه‌مدت در جهان شامل جشنواره‌های شکوفه‌های گیلاس (همچنین به عنوان هانامی یا ساکورا-ماتسوری) در ژاپن شناخته می‌شوند. کل کشور توجه زیادی به درختان دارد و به محض اینکه این شکوفه‌ها ظاهر شوند، شهروندان ژاپنی آماده مهمانی هستند. این جشنواره‌های شکوفه‌های گیلاس اغلب روزهای مشخصی ندارند، همه اینها به زمان شکوفه‌دهی درختان بستگی دارد که به‌طور معمول بین مارس و مه اتفاق می‌افتد.

اعتقاد بر این است که سنت هانامی از حدود قرن هشتم است. در حالی که جشنواره‌های امروزی در زیر درختان شکوفه‌های گیلاس برگزار می‌شود، جشن‌های اصلی زیر درختان آلو برگزار می‌شد. امروزه مردم سراسر ژاپن در مکان‌هایی مانند پارک هیروساکی، پارک یونئو، باغ ملی شینجوکو گیو-آن، رودخانه مگورو و پارک میتسویکه با جمع شدن در زیر شکوفه‌های درختان گیلاس و لذت بردن از غذا و نوشیدنی با یکدیگر جشن می‌گیرند.

جشن‌های بهاری /۲/

جشنواره تخم‌مرغ

شهر زنیکا در بوسنی با یک وعده غذایی بزرگ از تخم‌مرغ‌های نیمرو در کناره‌های رودخانه بوسنا به استقبال اولین روز بهار می‌رود. ساکنان و بازدیدکنندگان در حالی که با کاسه‌های غول‌پیکر تخم‌مرغ آماده هستند، زیر چادرها دور هم جمع می‌شوند تا در فصل جدید بهار غذا بخورند، بنوشند، از موسیقی لذت ببرند اما چرا تخم مرغ؟ شاید درست حدس زده‌اید؛ تخم‌مرغ‌ها نماد تولد زندگی جدید (تولد دوباره) هستند، موضوعی رایج در میان بسیاری از جشن‌های بهاری.

جشن‌های بهاری /۲/

رژه گل‌ها

در حالی که هلند به‌دلیل مزارع زیبای لاله‌هایش در جهان شهرت دارد، رژه گل‌ها در هلند، فراتر از لاله‌های سنتی، تنوع بسیار بیشتری از گیاهان را به نمایش می‌گذارد. هر بهار، دسته‌ای از شناورهای پر جنب و جوش و خلاقانه پر از سنبل، نرگس و لاله در «منطقه گل‌ها» در هلند، همراه با موسیقی و سایر سرگرمی‌ها رژه می‌روند. هر خودروی حاضر در رژه با دسته‌های گل بسیار رنگارنگ و بسیار زیبا تزئین شده که به شکل اشیایی برای شهروندان و گردشگران ساخته شده است. در واقع، این رویداد به‌طور معمول هر سال نزدیک به یک میلیون بازدیدکننده را جذب می‌کند!

جشن‌های بهاری /۲/

منابع

aspeninstitute.org

homeschoolacademy.com

kids.nationalgeographic.com

انتهای پیام