اعلام جزئیات جشنواره جهانی فیلم فجر
گروه فرهنگی: اولین نشست خبری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور محمدمهدی عسگرپور دبیر این دوره از جشنواره به صورت مجازی امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در حال برگزاری است.در ابتدای این نشست محمدمهدی عسگرپور با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث به وجود آمدن شرایط متفاوت در کسب و کار […]
وی ادامه داد: جشنواره جهانی فیلم فجر در واقع اولین رویداد سینمایی بود که با کرونا مواجه شد. وقتی کرونا شیوع پیدا کرد، بحث تعویق جشنواره مطرح شد که در مرحله اول قرار شد در خردادماه سال گذشته جشنواره برگزار شود اما در آن سال در همه جای دنیا برای برگزاری جشنواره های بین المللی مجوز صادر نشد و ما نیز در ادامه به این نتیجه رسیدیم که با یک بیماری ناشناخته مواجه شده ایم بنابراین اولین جشنواره ای بودیم که برگزاری رویدادمان را لغو کردیم.
وی یادآور شد: در همین راستا به دنبال روش های مختلف از برگزاری جشنواره بودیم که یکی از این روش ها استفاده از پلتفرم های مختلف بود. در یک سال گذشته بسیاری از جشنواره های بین المللی برگزار شدند که برخی کاملا فیزیکی و برخی فیزیکی و مجازی و تعدادی نیز تنها به صورت مجازی برگزار شد. ما نیز با توجه به شرایط فعلی تصمیم گرفتیم که این دوره از جشنواره طبق تاریخ همیشگی یعنی نیمه اول خردادماه برگزار شود.
عسگرپور درباره ویژگی های این دوره از جشنواره توضیح داد: انتخاب فیلمهای جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دایمی انجام میشود. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک مجهولی نیست و همه جشنوارهها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنوارههای دیگر را رصد میکنند. از حدود ۲ سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما نیز در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام میدادند اما برخی از فیلمهایی که برای سال گذشته انتخاب شده بود عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند چون یا اکران شده بودند یا در جشنوارههای دیگر حضور پیدا کردند، به همین دلیل سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.
وی متذکر شد: همچنین نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده جزو بخش های مورد توجه جشنواره جهانی بود که با همکاری فیلمخانه ملی انجام می شود و امسال ۱۰ فیلم خارجی و ۴ فیلم ایرانی را مرمت کرده ایم که در جشنواره جهانی نمایش داده می شود. در بخش سینمای ژانر هم که روی فیلم هایی در ژانرهای خاص تمرکز می کند، ۵ فیلم خارجی و یک فیلم ایرانی خواهیم داشت. موضوع کارگاه ها نیز شامل حوزه کارگردانی، موسیقی فیلم و تدوین می شود. همچنین محل برگزاری جشنواره نیز پردیس سینمایی چارسو و بدون برگزاری بازار به صورت غیرفیزیکال خواهد بود. در محوطه پردیس چارسو نیز نمایشگاه پوسترهای سینمای ایران و پوستر فیلم هایی که در کشور کوبا به نمایش در آمده اند، برگزار می شود.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: یکی از موضوعاتی که امسال به دلیل شرایط کرونا قرار است، اتفاق بیفتد، استفاده از سالن های روباز است. پردیس چارسو در طبقه بالای خود یک سالن روباز را ایجاد می کند و همچنین در سینماکانون نیز یک سالن روباز وجود دارد که از آن استفاده می شود و فیلم های جشنواره در این سالن ها نمایش داده می شوند.
عسگرپور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از سال ۹۹ تا امروز برخی از مدیران سینمایی تاکید به برگزاری فیزیکی جشنواره های فیلم در کشور دارند، درحالی است که جشنواره های معتبر جهانی به صورت آنلاین برگزار می شود، گفت: در مورد جشنواره هایی که کاملا برگزار نمی شود باید بگویم اطلاعات شما در این زمینه کامل نیست، من فهرستی از جشنواره هایی دارم که قرار است برگزار شود و یا برگزار می شود که اکثر این جشنواره ها به صورت مجازی و فیزیکی خواهند بود. باید دید در کشورهایی که جشنواره ها به صورت فیزیکی و یا دوگانه برگزار شده، معترضانی هم داشته است یا خیر. این درخواست را دارم که اگر در این مورد حرفی است با آمار صحبت کنید.
وی عنوان کرد: یکی از مشکلات تاریخی ما این است که اکوسیستم آن موضوع را متوجه نمی شویم. زمانی که می گوییم سینما چیست، برخی می گویند تولید، برخی تولید و عرضه و برخی می گویند خود سینما و هرکسی به دید خود این مساله را نگاه می کند، اکوسیستم سینما از نظر من این است که جشنواره ها برای چه چیز شکل گرفته است؟ برخی از رسانه های زرد معتقدند جشنواره ها یک مهمانی است، اما اکوسیستم یک جشنواره موارد مختلفی را در برمی گیرد. شما می گویید کرونا به سینما آسیب جدی زده است و من این را قبول دارم اما در همین شرایط چند فیلم سینمایی تولید شده است که یکی از راه های نمایش فیلم ها جشنواره های سینمایی هستند.
عسگرپور در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره تغییری که در بودجه جشنواره با توجه به شرایط کرونا به وجود آمده است، توضیح داد: جریانی در طول چند سال گذشته در زمینه شفاف سازی در زمینه بودجه رخ داده که اتفاق خوبی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شفاف سازی رتبه اول را پیدا کرده است. گاهی بودجه یک جشنواره به اندازه تولید یک فیلم بلند است. کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار می شد تقریبا معادل بودجه یک و نیم تا دو فیلم متعارف بود اما در حال حاضر بودجه جشنواره جهانی با توجه به شرایط فعلی به اندازه بودجه نیم فیلم است که در نهایت بنیاد فارابی این بودجه ها را مشخص خواهد کرد. ردیف بودجه سال گذشته جشنواره یک و نیم میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که ما نیز تصمیم گرفتیم جلوی برخی از هزینه ها را بگیریم. امیدواریم بتوانیم این دوره از جشنواره را با بودجه نیم فیلم برگزار کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: جشنواره جهانی سکوی خوبی برای معرفی فیملسازان جوان ایرانی به خصوص در بخش رقابتی و بازار است و خوشبختانه ما جزو کشورهایی هستیم که هرسال فیلمسازان جوان در آن فیلم جدید می سازند که مشابه آن بسیار کم است. حتی در کشورهای اروپایی چنین فضایی وجود ندارد به گونه ای که برخی از فیلمسازان اروپایی سینمای ایران را «بهشت فیلمسازان اول» دانسته اند، در همین راستا در این دوره از جشنواره نیز شاهد حضور فیلمسازان جوان ایرانی هستیم.
وی درباره امکان حضور فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی در این دوره از جشنواره گفت: اگر اجازه دهید اطلاعات فیلم ها طی چند روز آینده اعلام می شود. درحال حاضر مشغول مذاکره با برخی از صاحبان فیلم ها هستیم البته متاسفانه تجربه نشان داده است که اعلام این اخبار در بود و نبود فیلم های مورد نظر تاثیر می گذارد، به عنوان مثال ما نام فیلم یک کارگردان معروف خارجی را اعلام می کنیم که در جشنواره حضور دارد، بعد تعدادی از ایرانیان چه در داخل و چه در خارج از کشور به صفحه مجازی آن هنرمند مراجعه می کنند و به او می گویند با ایران همکاری نکند که این اتفاق یک پدیده است که دلایل مختلفی دارد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰