قاضی‌زاده هاشمی: نگذاریم بانک‌ها به نور چشمی‎ها تسهیلات دهند/تا آخر می‌مانم

به گزارش ایسنا، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار کرد: دیشب در برنامه مناظره انتخاباتی اقوام عزیز عرب و مازندرانی‌ها از قلم افتادند که از اینجا نسبت به آنان ادای احترام میکنم. ۷ هزار سال اقوام ایرانی مسالمت آمیز یک ایران […]

به گزارش ایسنا، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار کرد: دیشب در برنامه مناظره انتخاباتی اقوام عزیز عرب و مازندرانی‌ها از قلم افتادند که از اینجا نسبت به آنان ادای احترام میکنم. ۷ هزار سال اقوام ایرانی مسالمت آمیز یک ایران متحد درست کرده اند.در این دوره به خاطر فشردگی برنامه و خوب نبودن وضعیت مالی خیلی نتوانستم به سفر استانی بروم و به سکوهای رایگان گفت‌وگو با مردم بسنده می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب زنان به سرعت رشد کردند و از طرف دیگر نرخ تحصیلات دانشگاهی آنان به ۵۰ درصد رسیده، در حالی که میزان مشارکت اقتصادی آنان ۱۵ درصد است. در فرهنگ ایرانی خانه داری یک شغل است و از خانم خانه دار باید پشتیبانی شود. بنده جزو مدیران نهم و دهم بودم اکثر مدیران دولت سیزدهم نیز در دولت نهم و دهم وارد حوزه اجرایی شده ‌اند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه متاسفانه یازده تا سیزده میلیون جوان مجرد در آستانه ازدواج داریم که فرصت ازدواج ندارند درحالی که تمایل آن را دارند، گفت: دولت باید تسهیلاتی برای این امر با از بین بردن موانع مثل تحصیل ، مسکن، سربازی و … تعیین کند. بسته سربازی باید حل و فصل شود. در دولت مردم و خانواده یک میلیارد تومان اعتبار قرض الحسنه برای ازدواج، خرید جهیزیه، اشتغال و مسکن داده می‌شود. بودجه مان تا یک‌میلیون و هفتصد هزار ازدواج جوابگو است و محدودیت سنی ندارد اما برای ازدواج اول این تسهیلات داده می‌شود. در بنیاد شهید هدیه ازدواج نزدیک به ۲۰ میلیون تومان و تسهیلات ازدواج به اندازه ۴۰ میلیون تومان اهدا شد.

وی درباره ناترازی بانک ها عنوان کرد: ناتزاری بانک ها به دلیل عدم افزایش سهام صاحبان سرمایه است و تسهیلاتی است که به خود و شرکت هایشان می‌دهند. تورم تنها موضوعی است که همه کارشناسان جهان برای آن راهکار پیدا کرده اند. باید روند تولید تورم را با انظباط بخشی به وضعیت بودجه کاهشی کنیم و دیگری این که کسری بودجه واقعی در دولت وجود نداشته باشد. همچنین نظام بانکی منظبط شود. بانک ها را باید از بنگاه داری خارج کنیم و نگذاریم بانک ها به نور چشمی ها تسهیلات دهند. در بانک دی افزایش سرمایه را انجام دادیم.

وی ادامه داد: باید حساسیت مردم را از جا به جایی نرخ ارز کاهش دهیم. در بنیاد شهید از بنگاه داری خارج شدیم و بانک مرکزی نیز رشد نقدینگی را به زیر ۳۰ درصد رسانده و به زیر ۲۵ درصد نزدیک است. باید بین نقدینگی و رشد اقتصادی ارتباط وجود داشته باشد. پیش بینی می کنیم با همین کاری که در دولت سیزدهم آغاز شده تا یک سال مانده به پایان برنامه هفتم، تورم را به شش تا هفت درصد برسانیم. میانگین هزینه خانوار ایرانی حدود ۱۲ الی ۱۳ میلیون است. کمتر از این مقدار باید از خانواده ها حمایت کنیم. یک دهه عدم رشد اقتصادی را تجربه کردیم و ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک تر شد، در حالی که ۱۰۰ میلیارد دلار از یارانه انرژی به ثروتمندان داده می‌شود.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: کارت هوشمند انرژی برای هزینه های انرژی خانواده های ایرانی با فرض دو خودرو و یک خانواده سه نفره در سال اول ۴۰ میلیون، سال دوم ۶۰ میلیون و سال سوم ۹۰ میلیون یارانه انرژی داده می‌شود. از شروع دولت بنده این برنامه مطابق برنامه هفتم اجرا خواهد شد. به حوزه تولید نیز دستی زده نمی شود و این موضوع برای حوزه مصرف است. این مورد به اشتغال و از بین بردن بازار قاچاق کمک زیادی می کند. همچنین یارانه باید به ذی نفع آخر داده شود و باید مدیریت آن را به خود مردم و خانواده ها بدهیم. با این شیوه در سال اول ۳۰ درصد افزایش و نهایت به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس می رسد؛ البته برای خوش مصرفان این قیمت تغییر نمی‌کند.

این نامزد انتخاباتی با بیان اینکه طرح جامعه یارانه و مالیات را اجرا خواهیم کرد، یادآور شد: سازمان یارانه و مالیات را در این روش ادغام خواهیم کرد. شرکت ها و زمین های دست دولت باید به مردم برگردانده شود یعنی سهام و مدیریت آن به مردم داده شود. در دولت شهید رئیسی به چهار دهک ابتدایی سهام عدالت داده شد. در بنیاد شهید صندوق اندوخته بنیاد شهید و موسسه اعتباری کوثر را به شکل سهام به خانواده های شهید دادیم.

وی ادامه داد: ایران مهد خانواده است و بزرگترین سرمایه اجتماعی ما خانواده است. نگاه ما به زنان به عنوان یک مادر و فعال اجتماعی است. باید فرصت حضور و نقش آفرینی و ارزشمندی به آنان بدهیم. با این نظام اداری، اشتغال و تحصیلی نمی توان یک زندگی اسلامی درست کرد. باید انقلابی در سازوکارهای اداری ایران که به جا مانده از طاغوت است، انجام شود. چرا از ظرفیت زنان در آموزش و پرورش استفاده نمی کنیم؟ در بنیاد شهید مجموعه ای به نام مشاورین خانواده داریم که از خانواده ایثار و شهادت هستند و به وضعیت خانواده های ایثارگر رسیدگی می کنند.

قاضی زاده هاشمی درباره کارت هوشمند خانواده ها بیان کرد: کارت هوشمند خانواده ها را برای تفریح، ورزش و فرهنگ خانواده ها طراحی کرده ایم. البته این طرح پلکانی است. دولت شهید رئیسی ۳۰ کشور را لغو روادید کرد. باید الگوی گردشگری حلال و خانواده محور در جهان شویم. ایران هراسی را باید در دنیا کم کنیم. با هنر صنایع دستی می توان به فروش و صادرات کالاهای ایرانی و جذب گردشگری کمک کرد.

وی درباره مطابقت افزایش دستمزدها با میزان تورم گفت: باید افرایش دستمزدها را بیشتر از نرخ تورم انجام دهیم و به جای متناسب سازی، مساوی سازی دستمزدها را انجام دهیم. وظیفه داریم سالی یک میلیون مسکن بسازیم. دولت دهم و یازدهم نهضت مسکن را به دلیل عدم باور به سرانجام نرساند. در این سه سال ۲۱۸ هزار نفر تبدیل وضعیت ایثارگری شدند. قبل از این دولت هیچ تبدیل وضعیتی وجود نداشت. باید سرمایه در گردش را به کشاورزان برگردانیم و یارانه ها را به خود آنان بدهیم. باید فناوریمان در استفاده از آب و خاک تغییر پیدا کند.

این نامزد انتخاباتی یادآور شد: باید اثر مسائل سیاسی را بر بازار اقتصادی کم کنیم، از شوک درمانی دوری کنیم و مجوزهای کسب و کار را آسان کنیم. نباید با پول پاشی بازار را کنترل کنیم. اگر به تعهداتم عمل نکردم خودم چهار سال بعد کاندیدا نخواهم شد.

قاضی زاده در پایان گفت: بازار سرمایه بازار آینده است و مردم بنا بر اعتماد در آن سرمایه گذاری می‌کنند. اگر اعتماد مردم وجود داشته باشد سه روزه هم می توان بازار بورس را درست کرد. اما در حال حاضر نمی توان زمان مشخصی برای اصلاح بورس تعیین کرد چون اعتماد مردم خدشه دار شده است. حامی سیاسی و مالی نداشته ام و نمی خواهم وامدار کسی باشم. هیچکس برای کنار رفتن نیامده، خودم را اصلح دانستم و بنا بر وظیفه شرعی آمده ام. نمی‌خواهم انتخاب مردم محدود شود تا آخر می مانم و تکرار این سوال درست نیست.

انتهای پیام