رفتار‌های پرخطر عامل اصلی شرایط خاص بهداشتی و بیماری‌ها

خوزستان - معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: رفتار‌های پر خطر در حوزه‌های مختلف عامل اصلی ایجاد بسیاری از شرایط خاص بهداشتی و بیماری‌ها است.

کلمه نیوز – مهرداد شریفی معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: رفتار‌های پرخطر مانند؛ رانندگی پر خطر، پرخوری و تغذیه نامطلوب، زندگی بی تحرک، استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، مصرف موادمخدر، روابط جنسی پر خطر و محافظت نشده … عامل اصلی ایجاد بسیاری از شرایط خاص بهداشتی و بیماری‌ها است.

وی افزود: انسان‌ها این ویژگی طبیعی را دارند که بتوانند بر روی رفتارهایشان کنترل داشته باشند و رفتار‌هایی را که سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد را به وسیله خودتنظیمی حذف کرده و رفتار‌هایی را مانند: فعالیت بدنی، کنترل وزن، روش تغذیه سالم و… را جایگزین رفتار‌های غلط کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه این کنترل و برنامه ریزی همیشه در همه افراد اتفاق نمی‌افتد و این سوال پیش می‌آید که نظام سلامت و یا به عبارتی ما چکار کنیم؟ ادامه داد: تغییر رفتار یک اصطلاح نسبتا جدید در بهداشت عمومی است که به جای تغییرات شدید و گسترده در سبک زندگی فرد به ایجاد و مدیریت تغییرات کوچک برای رسیدن به اهداف قابل دسترس در حیطه سلامت تاکید دارد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان گفت: تغییر رفتار سلامت به روندی اطلاق می‌شود که در آن فرد نگرش، عقاید، ادراکات و احساسات خود را در جهت داشتن رفتاری که سلامت جسم و ذهن وی را افزایش می‌دهند، تغییر می‌دهند.

وی با بیان اینکه اصلاح این رفتار‌ها و هدایت افراد به سوی تغییر نیازمند مشاوره و ارائه راهکار‌های موثر از جانب افراد آموزش دیده است، اضافه کرد: در این رابطه و نظر به اهمیت شیوه زندگی سالم و با هدف ارتقای خدمات مشاوره در نظام بهداشتی این کارگاه اجرا می‌شود.

شریفی شاخص بیماری دیابت و قند خون بالا در خوزستان را ۱۸.۹ اعلام کرد و گفت: این درحالی است که شاخص کشوری ۱۴.۱ است، ضمن اینکه شاخص تری گلیسیرید در استان ۴۱.۷ و در کشور ۳۹.۰۵ است.