مدیران شرکت آنتی ویروس روسی تحریم شدند

دولت بایدن، یک روز پس از اعلام ممنوعیت فروش نرم افزار آنتی ویروس شرکت کسپرسکی (AO Kaspersky Lab)، تعداد ۱۲ مدیر ارشد این شرکت روسی را با اشاره به ریسک‌های امنیت سایبری، تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، مدیر توسعه کسب و کار، مدیر عملیاتی، مدیر حقوقی، مدیر ارتباطات شرکت و سایر مدیران ارشد کسپرسکی، هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «اقدام امروز علیه مدیریت شرکت کسپرسکی، تعهد ما برای اطمینان از یکپارچگی حوزه سایبری و حافظت از شهروندان آمریکایی در برابر تهدیدات سایبری مخرب را بارز می‌کند.

یکی از سخنگویان کسپرسکی با غیرموجه و بی‌اساس توصیف کردن این اقدام، گفت: این اقدام بر تاب آوری این شرکت تاثیری نمی‌گذارد زیرا شرکت‌های مادر یا تابعه یا یوجین کسپرسکی، مدیر اجرایی شرکت را هدف قرار نداده است.

این شرکت هرگونه ارتباط با دولت یا هرگونه ارتباط بین مقامات تحریم شده و مقامات نظامی یا اطلاعاتی روسیه را رد کرد.

این اقدامات نشان می‌دهد که دولت آمریکا در تلاش است تا هرگونه ریسک حملات سایبری روسیه مرتبط با نرم‌افزار کسپرسکی را از بین ببرد و به اعمال فشار بر مسکو ادامه دهد، زیرا اقدامات جنگی روسیه در اوکراین دوباره شتاب گرفته است و آمریکا، تحریم‌های جدیدی که بتواند علیه روسیه اعمال کند، در چنته ندارد.

شرکت AO Kaspersky، یکی از دو واحد روسی شرکت «کسپرسکی لَبز» است که پنج شنبه گذشته، در لیست سیاه تحریم‌ها قرار گرفت. مقامات آمریکایی مدعی هستند این شرکت با سرویس اطلاعات نظامی روسیه برای حمایت از اهداف اطلاعات سایبری مسکو، همکاری کرده است.

این تحریم‌ها با اقدام کم‌سابقه در ممنوعیت فروش، فروش مجدد و آپدیت محصولات کسپرسکی در آمریکا همزمان شد. این ممنوعیت از ۲۹ سپتامبر اجرایی خواهد شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند ارتباطات نزدیک این شرکت با دولت روسیه، ریسک امنیتی جدی برای آمریکا دارد و اجازه دسترسی نرم افزار کسپرسکی به سیستم‌های رایانه، می‌تواند به این شرکت امکان دهد اطلاعات حساس را از رایانه‌های آمریکایی به سرقت ببرد، بدافزار نصب کند یا آپدیت‌های حساس را ارائه نکند.

با محدودیت اعلام شده، معامله شرکت‌ها یا شهروندان آمریکایی با این شرکت و انجام تراکنش‌های مالی با مدیران تحریم شده کسپرسکی، ممنوع خواهد داد و دارایی‌های آنها در آمریکا بلوکه می‌شود.

واکنش کرملین به اقدام آمریکا علیه کسپرسکی

کرملین روز جمعه اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای ممنوعیت فروش نرم افزار کسپرسکی، اقدامی معمولی از سوی واشنگتن برای سرکوب رقابت خارجی با محصولات آمریکایی است.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، با اعلام این ممنوعیت، به خبرنگاران گفت: روسیه نشان داده است که از این ظرفیت برخوردار است و قصد دارد از شرکت‌های روسی مانند کسپرسکی، برای جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها استفاده کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: کسپرسکی یک شرکت بسیار رقابتی در بازارهای بین‌المللی است و تصمیم واشنگتن برای محدود کردن فروش آن، تکنیک مورد علاقه آمریکا در رقابت ناعادلانه است.

بر اساس گزارش رویترز، کسپرسکی اعلام کرده که گزینه‌های قانونی را برای تلاش برای حفظ فعالیت‌های خود دنبال می‌کند و تاکید کرده است معتقد است تصمیم آمریکا، مبتنی بر ارزیابی جامع یکپارچگی محصولات و خدمات کسپرسکی نبوده و فعالیت‌های این شرکت، تهدیدی برای امنیت آمریکا نبوده است. این شرکت اعلام کرده است که مدیریت خصوصی دارد و هیچ ارتباطی با دولت روسیه ندارد.

انتهای پیام