هوش مصنوعی کدام کسب و کارها را تهدید می‌کند؟

گروه اقتصادی:هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر کسب و کارهای اینترنتی دارد و همچنان در حال توسعه و تغییر است. با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی، کسب و کارها می‌توانند رفتار و نیازهای مشتریان را پیش بینی کنند و به طور دقیق تر به آنها خدمات ارائه دهند. به گزارش گسترش نیوز،سیستم‌های هوش […]

گروه اقتصادی:هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر کسب و کارهای اینترنتی دارد و همچنان در حال توسعه و تغییر است. با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی، کسب و کارها می‌توانند رفتار و نیازهای مشتریان را پیش بینی کنند و به طور دقیق تر به آنها خدمات ارائه دهند.

به گزارش گسترش نیوز،سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در خدمات مشتریان به صورت خودکار و بدون نیاز به مداخله انسانی، مانند پشتیبانی مشتری ۲۴ ساعته، پاسخگویی به سوالات مشتریان و موارد دیگر اثرگذار باشند. این تکنولوژی نوین می‌تواند در بهینه سازی فرآیندهای کسب و کاری کمک کند.

این اطلاعات می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشند، عملکرد خود را بهینه سازند و هزینه‌ها را کاهش دهند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند در بهبود فرآیند تحلیل داده‌ها، پیش بینی تقاضا، بهبود زمانبندی و مدیریت موجودی و همچنین بهبود فرآیند تولید و توزیع به کار گرفته شود.

هوش مصنوعی قادر است در بازاریابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین تاثیرات مثبتی را بر جای گذارد. با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی، کسب و کارها می‌توانند داده‌های کاربران را تجزیه و تحلیل کرده و به طور دقیق تر نیازها و علاقه‌های آنها را شناسایی کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارهای آنلاین به توسعه و رشد این صنعت کمک کرده است، اما در عین حال ممکن است تأثیرات منفی هم داشته باشد. در ادامه به برخی از این تأثیرات منفی اشاره می‌کنیم.
با استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیون، برخی از وظایف و فعالیت‌های قبلی انسانی در کسب و کارهای آنلاین می‌تواند جایگزین شود. به عنوان مثال، ربات‌ها و سیستم‌های هوشمند می‌توانند وظایف مشتری‌گرایی، پشتیبانی مشتری، پردازش داده‌ها و تحلیل‌های پایه‌ای را به صورت خودکار انجام دهند. این موضوع می‌تواند منجر به از بین رفتن برخی مشاغل انسانی و افزایش نرخ بیکاری شود.

با پیشرفت هوش مصنوعی، برخی از فعالیت‌ها که قبلاً نیاز به مهارت‌های انسانی خاصی داشتند، می‌توانند توسط سیستم‌های هوشمند انجام شوند. این مسئله می‌تواند به کاهش نیاز به مهارت‌های انسانی خاص و حتی ارزش کارکنان با مهارت بالا منجر شود.

در کسب و کارهای آنلاین، توانایی استفاده از فناوری و هوش مصنوعی می‌تواند بین شرکت‌ها تفاوت قائل شود. شرکت‌هایی که توانایی مالکیت و استفاده از هوش مصنوعی را ندارند، ممکن است با مشکلات روبرو شوند و در رقابت با سایر شرکت‌ها پس بمانند. این مسئله می‌تواند حفره دیجیتال را افزایش داده و در نتیجه نابرابری در دسترسی به فرصت‌های کسب و کار آنلاین را تشدید کند.در این راستا گفت و گویی با سیده نازنین موسوی، کارشناس اینترنت اشیا انجام شده است که در ادامه می خوانید.

کدام نوع از مشاغل توسط هوش مصنوعی با بیشترین تهدید مواجه هستند؟
برای پاسخ به این پرسش بهتر است که ابتدا نگاهی به گذشته و انقلاب صنعتی داشته باشیم. در آن مقطع زمانی، نقش ماشین آلات در انجام فعالیت های مختلف پررنگ‌تر از همیشه شد و تغییرات محسوسی در این زمینه شکل گرفت. فعالیت‌های فیزیکی که پیش‌تر توسط انسان انجام می‌گرفت، به ماشین‌ها سپرده شد. به این ترتیب، بخشی از اقدامات و فعالیت های افراد به تدریج حذف و به ماشین های جدید واگذار شد. حال با ظهور هوش مصنوعی شاهد وقوع اتفاق مشابهی هستیم و  این فناوری فعالیت‌های انسانیِ روتین را انجام می‌دهد. به عنوان مثال، در بحث تولید محتوا، طراحی های مختلف مانند طراحی عکس و ویدئو و موارد این چنینی، هوش مصنوعی وارد عمل می شود؛ بنابراین این نوع مشاغل بیشترین خطر را پیش روی خود می بینند.هوش مصنوعی یک فرصت طلایی برای درآمدزایی هنگفت در اختیار برخی کسب و کارها قرار می دهد.

کدام کسب و کارها می توانند از این بستر استفاده کرده و بیشترین درآمدزایی رو داشته باشند؟
کسب و کارهایی که به تولید محتواهای غیرتخصصی می پردازند، یک فرصت طلایی در اختیار دارند. به عنوان مثال مشاغل مختص به فروش، کدنویسی های ساده و برخی حوزه های دیگر می توانند از این تکنولوژی بهره برده و درآمد مطلوبی را کسب کنند. حقیقت امر این است که هوش مصنوعی از چندین سال قبل وجود داشته است و حال به شکل نمایان‌تری در دسترس همگان قرار دارد. دلیل این موضوع هم آن است که هوش مصنوعی در حال حاضر به صورت تجاری در دسترس اشخاص عادی قرار گرفته و افراد نیز کارهای معمولی با آن انجام می دهند. به عنوان نمونه، از این فناوری برای ویرایش عکس، فیلم و صدا استفاده می شود.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند در حوزه سلامت نیز تاثیرات مثبت و موثری داشته باشد؟
اخیرا اطلاعاتی در مورد کاربرد این فناوری در جهت بهبود برخی بیماری‌ها نظیر سرطان مخابره شده است. به این شکل که برخی تصویربرداری‌ها را هم در اختیار هوش مصنوعی پیشرفته و هم در دسترس گروه های پزشکی قرار می دهند. در ادامه هوش مصنوعی با درصد خطای بسیار پایین، وجود سرطان را تشخیص داده و به این صورت کمک شایانی به پزشکان شده است؛ بنابراین این امیدواری وجود دارد که هوش مصنوعی در آینده نزدیک تاثیرات مثبتی در این قبیل حوزه‌ها داشته باشد. طبعا به هر میزان که اطلاعات بیشتر و جامع تری در اختیار هوش مصنوعی قرار گیرد، نتایج بهتری نیز به دست خواهد آمد.

اشخاص باید داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری، پردازش و سپس به سیستم‌های هوشمند ارائه دهند تا خروجی مدنظر حاصل شود. نقش انسان در این زمینه غیر قابل انکار است و به عنوان مثال در ایجاد الگوریتم های مربوطه، می‌توانیم شاهد این موضوع باشیم؛ بنابراین برای موثر واقع شدن تکنولوژی هوش مصنوعی در حوزه‌ای نظیر پزشکی، ضرورت حضور افراد متخصص در حوزه های فناوری و سیستم های کامپیوتری به شدت حس می شود.

چه دانش هایی در رابطه با هوش مصنوعی باید داشته باشیم تا این تکنولوژی ما را از بازار کار حذف نکند؟
در یک نگاه کلی، هر فردی با هر جایگاه و شغلی می تواند از این بستر برای پیشبرد اهداف و کارهای مورد نظر خود استفاده کند. برخی از ابزارهای هوش مصنوعی مثل CHAT GPT، طی مدت اخیر رشد و توسعه بسیار خوبی در حوزه های کدنویسی،طراحی های مختلف، تولید محتوا، سایت و سئو، پژوهشی و تحقیقاتی داشته‌اند. هوش مصنوعی می تواند این کمک را به افراد کند تا در کم‌ترین زمان ممکن، میزان بهره وری در کار به بالاترین حد خود برسد.