هدیه خدا به پرسپولیس، علت جا ماندن سپاهان و استقلال و معرفی‌ بهترین‌ها

حسین فرکی معتقد است حاشیه‌های لیگ بیست‌ودوم خوشایند نبود اما فوتبال در ایران سخت و متفاوت است و در این شرایط هر داوری دچار اشتباه می‌شود.

به گزارش ایسنا، لیگ بیست‌ودوم با همه فراز و نشیب‌هایش با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. رقابت‌هایی که جذابیت‌ زیادی داشت و کورس قهرمانی تا هفته پایانی ادامه پیدا کرد. حتی رقابت برای بقا در هفته پایانی قابل توجه بود و بسیاری از کارشناسان این فصل از رقابت‌های لیگ برتر را با کیفیت دانستند. 

حسین فرکی، مربی فوتبال که سابقه دو قهرمانی در لیگ برتر ایران را در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با کیفیت لیگ بیست‌ودوم و حواشی که در طول لیگ اتفاق افتاد، اظهار کرد: برداشتم این است که نیم فصل اول با نیم فصل دوم خیلی متفاوت بود. بعد حضور تماشاگران تفاوت به وجود آمد. حساسیت هفته‌های پایانی باعث شده بود بازی‌ها باکیفیت بالاتری با حضور هواداران پیگیری شود. در کورس قهرمانی هم سطح بالایی دیده شد. در بخش پایینی جدول هم جذابیت خاصی به وجود آمده بود.

بیشتر بخوانید

حاشیه‌های لیگ خوشایند نبود

او ادامه داد: اما به طور کلی در طول فصل متاسفانه شاهد حاشیه‌های زیادی در کنار زمین بودیم و اشتباهات داوری هم داشتیم. شاید با حضور کمک داور ویدیویی هم اشتباه داوری داشته باشیم. بخش‌ حاشیه‌ها در لیگ امسال خوشایند نبود اما لیگ در بخش کیفی نمره قابل قبولی گرفت. رقابت بین سپاهان، پرسپولیس و استقلال باعث شد خیلی‌ها بازی را دنبال کنند و از شش هفته مانده به پایان لیگ پیش بینی‌ها در خصوص قهرمان تغییر می‌کرد.

فرکی اضافه کرد: تیم‌های پایین‌تر از این سه تیم هم انگیزه کسب سهمیه داشتند. در این بخش هم حساسیت وجود داشت. پرسپولیس هم قهرمان شد اما در ابتدای لیگ نمی‌شد پیش بینی کرد چه تیمی قهرمانی می‌شود. پرسپولیس در زمان‌های حساس توانست پیروز شود و ملوان در یک بازی غیرقابل پیش‌بینی از سپاهان امتیاز گرفت.

هدیه خدا به پرسپولیس، علت جا ماندن سپاهان و استقلال و معرفی‌ بهترین‌ها

هدیه خدا به پرسپولیس

او ادامه داد: تساوی ملوان هدیه خدا به پرسپولیس بود. کسی این مساله را پیش بینی نمی‌کرد اما این اتفاق افتاد و این‌ها هم از جذابیت‌های فوتبال است. پرسپولیس قهرمان شد اما هر سه تیم بالایی در کورس قهرمانی حضور داشتند و خیلی از مسائل در قهرمانی پرسپولیس تاثیر داشتند. کار روحی – روانی و فنی خیلی مهم بود که کدام تیم می‌تواند بیشتر از فرصتش استفاده کند. پرسپولیس در این بخش جلو افتاد. استقلال و سپاهان شانس قهرمانی داشتند و امتیازات هم نشان داد تیم‌های با کیفیتی بودند.

این پیشکسوت فوتبال با بیان این‌که «پرسپولیس هرچه جلوتر رفت شرایط بهتری پیدا کرد» گفت: استقلال در هفته‌های پایانی  نشان داد که به شرایط ایده آلی رسیده و تیم خوبی داشتند و بازی‌های قابل قبولی نشان دادند. زوج قایدی و محبی توانست خیلی به استقلال کمک کند. حاصل مجموعه استقلال نتیجه‌اش این زوج بودند و تیم خوبی تشکیل دادند. به آن‌ها باید تبریک بگوییم اما در نهایت همه چیز به داربی و عملکرد خود این تیم برگشت.

هدیه خدا به پرسپولیس، علت جا ماندن سپاهان و استقلال و معرفی‌ بهترین‌ها

هزینه کردن دلیل خوبی برای قهرمان شدن نیست

او درباره عملکرد سپاهان در این فصل از رقابت‌ها بیان کرد: سپاهان باتوجه به تغییراتی که داشت، در ابتدای فصل کمی فراز و نشیب داشت. خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند سپاهان در این فصل شانس قهرمانی دارد اما یک بازی باعث شد کارشان را به خوبی تمام نکنند و برای چندمین بار موقعیت قهرمانی را از دست دادند. سپاهان با وجود هزینه زیادی که انجام داد نتوانست به نتیجه نهایی یعنی قهرمانی برسد و این فوتبال است و قوانینش اینگونه است. این مسائل تلخ و شیرینی‌های فوتبال است.

سرمربی پیشین سپاهان که با این تیم به قهرمانی لیگ برتر رسیده بود، اضافه کرد: در دوره ما شرایط متفاوت بود. ما آن موقع از نظر امکاناتی شرایط خوبی داشتیم اما از نظر مالی شرایط ضعیف‌تری داشتیم. آن تیمی را کرانچار بسته بود اما بازیکنان جوان خوبی داشتیم و بزرگان آن موقع تیم هم خیلی به ما کمک کردند. در زمان ما همه تلاش کردند که این اتفاق رخ دهد. هزینه کردن دلیل خوبی برای قهرمان شدن یا نشدن نیست. سپاهان آن موقع انتظار قهرمانی داشت و اگر این بازیکنان با مربی دیگری هم بودند این قهرمانی را به دست می‌آورد. زیبایی فوتبال به همین اتفاقات است. قهرمانی امسال دست سپاهان بود و نتوانست آن را به دست آورد.

کم توجهی دلیل سقوط مس کرمان بود

او درباره سقوط مس کرمان و نفت مسجدسلیمان عنوان کرد: شرایط تیمی را که می‌خواهد بماند یا سقوط کند، کاملا درک می‌کنم. در دوره‌ای که در نفت تهران بودم برای حفظ تیم می‌جنگیدیم و خودم هم این مساله را تجربه کردم. مس کرمان می‌توانست بماند اما سقوط نفت مسجدسلیمان از چند هفته قبل قابل پیش بینی بود. به نظر من دلیل این سقوط به مدیریت باشگاه برمی‌گردد. در مسجدسلیمان به تیم اهمیتی داده نشد و می‌شد پیش بینی کرد بازیکنانشان تمرکزشان را از دست دهند و این روی کیفیت‌شان تاثیر منفی داشت. در نهایت این تیم سقوط کرد و دلیل این سقوط به مسئولان ربط داشت. حیف بود چنین تیمی سقوط کند چون هواداران خوبی داشتند.

فرکی ادامه داد: مس کرمان در جایی بازی می‌کرد که دو تیم از این استان در لیگ برتر بازی می‌کرد و توجه به این دو تیم بیشتر بود. کادرفنی دو تیم دیگر قوی‌تر بودند و خوب عمل کردند. آن دو تیم به چیزی که حقشان بود، رسیدند. همه این‌ها به حمایت مدیریتی برمی‌گشت. کرمانی‌ها با انگیزه‌های بالایی در لیگ حضور پیدا کردند اما شاید آن هزینه و آن توجه لازم کمتر بود. شاید اگر توجه بیشتری بود مس کرمان در لیگ می‌ماند. کم توجهی دلیل سقوط این تیم بود.

هدیه خدا به پرسپولیس، علت جا ماندن سپاهان و استقلال و معرفی‌ بهترین‌ها

ویسی از جنس بازیکنان صنعت نفت بود

او درباره بازگشتویسی  و ماندن صنعت نفت در لیگ برتر بیان کرد: یکی از تیم‌های قابل احترام لیگ است و باقی ماندن این تیم ارزشمند بود. هواداران در آبادان با صنعت نفت زندگی می‌کنند و بازیکنان بزرگی مثل استاد دهداری در این تیم بازی می‌کردند. بازیکنان خوزستانیِ بزرگی در این تیم بودند. نمی‌شود صنعت نفت را در لیگ‌های پایین‌تر دید. ابتدای فصل این تیم مثل نفت مسجدسلیمان عمل کرد اما صنعت نفت متفاوت‌تر است چون سابقه و ریشه بزرگی دارد. جای خوشحالی دارد این تیم باقی ماند.

این مربی فوتبال اضافه کرد: در این شهر قرمز و آبی بی‌معنی است و فقط زرد طلایی معنا دارد. در کل سیاست‌گذاری مجموعه نفت خوب نبود و نتیجه‌اش تغییرات کادرفنی و مدیریتی بود که در فوتبال ما زیاد اتفاق می‌افتد. در این شرایط بازیکنان خیلی اذیت می‌شوند و به آن‌ها سخت می‌گذرد. ویسی خودش خوزستانی، باتجربه و از جنس بازیکنان است. روابط عمومی خوبی با بازیکنان برقرار کرده بود. عاطفه در تیم بسیار مهم است و از نظر روحی و روانی خیلی خوب با بازیکنان کار کرد و توانستند شرایط را تغییر دهند.

او با بیان این‌که «صنعت نفت در روز آخر خیلی زیر فشار بود» عنوان کرد: با این حال در نهایت جذابیت فوتبال باعث شد صنعت نفت بازی را ببرد و در لیگ بماند. به این گروه هم تبریک می‌گویم. خوشحالم این تیم ماند و از طرفی ناراحتم نفت و مس سقوط کردند. بازیکنان این دو تیم که هم تراز با لیگ برتری‌ها هستند و امیدوارم در آینده بیشتر دیده شوند و در نهایت یک تیم ملی قوی با کمک آقای قلعه‌نویی داشته باشیم.

هدیه خدا به پرسپولیس، علت جا ماندن سپاهان و استقلال و معرفی‌ بهترین‌ها

چه انتظاری دارید داور خطا نکند؟

فرکی درباره انتقادات نسبت به اشتباهات داوری در لیگ بیست‌ودوم عنوان کرد: اگر از همه مربیان لیگ بپرسید در این رابطه صحبت می‌کنند. شاید بعضی صحنه‌ها تاثیرگذار بود و همه مربیان حرف دارند اما یادمان باشد در جایی کار می‌کنیم که با همه جا متفاوت است. اگر کمک داور ویدیویی هم بیاید شاید چیزی تغییر نکند. فوتبال ما اصلا باید در شرایطی قرار بگیرد که امیدوار باشیم روزی این اشتباهات کمتر شود. داوران هم منکر اشتباهاتشان نیستند اما در جایی کار می‌کنیم که عوامل مختلفی تاثیرگذار است.

او ادامه داد: باید فرهنگ‌سازی کنیم که داورها از نظر وجدان کارشان را درست انجام می‌دهد و عدالت را برقرار ‌کنند. شاید اشتباه هم داشته باشند. بیایید اینگونه نگاه کنیم. مگر قضاوت قاضی به طور قطعی درست است؟ شاید گاهی اوقات قاضی هم اشتباه کند. چه برسد به این که داور در یک شرایط سخت و با کمبودها، اعتراضات و فشارها قضاوت کند. چه انتظاری دارید خطا نکند؟ اگر بدانیم عمدی در کار نبوده باید به داور تعظیم کنیم. سال‌هاست نتوانستیم موضوع هند را حل کنیم. مگر اینکه در این مورد VAR به کمک داوران بیاید. حتی با کلاس‌هایی هم که برگزار می‌شود، موضوع هند حل نشده است. در این شرایط قضاوت چطور ممکن است؟ باید به داور احترام بگذاریم.

هدیه خدا به پرسپولیس، علت جا ماندن سپاهان و استقلال و معرفی‌ بهترین‌ها

این پیشکسوت فوتبال در پایان در رابطه با بهترین‌های لیگ بیست‌ودوم پاسخ داد.

بهترین تیم: پرسپولیس

سپاهان، پرسپولیس و استقلال می‌توانستند بهترین تیم باشند. حتی مس رفسنجان و تراکتور هم تیم‌های باکیفیتی بودند. گل گهر هم خوب بود اما با جدایی قلعه‌نویی به مشکل خوردند. تیمی که از همه بهتر بود خود پرسپولیس بود اما نمی‌شود به طور مطلق اسم تیمی را نام برد.

بهترین مربی: یحیی گل محمدی

ما دو مربی خارجی در سپاهان و استقلال داشتیم. مس رفسنجان و تراکتور مربی خوبی داشتند اما مربی تیم قهرمان انتخاب خوبی است چون در بحران‌ها تیم را به شرایط ایده آل برگرداند و به قهرمانی رساند. یحیی گل‌محمدی بهترین مربی لیگ بود. باید به محمد ربیعی هم اشاره داشته باشم که ثبات خیلی خوبی داشت.

بهترین بازیکنان: محبی، قایدی، مغانلو، اسدی و ترابی

بازیکنان خوبی در لیگ امسال داشتیم اما تاثیرگذارترین بازیکنان از استقلال، سپاهان، تراکتور و پرسپولیس بودند. محمد محبی، مهدی قایدی، شهریار مغانلو، رضا اسدی و مهدی ترابی از باکیفیت‌ها بودند.

تاثیرگذار ترین مربی: پاکو خمس

همه مربیان قابل احترام هستند. هر کسی نظر شخصی‌اش را ممکن است داشته باشد اما بیشترین تاثیر را پاکو خمس گذاشت. شاید تیمشان جایگاه پایین‌تری داشت اما باتوجه به شرایطشان بسیار تاثیر گذاشت و نقشش بیشتر به چشم آمد. او توانست تیم خوبی را روانه مسابقات کند.

بهترین بازیکن خارجی: ریکاردو آلوس

سپاهان برخلاف گذشته بازیکنان خارجی تاثیرگذاری نداشت. رافائل سیلوا و یامگا از استقلال خوب و تاثیرگذار بودند. در پرسپولیس گولسیانی چون در ایران کار کرده بود، تاثیرگذار بود. از نظر من ریکاردو آلوس، بازیکن چپ پای تراکتور بازیکن باکیفیتی بود.

انتهای پیام