رحیمی استاندار سابق فارس:

مردم با حضور در انتخابات به بی تدبیری و ناکارآمدی نه بگویند

فارس_ استاندار سابق فارس گفت: مردم با حضور گسترده و پرشور در پای صندوق های رای به تمام بی تدبیری ها و ناکارآمدی‌ها و مشکلاتی که دامن کشور را گرفته نه بگویند.

کلمه نیوز_ عنایت الله رحیمی افزود: امروز در میان ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، یک نفر از جناح اصلاح طلب و اعتدال گرا و در مقابل پنج نفر هم از جناح اصولگرا هستند که احتمالا دو یا سه نفر از این افراد که پوششی هستند کنار خواهند رفت و رقابت اصلی بین دونفر خواهد بود.

وی ادامه داد: در شرایط امروز ، جامعه از مجموعه تصمیم گیران و تصمیم سازان و مجریان دلخوار است و مهمترین نگرانی هم مشکل معیشت است و شاهد هستیم که سفره مردم روز به روز کوچک تر شده و مشکلات مختلف در جامعه و در بین مردم ایجاد شده و در حال تشدید شدن هم هست.
او اظهار کرد: یکی از دلایل مشکلات امروز کشور و جامعه تحریم های ظالمانه و دیگری هم ناکارآمدی موجود در سیستم مدیریتی و اجرایی است.

استاندار سابق فارس گفت: دولت های یازدهم و دوازدهم شرایط معیشت مردم را تا حدودی تثبیت کرد اما امروز سرعت کوچک شدن سفره مردم افزایش یافته و شیب تندی به خود گرفته است.

رحیمی افزود: امروز در بیان وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور آمارهایی اعلام می شود که متفاوت با آنچه که مردم و خانواده ها در واقعیت احساس و لمس می کنند است.

وی ادامه داد: همه ما شرایط بازار و قیمت اقلام و کالاها را در خریدهای روزانه‌ای که انجام می دهیم می‌بینیم و مشخص است که شرایط نسبت به سه یا چهار سال گذشته چه تغییری کرده است.

استاندار سابق فارس گفت: بنابراین ضرورت دارد که در شرایط امروز سکان قوه مجریه به دست فرد و افرادی سپرده شود که با بهره گیری از توان و ظرفیت متخصصان کارآمد در جهت حل مشکلات گام بردارند.

رحیمی افزود: البته در تمام سیاستگذاری‌های روابط خارجی ، باید اصل عزت ، استقلال و منافع ملی را نیز باید حتما در نظر گرفت.

وی گفت: بلوک شرق و غرب بر اساس منافع خودشان با ما ارتباط برقرار می‌کنند و یک روز به ما نزدیک می شوند و یک روز فاصله می گیرند و ما نیز باید به گونه‌ای عمل کنیم که در بین اقتصادهای بزرگ جهان بتوانیم منافع کشور و مردم را تامین کنیم.

او ادامه داد: اگر قرار است که برای رفع تحریم ها با دنیا تعامل کنیم و مذاکره انجام دهیم دلیلی ندارد که این کار را به واسطه ها واگذار کنیم ، ما حرف ، منطق و استدلال داریم و منافع ملی خود را هم تشخیص می‌دهیم و بنابراین خودمان مستقیما باید گفت و گو کنیم و یا در جریان آن مذاکره آنچه که اتفاق می افتد را یا بر اساس منافع کشور و ملت می پذیریم یا نمی‌پذریم ، هرچند مذاکره به معنی داد و ستد است و باید دید سرجمع این داد و ستد منجر به تامین منافع کشور و مردم می شود یا خیر.

استاندار سابق فارس گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید راجع به معیشت ، تحریم ها ، ارتباط با دنیای آزاد و بلوک شرق و غرب و کشورهای همسایه برنامه و استراتژی داشته باشند.

رحیمی افزود: امروز می بینیم کاری که انجام آن با خِرد ، عقل ، اندیشه و ترویج فرهنگ غنی اسلامی امکان پذیر است به دلیل ناکارآمدی موجود در حوزه فرهنگی بر زمین مانده و به جای کارهای فرهنگی عمیق که بتواند نسل امروز را با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی آشنا کند ، برخورد خشن فیزیکی با افرادی که رفتار متفاوتی دارند را در پیش گرفته ایم.

وی ادامه داد: امروز بانوان و دخترانی که وارد خیابان می شوند نمی دانند که چه اتفاقی در انتظار آنهاست و آیا بنا است تهدید ، بازداشت یا جریمه شوند ، در حالی که این کار را باید با کار فرهنگی و روش های نرم ترویج داد و نامزدهای ریاست جمهوری باید در چارچوب اختیاراتی که دارند در قبال این مساله موضع خود را به شکل شفاف بیان کنند.

استاندار سابق فارس با اشاره به مهاجرت و فرار نخبگان و نیروهای تحصیل کرده از کشور طی سه سال گذشته گفت: طی این مدت تعداد زیادی از نخبگان ما به ویژه در حوزه درمان از کشور مهاجرت کرده‌اند و این مساله حتی به کارگران فنی نیز رسیده و آنها هم به دلیل عدم امنیت شغلی ، روانی و پایین بودن سطح درآمدها دست به مهاجرت از کشور و وطن خود می زنند.

رحیمی افزود: این پدیده نامطلوبی است که نیروهای فعال و کار که می‌توانند مولد ثروت برای کشور باشند کشور را ترک کنند و رییس جمهور حتما باید برای حل این مشکل برنامه داشته باشد.

وی ادامه داد: ایجاد اشتغال و انجام سرمایه گذاری بسیار ضروری است و فقط با منابع داخلی ممکن نیست و باید مشکلات قانونی مرتفع شود و اهرم‌های تشویقی را برای سرمایه گذار داخلی پیش بینی کنیم.

او اظهار کرد: از سوی دیگر حتما نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ویژه برای پروژه‌های بزرگ در حوزه های نفت و گاز ، آب ، راه و خطوط ریلی و هوایی هستیم و قطعا سرمایه گذار خارجی زمانی به سمت ما می‌آید که تحریمی در کار نباشد و تکلیف اف ای تی اف (FATF) را نیز مشخص کرده باشیم تا سرمایه گذار نسبت به امنیت سرمایه خود اطمینان داشته باشد..

استاندار سابق فارس گفت: یکی دیگر از معضلاتی که امروز گریبان کشور را گرفته این است که فرهنگی ایجاد شده که دریدگی وبی حرمتی را در بین کسانی که به میدان های مهم وارد می‌شود ترویج می کند..

رحیمی افزود: در همین چارچوب ، در مناظره های ریاست جمهوری می بینیم کسانی هستند که در شان ملت بزرگ ایران صبحت نمی‌کنند و وعده هایی می دهند که توهین به فهم مردم است ، از جمله اینکه می گویند من گوشت به در منزل شما می آورم یا وعده توزیع طلا توزیع می دهند.

وی ادامه داد: چگونه متولیان امر اجازه ورود این افراد را به چنین میدان هایی می دهند ، افرادی که نه فرهیختگی لازم ، نه اطلاعات لازم و نه ادب لازم را دارند و این نشان از یک نابسامانی در تصمیم گیری های کلان است که امیدواریم به سمتی برود که با توجه به اینکه ما در کشور انسان های شریف ، کارآزموده و امتحان پس داده ای داریم بتوانیم از چنین نیروهایی برای پیشرفت و تعالی کشور استفاده کنیم.

او اظهار کرد: بعضا به همین دلایل عده‌ای با صندوق های رای قهر هستند و یک اقلیت ۱۵ درصدی با شلوغ کاری و صدای بسیار بلند خود را حاکم مطلق کشور فرض می کنند و به سایرین هم می گویند که از کشور بروید و به جز گروه خود برای هیچ فرد دیگری حق حیات قائل نیستند.

استاندار سابق فارس گفت: در یکی دو انتخابات گذشته اُفت مشارکت مردم در انتخابات بسیار مشهود است و باید برای این چاره ای اندیشید.

رحیمی افزود: مردم باید بدانند که نیامدن آنها منجر به این نمی شود که مجلس یا دولت تشکیل نشود ، اگر مردم به میدان نیایند هم تشکیل خواهد شد و آنها هم برنامه‌های مد نظر خود را پیش خواهند برد اما اگر مردم از شرایط امروز ناراحت و شاکی هستند باید به شکل انبوه در انتخابات شرکت کنند تا آن قشر اندکی که می‌خواهند منویات خود را به مردم دیکته و تحمیل کنند کنار بروند.

وی ادامه داد: هیچ دلیلی وجود ندارد که استادان و نخبگان را از دانشگاه ها اخراج کنیم ، دانشگاه محل تضارب افکار است ، اگر کسی همفکر ما نیست که نباید از دانشگاه اخراج شود ، دانشجوی ما نباید اخراج ، سرخورده و ستاره دار شود.

او اظهار کرد: دولت به دلیل گستردگی سیستم و شفاف نبودن مجموعه دچار فساد شده و بنابراین مبارزه با فساد اداری ، رانت و تبعیض ها باید در دستور کار رییس جمهور باشد.

وی افزود: در میان نامزدهای موجود کسی که سابقه درخشان ، روشن و شفاف دارد ، پاک دست و متدین و در بیان مواضع خود صادق و شجاع است ، سلسله مراتب قوه مجریه را می‌داند و با توجه به سابقه نمایندگی مجلس با قانونگذاری آشنا است ، با مردم کوچه و بازار ارتباط دارد و از جنس مردم است و به دنبال فیلم بازی کردن نیست ، دکتر مسعود پزشکیان است که دارای چنین خصوصیاتی است و از همه جریان ها و گروه های سیاسی به او گرایش دارند و او را همراهی می کنند.

او اظهار کرد: البته به نظر می رسد مردم هنوز به شکل جدی به مساله انتخابات ورود نکرده‌اند که امیدواریم در روزهای باقیمانده این اتفاق بیافتد و بدانند که اگر نیایند آن چیزی را که قبول ندارند و نمی‌خواهند حاکم می شود اما اگر بیایند آنچه را که می پسندند و مطلوبشان است سکان اداره کشور را در دست خواهد گرفت.