سهم صنایع‌دستی خوزستان از سفره شیرین نیشکر

خوزستان - روز جهانی صنایع‌دستی روزی، برای پاسداشت هنرمندانی است که با تلفیق اندیشه و هنر ناب خود، زیبایی و طراوت را به زندگی می‌دمند و آثاری می‌آفرینند که هر کدام روایتی دارد؛ روایت‌هایی ناگفته از فرهنگ و تاریخ مردمی که آن‌ها را باید با گوشِ جان شنید.

کلمه نیوز – با توجه‌ به پ‍ی‍ش‍ی‍ن‍ه تاریخی خوزستان، این س‍رزم‍ی‍ن، پ‍ی‍وس‍ت‍ه ب‍س‍ت‍ر مناسبی برای رشد و بالندگی هنر و صنایع‌دستی در زمینه‌های م‍خ‍ت‍ل‍ف به شمار آمده و ه‍م‍چ‍ن‍ی‍ن تعدد فرهنگی مردم این دیار موجب شده تا صنایع‌دستی نیز از تنوّع چ‍ش‍م‍گ‍ی‍ری برخوردار شود.

این هنر اصیل، رسانه‌ای پویا و گویا از فرهنگ و هویت اصیل مردمی است که در هر نقش و نگار، در هر ظرافت و دکوراسیونی، حکایتی از باورها، آداب‌ورسوم و سنن را بازگو می‌کند؛ گویی هر هنرمند، با دستان خود، روح فرهنگ را در کالبد اثرش می‌دمد و آن را به ارمغان فرهنگ و تمدن به همگان تقدیم می‌دارد.

اما این هنر، فراتر از جنبه‌های فرهنگی، نقشی ژرف در پویایی اقتصاد و رونق اشتغال محلی و ملی هم دارد؛ دستان هنرمند، گنجینه‌ای از فرصت‌های شغلی را در دلِ خود نهفته دارند و در هر کارگاه کوچک، اشتغال و درآمد رونق می‌یابد.

با توجه به این نقش مهم و چندگانه، حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، گامی مؤثر در راستای حفظ و احیای گنجینه فرهنگی و ارتقای سطح زندگی جوامع است. با حمایت از این هنر اصیل، نغمه دلنشین فرهنگ و خلاقیت در تاروپود زندگی جاری می‌شود و درعین‌حال، اشتغال و اقتصاد محلی رونق می‌گیرد.

نقش نیشکر در رونق صنایع‌دستی خوزستان

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، با درک عمیق از اهمیت حفظ و احیای میراث‌فرهنگی و نقش صنایع‌دستی در اقتصاد کشور، گام‌های بلندی در جهت حمایت از هنرمندان این عرصه برداشته است؛ برگزاری جشنواره ملی شکرستان یکی از بارزترین اقدامات این شرکت در راستای این هدف است؛ این اقدام به نوعی راه میانبر این صنعت برای رونق اقتصاد محلی است.

این جشنواره ملی، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد گردشگری کشاورزی، هنرمندان صنایع‌دستی را گرد هم می‌آورد تا هنر بی‌بدیل خود را به نمایش بگذارند. در این آوردگاهِ ذوق و خلاقیّت، دست‌های هنرمند بومی، نقش‌هایی از اصالت و فرهنگ را بر تاروپود گلیم‌ها، سبدها، زیورآلات و دیگر مصنوعات نفیس می‌آفرینند. این امر ضمن معرفی و شناساندن این هنر به گردشگران و علاقه‌مندان، به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در این حوزه کمک شایانی می‌کند.

شرکت توسعه نیشکر با حمایت‌های مالی و معنوی خود و با برگزاری رویدادهایی نظیر جشنواره شکرستان و برپایی غرفه دائمی صنایع‌دستی در این شرکت، پلی میان هنرمندان و مخاطبان ایجاد و فرصتی برای تبادل ذوق و سلیقه و رونق اقتصادی فراهم آورده و نقشی اساسی در شکوفایی این عرصه ایفا می‌کند.

علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی، این شرکت از طریق خریداری صنایع‌دستی مناطق پیرامون و قراردادن آن در سبد هدایای تبلیغاتی، زمینه توانمندسازی و ارتقای سطح کیفی تولیدات آن‌ها را نیز فراهم کرده است. این حمایت‌ها نشان‌دهنده تعهد این شرکت به مسئولیت‌های اجتماعی خود و اهتمام آن به حفظ و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی است.