هر جا که هستید باشید، پاوربانک‌های راشا همراه شما هستند

این روزها که حجم نامحدودی از اطلاعات بین تجهیزات الکترونیکی، رد و بدل می‌شود، پیغام Low battery یا هشدار اتمام ذخیره باتری موبایل به یکی از کابوس‌های بشر تبدیل شده است. درحالی که لزوم در دسترس  بودن شبانه‌روزی و روشن بودن تلفن همراه در هر شرایطی، بیش از هر زمان دیگری ملموس است. با وجود […]

این روزها که حجم نامحدودی از اطلاعات بین تجهیزات الکترونیکی، رد و بدل می‌شود، پیغام Low battery یا هشدار اتمام ذخیره باتری موبایل به یکی از کابوس‌های بشر تبدیل شده است. درحالی که لزوم در دسترس  بودن شبانه‌روزی و روشن بودن تلفن همراه در هر شرایطی، بیش از هر زمان دیگری ملموس است.
با وجود این که شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه، در تولید باتری‌های با ظرفیت بالا با یکدیگر رقابت دارند؛ اما موفق به ارائه راهکاری تجاری برای در دسترس عموم قرار گرفتن این تکنولوژی‌ها نشده‌اند.
در بسیاری از کشورها برای مقابله با این معضل، راه حل «ایستگاه‌های اجاره پاوربانک» مطرح شده که آمار و ارقام، نشان از استقبال مردم دارد.

اتمام شارژ تلفن؛ دغدغه‌ای جهانی
با تنگ‌تر شدن رابطه زندگی روزمره با تجهیزات هوشمند، مفاهیم جدیدی به دایره لغات افزوده شده که از آن‌ جمله می‌توان به نوموفوبیا – NOMOPHOBIA یا «ترس جدایی از موبایل» اشاره کرد؛ عارضه‌ای که با توسعه دستگاه‌های ارتباطی، به‌ویژه موبایل، ابعاد گسترده‌ای یافته است.
این پدیده به معنای بروز اضطراب هنگام قطع ارتباط یا تمام شدن باتری، جا گذاشتن و یا گم کردن تلفن همراه است.
علاوه بر این، در سال‌های گذشته واژه‌های جانبی دیگری از جمله «دلهره پایان باتری» به فرهنگ عمومی جوامع راه یافته و باعث شده است کشورهای توسعه یافته از جمله چین، به کارگیری پاوربانک‌های اشتراکی را در دستور کار قرار دهند.
براساس آمارهای شرکت تحقیقاتی iResearch چین، صنعت اجاره پاوربانک در سال ۲۰۱۸، حدود ۱۴۰ درصد رشد داشته است.
درحالی که انتظار می‌رفت به خاطر کرونا، این رشد در سال ۲۰۲۰ با توقف همراه باشد؛ برآوردها حاکی است که این رشد در سال‌های پیش رو به ۵۰ تا ۸۰ درصد می‌رسد و شرکت‌های نوپا به طور پیوسته، ایستگاه‌هایی را در شهر‌ها قرار می‌دهند تا اضطراب افراد را برای خاموش شدن تجهیزات هوشمندشان به صفر برسانند.
مطالعات شرکت «ال‌جی» و برخی سازمان‌های دیگر نشان می دهد ۶۰ درصد مردم وقتی شارژ موبایل‌شان به ۲۰ درصد می‌رسد، رفتارهای نامتعارفی نشان می‌دهند که بارزترین آن‌ها عجله در کارها و شتاب در حرکت است. بنابراین، اجاره پاوربانک برای افرادی که ساعات زیادی را خارج از منزل یا دفتر کار خود می‌گذرانند، مفید است.

وضعیت جهانی «پاوربانک‌های اشتراکی»
براساس گزارش Trust Data، در سال ۲۰۱۹ بزرگترین بازار اشتراک پاوربانک با ۱۵۰ میلیون کاربر، متعلق به چین بوده است.
آمریکای شمالی نیز علاوه بر بازار بزرگش، پتانسیل رشد خوبی دارد. سایر کشورها مانند اندونزی، سنگاپور، مالزی و کشورهای اروپایی نیز رونق این بازار را تجربه می‌کنند و شهرهایی مانند هنگ‌کنگ و دبی با ورود به این حوزه، رقابت‌های استارتاپی در این زمینه را شاهدند.
بازار جهانی اشتراک پاوربانک در سال ۲۰۱۹، حدود ۸.۸ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد مرکب سالانه آن تا سال ۲۰۲۷ به ۱۸.۴ درصد برسد.

ایران در بازار
«پاوربانک‌های اشتراکی»
مانند دیگر حوزه ها، متخصصان کشورمان دست روی دست نگذاشته و پلتفرم جذابی را به بازار عرضه کرده‌اند تا آرامش روانی هموطنان را که با محدودیت‌های بسیاری در این زمینه دست‌وپنجه نرم می‌‌کردند، تامین کنند.
البته، تا رسیدن به نتیجه ایده‌آل، زمان زیادی مانده است. اما نمی‌توان منکر شد که «راشا» با دغدغه‌مندی خود به حوزه‌ای بکر و پرریسک قدم نهاده و در کنار اهداف تجاری، مسئولیت‌های اجتماعی را مد نظر داشته است. بر این اساس، بر ‌آن شدیم با گشت‌و‌گذاری در شهر، ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

راشا، پاسخ به یک نیاز عمومی روزافزون
نیاز روز افزون فوق، باعث شد «استودیو نوآوری چاووش» و شرکت «باوند پایا تاب» با راه‌اندازی سرویس اجاره پاوربانک «راشا» در شهرهای بزرگ، به یاری شهروندانی بروند که براساس شرایط زندگی امروزی، صبح از خانه خارج شده و باتوجه به مسافت‌ طولانی، ممکن است تا دیرهنگام به خانه برنگردند.
این افراد، بیشتر وقت خود را در فضاهای عمومی می‌گذرانند و موبایل‌شان اصلی‌ترین شریک کار و زندگی آن‌هاست و اتمام باتری موبایل یعنی خارج شدن از وضعیت نرمال زندگی و تبعات آن.
درحقیقت، راشا با ارائه راه حل شارژ موبایل، علاوه بر مهیا کردن دسترسی افراد، موجب کاهش اضطراب و رفتارهای پرخاشگرانه در جامعه می‌گردد.
این ایده که شکل‌گیری آن به زمستان ۱۳۹۷ باز می‌گردد با بررسی نمونه‌های جهانی و طراحی یک مدل اقتصادی، در سال ۹۸ به استقرار یک نمونه اولیه منجر شد. سرویس راشا با طی این مراحل، به مرحله بلوغ فعلی رسید:

  • مدل‌سازی کامل کسب‌وکار.
    پیاده‌سازی هسته نرم‌افزاری و سامانه اینترنت اشیا توسط تیم مستقر در استودیو نوآوری.
    توسعه و بومی‌سازی پلتفرمی برای کنترل ترمینال‌های عمومی که محصول مهندسی معکوس سرویس‌های ۳۳ شرکت موفق بین‌المللی بود.
    مهندسی معکوس همزمان ایستگاه‌ها.
    اخذ مجوز و تولید قانونی آن در کارخانه باوند.
    راه‌اندازی در تهران به صورت رسمی و نصب ایستگاه‌های راشا در رستوران‌ها، مراکز خرید و فضاهای عمومی.

راشا در کدام مکان‌های تهران حضور دارد؟
پیدا کردن ایستگاه‌های راشا در سطح شهر کار پیچیده‌ای نیست. برخی از مکان‌های استقرار ایستگاه‌های راشا از این قرار است:

  • باغ کتاب تهران.
    مجموعه ورزشی انقلاب، شامل فوت‌کورت، سالن‌های ورزشی و رستوران‌ها.
    فرودگاه بین‌المللی امام خمینی.
    سالن‌های همایش از جمله سالن همایش صداوسیما، صندوق توسعه تعاون و ….
    رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها از جمله کافه شمرون، باگت، تیوان، نارینا و ویونا.
    سوپرمارکت‌های بزرگ مانند‌‌هایپر نجم.
    بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مانند خاتم‌الانبیا، پانزده خرداد، فرمانیه، ساسان، آتیه و مدرس.

کارکرد ایستگاه‌های راشا
ایستگاه‌های راشا شامل دو سری ایستگاه‌های فروشگاهی و عمومی است که عمده تفاوت آن‌ها در تعداد پاوربانک‌ها و مدل فیزیکی است. هر ایستگاه دارای تعدادی شکاف نگهداری پاوربانک است و دریافت، تست و تحویل پاوربانک به صورت خودکار انجام می‌شود.
ایستگاه‌های فروشگاهی در چند مدل طراحی و تعبیه شده‌اند، ازجمله:

  • رومیزی با ۶ و ۱۲ پورت.
    ایستاده با ۱۲ و ۲۴ پورت.
    عمومی به صورت ایستاده ۲۴ پورت، ۳۶ پورت و ۴۵ پورت، با نمایشگر راهنما.

کلیه ایستگاه‌ها از طریق پروتکل اختصاصی اینترنت اشیا راشا کنترل و تمام فرآیندها به صورت خودکار صورت می‌گیرد.
راشا سرویسی جذاب برای کسب‌وکارها
واحد‌های تجاری، می‌توانند با نصب ایستگاه‌های راشا، جذابیت عمومی کسب‌وکار خود را افزایش دهند. نصب ایستگاه‌های شارژ راشا برای کسب‌وکارها زحمتی نخواهد داشت و فضای کوچکی را اشغال می‌کنند.

چگونه از سرویس راشا استفاده کنیم؟
استفاده از سرویس «راشا» به سادگی آب خوردن است! کافی است اپلیکیشن راشا را دانلود و روی گوشی خود نصب کنید. هربار که نیاز به شارژ موبایل داشتید، به یکی از ایستگاه‌های راشا بروید و پاور بانک را امانت گرفته و در تمام طول روز با خود همراه داشته باشید. با اتمام کارتان می‌توانید آن را به یکی از ایستگاه‌های راشا تحویل داده و در صورت لزوم پاوربانک پر دیگری را بردارید. اپلیکیشن، به شما خواهد گفت نزدیک‌ترین ایستگاه راشا در کجا قرار دارد.
بعد از نصب اپلیکیشن راشا، این سه کار را انجام دهید:

  • کد مربعی روی دستگاه را با دوربین موبایل اسکن کنید.
    پاوربانک را تحویل بگیرید و موبایل‌تان را شارژ کنید.
    برای بازگرداندن پاور بانک، آن را در دستگاه قرار دهید.

اپلیکیشن راشا در دو نسخه اندروید و وب‌اپلیکیشن از طریق کافه‌بازار و وب‌سایت راشا قابل نصب است.
نسخه وب‌اپلیکیشن بر روی آیفون و آیپد، گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی و همچنین کامپیوترهای کیفی قابل نصب است.

مشخصات پاوربانک‌های راشا
پاوربانک‌های راشا به طور کلی دارای این شرایط هستند:

  • قدرتمند، ایمن، راحت، سریع، سبک و خوش‌سایز.
    مجهز به یک کابل و سه نوع سوکت، مناسب برای همه گوشی‌ها.
    دارای آخرین فن‎آوری‌های محافظت در مواقع شارژ از جمله محدود سازی جریان، پیشگیری از شارژ اضافی و محافظت از خروجی.
    هر پاوربانک برای دوبار شارژ گوشی کافی است و در جیب و در کنار موبایل جا می‌شود.
    پاوربانک‌های راشا از نوع شارژ سریع یا Fast Charge هستند.
    تهیه شده از تامین‌کنندگان سلول‌های لیتیومی مرغوب که برای برندهای معتبری همچون Anker تولید می‌نمایند.

لزوم و نیاز به فرهنگ‌سازی
بررسی‌های میدانی از ارتباط خوب بین شهروندان و سرویس راشا حکایت دارند؛ به‌طوری که حتی با هشتگ «نجات بخش موبایل» در حال معرفی آن به دیگران هستند.
با این حال، نباید فراموش کرد توسعه این سیستم که فقط یک سال عمر دارد، نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی است. البته تجربه نشان داده که شهروندان با این سرویس‌ها که نیازهای شخصی آن‌ها را هدف قرار داده‌اند، خیلی زود ارتباط برقرار می‌کنند.

فن‌آوری راشا
راشا از فن‌آوری اینترنت اشیا بر بستر شبکه موبایل برای ارتباط با ایستگاه‌ها استفاده می‌کند. در زمان راه‌اندازی راشا در کشور، پلتفرمی برای شبکه‌های اینترنت اشیا وجود نداشت. بنابراین، تیم راشا پروتکل ارتباطی بین سامانه مرکزی و ایستگاه‌ها را از پایه طراحی و به‌صورت کاملا بومی اجرا نمود.
سامانه مرکزی راشا، یک سیستم ابری جامع شامل زیربخش‌های مختلفی از جمله ابرک مدیریت سخت‌افزار، ابرک تجاری و سامانه مدیریت اجاره است. این سیستم از یک طرف عملکرد ایستگاه‌ها را کنترل می‌کند. از سوی دیگر، ارتباط با کاربران از طریق درگاه‌های مختلف اپلیکیشن یا اتصال به سامانه‌های بانکی، USSD یا اپلیکیشن‌های دیگر در این بخش‌ها انجام و کل فرآیند توسط این سیستم راهبری می‌شود.
طراحی ایستگاه‌ها با اعمال میکروکد اختصاصی راشا، به گونه ای است که می‌توان از این دانش برای ایجاد هرنوع کیوسک خودکار ارائه خدمات شهری استفاده کرد. حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل، شارژ خودروهای الکتریکی یا تعویض باتری موتورسیکلت، کیوسک‌های خودکار ارائه خدمات و بسیاری کسب‌وکارهای نوظهور از آن جمله اند.

راه‌های ارتباط با راشا
برای اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱-۹۱۰۱۵۲۵۹ تماس گرفته و یا به وب‌سایت rasha.app مراجعه کنید.