در همایش «وعده سعید، وعده صادق» چه گذشت؟

به گزارش ایسنا، همایش ارائه محور نخبگان در حمایت از سعید جلیلی کاندیدا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در دانشگاه تهران با عنوان وعده سعید، وعده صادق با حضور جمعی از دانشجویان و نخبگان سیاسی کشور برگزار شد. در این همایش عاطفه سعیدی نژاد مدیرکل سابق امور بانوان سازمان تبلیغات […]

به گزارش ایسنا، همایش ارائه محور نخبگان در حمایت از سعید جلیلی کاندیدا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعد از ظهر امروز (یکشنبه) در دانشگاه تهران با عنوان وعده سعید، وعده صادق با حضور جمعی از دانشجویان و نخبگان سیاسی کشور برگزار شد.

در این همایش عاطفه سعیدی نژاد مدیرکل سابق امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، بیان کرد: یکی از رویکردهای محوری که در حوزه زنان باید پیگیری کنیم این است که بتوانیم متناسب با استعدادها و ظرفیت های زنان ایرانی برای آنان برنامه ریزی کنیم. ما به دنبال اثرگذاری جدی زنان در حوزه های تربیتی، اجتماعی و فرهنگی هستیم. استفاده از بانوان در جریان های مردمی یکی از آن ضرورت ها است. امروز ظرفیت کثیری از بانوان تحصیل کرده در مناطق مختلف هستند. این ظرفیت باید متناسب با نیاز جامعه نقش آفرین باشد. نگاه ما صرفا به بانوان شاغل نیست.

مسئول شبکه ملی نهضت پیشرفت بانوان در ادامه، تصریح کرد: ما باید هدف گیری برای هویت بخشی به عموم زنان جامعه داشته باشیم. بالای ۷۵ درصد زنان ما بانوان خانه دار هستند. ما امروز برای آنان حرف داریم. آموزش و پرورش ما به بهانه آموزش، پرورش را رها کرده است‌. پیشنهاد ما هدایت آموزش و پروش به سمت وزارت کودک و نوجوان است. آموزش و پرورش ما جزو فقیرترین وزارتخانه ها است، در حالی که بزرگ ترین جریان نظام آموزش و پرورش ما هست.

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید سرمایه گذاری در ساحت آموزش و پرورش داشته باشیم. یکی از پیشنهادهای ما برای متحول سازی مدارس خود اولیا دانش آموزان هست. نگاه ما این است که آموزش را به شکل آموزش معکوس پیگیری کنیم. از سوی دیگر ما امروز باید سرانه تفریح دانش آموزان خود را بالا ببریم. باید معقوله تفریح را مهم تلقی کنیم. یکی از طرح های بنیادی تر، هدفمندی یارانه های فرهنگی است. بالغ بر چند همت بودجه فرهنگی را در نهادهای مختلف هزینه می کنیم، اما معلوم نیست چند درصد از آن به مخاطب نهایی می رسد.

وی افزود: ما امروز با ساختارهای مولد بدپوششی در جامعه مواجه هستیم. شاید یکی از غایبین صحنه پوشش و عفاف وزارت صمت بوده است.

مریم نقاشان وکیل دادگستری در این همایش بیان کرد: مسئله مهمی که می خواهم بیان کنم این است که در وهله اول ما باید با انتخاب صحیح آشنا شویم. همواره در صحنه انتخابات یکسری از کاندیداها می آیند وعده هایی را می دهند که اصلا در اختیار قوه مجریه نیست. مردم نیز زمانی که می بینند اتفاقی نیافتاد احساس سرخوردگی می کنند. ما با نامزدهایی مواجه هستیم که اصلا به قانون اساسی نمی پردازند.

وی در ادامه تاکید کرد: هوشیاری مردم در انتخابات این است که به کاندیدایی رای دهند که یک برنامه عملیاتی دارد. همه ما می دانیم افرادی که اکنون کاندیدا شدند نمی دانستند قرار است انتخابات زودهنگام برگزار شود. فقط آقای جلیلی بود که ده ها سال به عنوان دولت سایه از تیم نخبگانی برای حل مشکلات جامعه استفاده کرده است.

وی افزود: آقای جلیلی طرح های حمایتی دارد که نه تنها برای زنان بلکه معضل خیلی از اقشار مردم را حل خواهد کرد. یک معضلی هست که می گوید هر طور که شده بانوان باید در جامعه باشند در حالی که این با نگاه هویتی ما به بانوان تفاوت دارد. جمهوریت در سایه اسلامیت در نظام اسلامی تعریف شده است. اگر کاندیدایی خارج از این قواعد صحبت کرد باید بدانیم که این افراد صادق نیستند. بیشترین اولویت های آقای جلیلی روی موضوعاتی است که مربوط به تمام جامعه است. امیدواریم با انتخاب اصلح و آگاهانه جمعه تاریخی رقم بخورد.

علیرضا بلیغ عضو هیات علوم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این همایش بیان کرد:  شعار یک جهان فرصت یک ایران جهش شعار آقای جلیلی است. همه آن یک جهانی که در برنامه ایشان دیده می شود را باید در یک فرصت خلاصه کرد و آن یک فرصت نیز فرصت داشتن یک سرمایه اجتماعی مستعد است که وقتی به صحنه انتخابات نگاه می کنیم شاید بیش از هر کس دیگری در بین نامزدها در نزد اقای جلیلی این نیروی مستعد وجود دارد. دکتر جلیلی در تمام‌ مدتی که از بعد انتخابات ۹۲ می گذارد تشکیلاتی تحت عنوان دولت سایه راه انداختند و سعی کردند به یک برنامه ای برای اداره کشور برسند و یا با تحیل مسائل به راه حل های درستی برای آنان برسند.

وی افزود: برنامه زمانی به سمت حل مسائل می رود که اراده را پشت سر خود داشته باشد و به درستی سازماندهی شده باشد. ما باید به دنبال فرصت هایی بگردیم که ما در موقعیت تولید قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی موسوی، رئیس پژوهشکده باقر العلوم سازمان تبلیغات اسلامی، در این همایش بیان کرد: بدنه عمومی اجتماعی نسبت به وضعیت کنونی نقد دارد. حتی مسئله نقد هم فراتر است. سیاه نمایی فقط به یاس جامعه اضافه خواهد کرد. جامعه ای که دنبال یک حرکت است دچار یک رکود می شود. یک انسان ممکن است تمام‌موازنه عالم را برهم‌بزند. یک انسانی مانند سعید جلیلی نیز با اخلاق خود می تواند بقیه را وادار کند که در میدان اخلاق گام بردارند. در همین چند روز ما دچار تحول در شیوه کنشگری سیاسی خود شدیم و این به وضوح معلوم است که از سوی چه کسی به صحنه سیاسی کشور عرضه شده است. دکتر جلیلی به دنبال ماله کشی نیست. روزی می توانیم امید پدید بیاوریم که بتوانیم نقدهای خود را با یک ادبیات روبه جلو مطرح کنیم و این نقدها را به سوخت یک جهش تبدیل کنیم.

زهرا ابوالحسنی، استادیار رشته سیاست گذاری علم و فناوری در این همایش بیان کرد: با وجود همه اختلاف نظرهای ظاهری سیاسی از نظر من کل رویکرد دولت ها را می توان در دو دسته تقسیم کرد. دولت هایی که رویکرد آنان برای پیشرفت باور به ایران بوده و دولت هایی که رویکرد آنان خود تحقیری بوده است. چالش اصلی در این دو مسیر است. دولتی که به ظرفیت ها و توانمندی های مردم ایران باور دارد، باور دارد که آینده انقلاب بسیار روشن است. باور دارد به کارآمدی های الگوی بومی برای پیشرفت کشور.

وی افزود: دولت آقای روحانی خود تحقیر بود چرا که هیچ ابتکاری برای مدیریت و پیشرفت کشور نداشت و صرفا به دنبال مذاکره با کدخدا بود. این دوستان اصلا باور به خود ندارند. این تفکر است که بلا سر کشور می آورد. بلافاصله این رویکرد خود تحقیر به دولت خودباور آقای رئیسی تغییر کرد. کرونایی که کشور را قفل کرده بود با ظرفیت های داخلی واکسن تولید شد و با مذاکره نیز واکسن وارد شد. داستان، داستان باور به ظرفیت های خود است. در بدترین شرایط راه حل باور به خود است. باید بتوانیم مسیر باور به خود که در زمان شهید رئیسی احیا شد را ادامه دهیم. دکتر جلیلی به واسطه حسن تعاملی و صبری که دارند فردی است که می تواند راهگشا باشد.

فرشته روح افزا، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در این همایش تصریح کرد: در بلبشوی امروز که در دنیای زنان وجود دارد و هر کسی از راه رسیده زن را به ابزار دست خود تبدیل کرده و به نوعی چه در غرب و چه در شرق از زن سوءاستفاده می کنند و در دنیای فاسد دنیای غرب که هویت زن به نقطه ای رسیده که نه می تواند تشکیل خانواده دهد و نه در رابطه با حقوق خود حرف بزند، به نام حق زن اسارت را به آن دادند.

وی در ادامه تاکید کرد: کشته شدن فرزندان به دست مادران یکی از معضلات دنیای غرب که ما خیلی به روی خود نمی اوریم. زن در دنیا امروز بسیار ذلیل تر از دنیایی است که زنده به گور می کردند. ما نه تنها باید زن متعالی خود را نشان دهیم بلکه باید برای آنان نیز نسخه صحیح بپیچیم. زن غربی به مراتب محرومیتش بیشتر از تمام زنان دنیا است. اما همین جا عده ای می گویند پایتان را بگذارید جای پای آنان. محروم کردیم زنان جهان را از الگوی صحیح. دکتر جلیلی معتقد هستند آن نگاه نجات بخش نیست. نه اینکه در سازمان های بین المللی نرویم. اینکه اینجا دولتمردان ما برای اینکه رای بیاورند زن را تحقیر می کنند در حد جنسیت، این انتقاد ما است اما نگاه دکتر جلیلی این نیست. دکتر جلیلی برای همه زنان این سرزمین برنامه دارد.

ادامه دارد …