معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست مطرح کرد؛

«پست» ارائه دهنده گسترده ترین خدمات بین سازمانی

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم وضعیت و حال صنعت پست در کشورمان خوب است، چرا که این صنعت از یک سو متاثر از شرایط اقتصادی و از سوی دیگر در سطح بالایی وابسته به عملکرد نیروی انسانی و زیرساخت­های فیزیکی است، گفت: موضوع توسعه هوش‌ مصنوعی و فناوری‌های تحول‌آفرین به‌عنوان یکی از ابزارهای کارآمد برای توسعه و بهره‌وری، می­توانند تحول چشمگیری در افزایش بهره­وری در حوزه خدمات پستی را به دنبال داشته باشد.

کلمه نیوز_ به نقل از خبرگزاری ایسنا محمد احمدی اظهار کرد: «ماهیت نمایشگاه بین‌المللی پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته؛ هم کارکرد عمومی و کارکرد اختصاصی برای پست دارد؛ طبیعتاً اهداف برگزاری این نمایشگاه، همه انتظاراتی که در نمایشگاه‌های مشابه وجود دارد را پوشش خواهد داد. پست یک شبکه‌ی ارتباطات فیزیکی است که مجموعه‌ی از خدمات را مبتنی بر نیاز و خواسته آحاد جامعه برای گروه¬های هدف در مدل‌های مختلف کسب و کار ارائه می‌دهد، بنابراین وقتی از صنعت پست سخن گفته می‌شود از یک اکوسیستم شبکه ارتباطی حرف می¬زنیم که فعالیت‌های زیاد و بازیگران متعددی را شامل می‌شود.»

وی افزود: «فعالین در حوزه¬های تجاری، عملیاتی، فنی، حقوقی، زنجیره تامین و بسیاری حوزه¬های دیگر لایه‌های مختلف اکوسیستم صنعت پست را تشکیل می¬دهند، اگر چه هنوز یک تعریف شفاف و واضح که بتواند همه لایه¬های صنعت پست را پوشش دهد، وجود ندارد، از این جهت کارکرد مهم دیگری که می¬توان برای نمایشگاه صنعت پست متصور شد، این است که بتواند قواره، اندازه و حدود و ثغور صنعت پست را قدم به قدم شکل دهد، فعالان این صنعت در کنار هم قرار بگیرند و بازیگران اصلی و خردی که در این حوزه نقش آفرینی می¬کنند، کم کم و در کنار یکدیگر چارچوب کلانی که تعریف صنعت پست را شامل شود را ترسیم نمایند. طبعاً این هدف کارآمدی بسیاری برای بهبود خدمات در آینده این صنعت خواهد داشت.»

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست به تشریح ویژگی‌های خدمات پستی پرداخت و عنوان کرد: «برای تعریف صنعت پست، لازم است مشخصات خدمات پستی را تعریف کنیم که بتوان حد و مرز خدمات پستی را از دیگر خدمات حوزه حمل و نقل مشخص نماید.»

وی ادامه داد: «چارچوب تعریف شده‌ای برای خدمات پستی مبتنی بر قانون و اساس‌نامه شرکت پست آمده است، که مهم¬ترین ویژگی آن هر آنچه که از یک فرستنده به یک یا چندین گیرنده، به‌صورت فیزیکی یا الکترونیکی یا ترکیبی از آن فرستاده شود، با مشخصات و حدود مشخص از لحاظ وزن و ابعاد در حوزه خدمات پستی قرار می¬گیرد؛ علاوه بر این ادارات پست در سراسر دنیا همواره مبتنی بر نیاز و خواست جامعه، خدمات متعدد دیگری را که الزاماً منجر به یک جابجایی فیزیکی نمی¬شود را نیز در سبدخدمات خود داشته¬اند، همین مساله دایره خدمات پستی را بسیار گسترده می¬کند، به طوری که می¬توان ادعا کرد که پست بین سازمانی¬ترین سازمان خدماتی کشور است.»

احمدی در پاسخ به اینکه اوضاع پست در حال حاضر چگونه است، تصریح کرد: «یک روند تاریخی در حوزه صنعت پست همیشه وجود داشته است که تقریباً در تمام کشورهای دنیا نیز مشابهت دارد؛ کسب‌وکارهای پستی به‌جهت وابستگی سطح بالای آن‌ها به نوع عملکرد نیروی انسانی و ابزارها و امکانات فیزیکی که خود متاثر از عوامل بیرونی دیگری مثل زیرساخت¬های حمل¬ونقل زمینی و هوایی، شرایط جغرافیایی، وضعیت جوی و آب و هوایی، ارتباطات بین‌المللی، قوانین و مقررات نهادهای تاثیرگذار مثل گمرک و سازمان¬های تاثیرگذار داخلی و … هیچ وقت حاشیه‌سودی بالایی ندارند.»

احمدی کارکرد صنعت پست در جابه‌جایی و در جهت رساندن یک مرسوله به مصرف کننده نهایی را پایین آوردن هزینه‌ها دانست و گفت: «چیزی که مشخصاً در زنجیره تولید یک کالا به‌عنوان آخرین مرحله که تحت‌عنوان کانال و بستر فروش تلقی می‌شود، در خدمات پستی بر این ویژگی تاکید دارد که متولیان پستی به‌دنبال بهینه‌سازی حداکثری شبکه‌های حمل و نقل فیزیکی و توزیع باشند تا متاثر از آن بتوان هزینه‌های مورد نظر را برای مصرف‌کننده پایین آورد. به‌طور کلی خرده‌فروشی‌ها این ماهیت را دارند و از این جهت به‌صورت تاریخی هیچ وقت صنعت پست به‌لحاظ اقتصادی یک صنعت پیشرو و با توان اقتصادی بالایی نبوده است که اساساً رسالت آن نیز چنین نبوده است.»

وی ادامه داد: «به همین دلیل است که در اکثر کشورهای دنیا حمایت دولت‌ها از سطحی از خدمات پستی تحت عنوان خدمات همگانی که به‌عنوان بخشی از خدمات رفاه اجتماعی قابل تعریف است، وجود داشته و در این زمینه توسعه‌یافته‌ترین کشورهای دنیا نیز هنوز علیرغم اینکه مدل اقتصاد خصوصی و الگوهای اقتصاد بازار آزاد در آن¬ها نهادینه است، اما شبکه‌های پستی را حمایت و به صورت دولتی اداره می‌کنند، چرا که استقرار شبکه پایدار ارتباطات فیزیکی بخشی از وظیفه‌ دولت محسوب می‌شود و آثار بلندمدتی در حوزه اقتصاد، محیط زیست و مهاجرت به شهرها را در پی خواهد داشت.»

معاون فنی بازرگانی شرکت ملی پست، وضعیت کنونی پست در کشورمان را متاثر از شرایط اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد: «وضعیت ما در صنعت پست کشور علاوه بر مواردی که ذکر شد، چالش‌های اقتصادی کشور و مشکلات نهادی در حوزه رعایت قوانین و مقررات در نظام اقتصادی و بازار این صنعت را نیز به‌همراه دارد و یکی از دلایلی که این نمایشگاه را حائز اهمیت و کلیدی می¬نماید، جلب توجه دادن به همین نکته خواهد بود که ما بتوانیم مبتنی بر این وضعیت در فضای کسب و کار، مسائل مهم برون رفت از مشکلات صنعت را مطرح کنیم و به‌دنبال راه حل باشیم. با این توضیحات قطعاً نمی‌توانیم بگوییم حال پست در شرایط فعلی، خوب است.»

احمدی درباره پیشرفت‌های صورت گرفته صنعت پست، گفت: «طی چند ساله‌ی اخیر چند جریان اتفاق افتاده است؛ اولاً به‌صورت کلی از نزدیک به دو دهه گذشته توسعه بدیل¬های الکترونیکی باعث شد که حجم مرسولات پستی از نوع نامه و پاکت کمتر شود و این اتفاق جریان خدمات پستی را به‌لحاظ نوع محصولات دست‌خوش تغییر کرد. همزمان توسعه تجارت الکترونیک، به‌ویژه با تاثیرپذیری از ماجرای پاندمی کرونا شرایطی را به‌وجود آورد که متناسب با کاهش مرسولات از نوع پاکت و نامه، بسته‌ها و امانات پستی افزایش پیدا کردند. طبعتاً زیرساخت و فرآیندی که برای در این شرایط مورد نیاز است، ماهیت کاملاً متفاوتی به‌لحاظ لجستیک، فضا و نوع بسته‌بندی، زیرساخت حمل¬ونقل و منابع انسانی خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «موضوع پاندمی کرونا یکی از اتفاقاتی که شکل داد توسعه استفاده مردم و مصرف‌کنندگان لایه‌های مختلف از خدمات پستی بود. این واقعیت رخ داد که برخی که شاید تجربه و اعتماد به خدمات ارسال پستی را نداشتند، علاقه پیدا کردند تا این خدمات را تجربه کنند تا جایی که سفارش نان را هم از طریق سرویس‌های پیکی ثبت کردند. خدماتی که اشاره شد چند لایه دارد که اول مربوط به خدمات خرید و فروش اینترنتی است که ماهیت بین¬شهری دارد و دیگری جنبه پیکی و درون¬شهری دارد. این اتفاقات ماهیت خدمات پستی را تغییر دادند، از طرفی افزایش حجم بسته‌ها زیرساخت‌های مورد نیاز را متاثر کرد که لزوم توجه متفاوت به فعالین این صنعت را ایجاب کرد و مهم‌تر از همه درخواست و نیاز مشتری‌ها نسبت به خدمات پستی، حساسیت و توجه مشتریان نسبت به این خدمات را بالاتر ‌برد.»

معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست در بخش دیگری از سخنان خود به فرصت‌های جدید برای پست اشاره کرد و با بیان اینکه فرصت مغتنمی برای دفاتر پستی ایجاد شده است تا در این چارچوب به سمت و سویی حرکت کنند که مجبور باشند نیاز مشتریان را محقق کنند و عملاً این موضوع به ارتقای خدمات پستی خواهد انجامید، ادامه داد: «در کنار این واقعیت‌ها موضوع توسعه هوش‌ مصنوعی و فناوری‌های تحول‌آفرین هم به‌عنوان یکی از ابزارهای کارآمد برای توسعه بهره‌وری مورد توجه است که از این جهت نفوذ این فناوری‌ها درحوزه خدمات پستی محسوس است و زمینه‌های آن در استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین و مثل خدمات اسنپ دیده می‌شود.»

احمدی با تاکید بر این نکته که نیازهای مشتریان به خدماتی که شبکه¬های پستی ارائه می¬دهند، بسیار متنوع است، گفت: «خدمات ارزش¬افزوده پستی به تعداد نیاز گروه¬های مختلف مشتریان است، شرکت¬های بزرگ پستی عموماً بسترهای اصلی برای رساندن مرسولات از مبداء به مقاصد را ایجاد می¬کنند، این شرکت¬های کوچک و استارتاپی هستند که با طراحی و ارائه خدمات ارزش¬افزوده مورد نیاز مشتریان در همکاری با شبکه¬های پستی در گوشه¬های بازار هدف خود، ضمن ایجاد ارزش و منفعت برای خود و مشتریان، انعطاف¬پذیری و توسعه خدمات شرکت¬های بزرگ پستی را نیز موجب خواهند شد.»

گفتنی است نمایشگاه بین‌المللی پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته به همت شرکت ملی پست ایران از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ در مصلی بزرگ تهران برگزار می‌شود.