حبله رود طغیان کرد/ استان سمنان در آماده باش

ایسنا/سمنان حبله رود، تنها رودخانه دائمی حاشیه کویر، در شمال شهرستان گرمسار دچار طغیان شد.

به دنبال بارش شدید باران در مناطق بالادستی سد نمرود، رودخانه حبله رود دچار طغیان شد.
با طغیان این رودخانه، سیلاب های ناشی از بارندگی شدید در مناطق شمالی گرمسار و جنوب فیروزکوه، به سمت مناطق پایین دست رودخانه در شهرستان گرمسار در حال حرکت است.
محسن عسگری مدیرعامل آب منطقه ای سمنان در سفر این هفته به گرمسار و آرادان از کاهش محسوس دبی و آورد آبی این رودخانه دائمی و کاهش ورودی آب به سد نمرود خبر داده بود.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل  شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی گفت: ورودی آب به سد نمرود  کاهش شدیدی داشته است.

به گزارش ایسنا، در همین راستا، جلسه اضطراری ستاد پیشگیری ، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان سمنان به ریاست مهندس هاشمی ، استاندار سمنان در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری برگزار شد.
 این جلسه با هدف بررسی آخرین وضعیت جوی استان و اتخاذ تدابیر لازم جهت مقابله با تهدیدات احتمالی رگبار ، رعد و برق ، وزش شدید باد و سیلابهای احتمالی در استان و بویژه شهرستانهای گرمسار ، آرادان و سرخه تشکیل شده است.

سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان در این نشست تاکید کرد:با عنایت به نقش مهم اطلاع رسانی در پیشگیری از حوادث احتمالی ، صدا وسیمای مرکز سمنان ، نسبت به اطلاع رسانی به موقع هشدارها و اطلاعیه های ستاد مدیریت بحران هم از طریق رادیو و تلویزیون اقدام کنند. 

وی ضمن تاکید بر لزوم آماده باش اداره کل دفتر روستایی و شوراهای استانداری خاطرنشان کرد: دستگاه هلی متولی اطلاع رسانی مناسب را به تمامی دهیاران در خصوص آماده باش کامل و استقرار در روستاها انجام دهند.

وی از دهیاران در معرض سیل خواست: از طرق مختلف و بویژه از طریق بلندگوی مساجد روستا ، نسبت به اعلام هشدارهای هواشناسی و ستاد مدیریت بحران اقدام کنند.

هاشمی از اعضای ستاد مدیریت بحران استان و شهرستانها خواست: به صورت کامل در آماده باش بوده و در محل شهرستان حضور داشته باشند. همچنین پلیس راه استان از طریق استقرار تیم های پلیس در محورهای مواصلاتی استان حضور فعال داشته باشد. 

وی با اشاره به وجود دو اداره کل راه در استان گفت: مدیران کل راه و شهرسازی استان ، به تمامی پیمانکاران فعال طرف قرار داد ، نسبت به آماده باش کامل تجهیزات و ادوات سنگین و مساعدت لجستیک در صورت لزوم ، اطلاع رسانی کنند. همچنین هلال احمر استان پیش بینی لازم در خصوص تامین بسته های غذایی و همچنین اسکان احتمالی مسافران را مورد توجه قرار دهد.‌

استاندار سمنان عنوان کرد:  اداره کل آموزش و پرورش با هماهنگی فرمانداران استان نسبت به پیش بینی اسکان احتمالی مسافران در مدارس استان اقدام کنند.همچنین اداره کل امور عشایری استان ، هرچه سریع تر ، ضمن برقرار ارتباط با عشایر ، هشدارهای لازم را ابلاغ کنند.‌

وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اطلاع رسانی به باغداران در مسیر احتمالی سیلاب ، افزود: انتظار می رود که دانشگاههای علوم‌پزشکی استان آمادگی کامل جهت پذیرش احتمالی مصدومان را داشته باشند. 

وی با بیان اینکه باید بازدید از بندهای خاکی ، پل ها و … توسط اداه کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به انجام رسد تاکید کرد: شهرداری های استان ، بحث پاکسازی و لایروبی جوی های آب و پل ها را جدی گرفته و در حالت آماده باش کامل باشند. 

 هاشمی همچنین از فرمانداران سه شهرستان گرمسار ، آرادان و سرخه لیست کشیک خود را اعلام‌ کرده و دستگاههای امدادی و خدماتی، در صورت صدمه به زیر ساخت های مربوطه با قطع شبکه ، سریعا اقدام نموده و پیش بینی های لازم را لحاظ کنند.
انتهای پیام